Gammelnörden
N Noo7sson skrev:
Vad skulle du säga kring källares vara eller icke vara på nybygge?
Vi byggde en källare i koljern till en flyttad timmerstomme som kompensationsgrund på djup lermark. Passade estetiskt med en hög sockel på ett gammalt trähus och det vart praktiskt med att kunna förlägga värmeanläggning och annan teknik samt förvaring i källaren.

Det jag funderar lite på är om källarväggen med garageportar och ditt förslag med en utgrävd kortsida kan förändra beräkningen på bygghöjd?

Jag skulle nog också ta en titt på översvämningskartor och räkna på riskerna med att gräva ut mot källaren på plan mark med tanke på att det flaggas för att skyfall kommer bli mkt mer vanliga.

Det skulle vara intressant att få se en skiss på hur du tänkt dig en indragen övervåning och hur du räknar för att klara bygghöjden. På din planlösningen ser inte övervåningen ut att vara indragen med tanke på trappan och fönstersättningen i det nedsänkta vardagsrummet?
 
N Noo7sson skrev:
Källare tillåtet. 4 meter byggnadshöjd och inget specificerat maxhöjd (därav indragen ovanvåning).
Du är säker på att det är ok med indragen våning då? Kollat med aktuell kommun. Tror generellt det räknas som en egen våning och inte en vind. Se liknande frågeställning här https://www.byggahus.se/forum/threads/indragen-oevervaning-pa-1-5-planshus.459714/

N Noo7sson skrev:
Din feedback kring rummens förändring med tiden låter bra och tänker spontant att rummet längst ner till vänster som är kontor/göstrum skulle kunna byta plats med lekrummet några år senare.
Vad kommer ni då använda det överblivna rummet till? Finns det någon anledning att ha ett onödigt stort hus eller kan något bantas bort för att man inte har en funktion av det? Det jag menar med rörelsemönster och överdrivna ytor har lite att göra med hur många steg det blir inomhus. När jag var gravid kunde jag inte gå så många steg om dagen utan att få foglossning, även om jag satt hemma och jobbade mitt i huset och bara rörde mig de nödvändiga sträckorna från dator-badrum-kök så kom jag upp i 5000 steg per dag, mitt hus är då bara 160 kvm men är byggt på ett sätt så det är en bit mellan kök och badrum. Ett så stort hus som du ritat innebär väldigt långa sträckor att röra sig på, vilket kan vara irriterande.
N Noo7sson skrev:
Vi väntar vårt första barn i detta nu. Håller med om att badrum behöver göras större på nedre plan och att formen är för avlång. Tänker att man kanske kan ta bort tvättstugans hall och göra tvättstugan större genom att dela vägg med gästrummet där och då också ha groventren till tvättstugan?
Ja, det skulle nog kunna vara bra att slå ihop med tvättstugan. Dörren till gästrummet kan ju flyttas. Vad är den fasta inredningen mellan badrummet och allrummet tänkt som? Den ser ganska djup ut? Kan man ha den tänkta inredningen mot gästrummet istället ex för att få till bredden i badrummet?

N Noo7sson skrev:
Det har faktiskt varit garage i källaren tidigare också men denna ska vara på en Annan plats än den tidigare. Detta kan jag inget om. Vi vet att vi vill ha plats för 2 bilar men löser inte det logistiska med att köra ner. Min fru tror det blir svårt att backa upp och upp runt ett hörn. Vet faktiskt inte hur man löser den ekvationen. Men källare i garaget behöver vi för att klara byggarea på våning 1.
Jag håller nog med din fru där om garaget… bättre att vinkla garaget på ett sätt så man slipper en komplicerad sväng mitt i en brant. Kanske inte heller kul att behöva backa varken ner eller upp…
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Vi byggde en källare i koljern till en flyttad timmerstomme som kompensationsgrund på djup lermark. Passade estetiskt med en hög sockel på ett gammalt trähus och det vart praktiskt med att kunna förlägga värmeanläggning och annan teknik samt förvaring i källaren.

Det jag funderar lite på är om källarväggen med garageportar och ditt förslag med en utgrävd kortsida kan förändra beräkningen på bygghöjd?

Jag skulle nog också ta en titt på översvämningskartor och räkna på riskerna med att gräva ut mot källaren på plan mark med tanke på att det flaggas för att skyfall kommer bli mkt mer vanliga.

Det skulle vara intressant att få se en skiss på hur du tänkt dig en indragen övervåning och hur du räknar för att klara bygghöjden. På din planlösningen ser inte övervåningen ut att vara indragen med tanke på trappan och fönstersättningen i det nedsänkta
Ev förändra beräkningen på bygghöjd: vet ej! Tomten är helt platt idag vilket medför att du säkert har en poäng. Samtidigt ligger garaget idag faktiskt redan i nuvarande källare i det som ska rivas innan vi bygger nytt.

Översvämningskarta visste jag inte ens fanns. Bra! jag måste sänka ner källaren 1,8 meter under marknivå (för att nå upp till max 1,5 meter av källaren synligt över mark). Källarplanet måste börja cirka 1,8 meter under marknivå för att hålla inom detaljplanens krav och få full takhöjd på både källarplan, första våningen och den andra våningen.

Indraget är tänkt att vara ovanför köket om man tänker sig bakom köksön längs med hela den sidan på ovanplan då det är sidan som vätter ut mot gatan (beräkningsgrundande). Dessutom ett indrag från sovrummets ena del så att det bildar en terrass ut. Exakta mått på indraget för att klara höjd vet jag ej men gissningsvis ca 2 meter från varje indrag och en ca 20% mindre yta. Men absolut inte ritat ordentligt i den första amatörskiss jag gjort
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Du är säker på att det är ok med indragen våning då? Kollat med aktuell kommun. Tror generellt det räknas som en egen våning och inte en vind. Se liknande frågeställning här [länk]


Vad kommer ni då använda det överblivna rummet till? Finns det någon anledning att ha ett onödigt stort hus eller kan något bantas bort för att man inte har en funktion av det? Det jag menar med rörelsemönster och överdrivna ytor har lite att göra med hur många steg det blir inomhus. När jag var gravid kunde jag inte gå så många steg om dagen utan att få foglossning, även om jag satt hemma och jobbade mitt i huset och bara rörde mig de nödvändiga sträckorna från dator-badrum-kök så kom jag upp i 5000 steg per dag, mitt hus är då bara 160 kvm men är byggt på ett sätt så det är en bit mellan kök och badrum. Ett så stort hus som du ritat innebär väldigt långa sträckor att röra sig på, vilket kan vara irriterande.

Ja, det skulle nog kunna vara bra att slå ihop med tvättstugan. Dörren till gästrummet kan ju flyttas. Vad är den fasta inredningen mellan badrummet och allrummet tänkt som? Den ser ganska djup ut? Kan man ha den tänkta inredningen mot gästrummet istället ex för att få till bredden i badrummet?


Jag håller nog med din fru där om garaget… bättre att vinkla garaget på ett sätt så man slipper en komplicerad sväng mitt i en brant. Kanske inte heller kul att behöva backa varken ner eller upp…
Bra feedback. Senaste dagarna har hjärnan gått i högvarv från feedbacken. Jag landar i följande: plan 1: gästrummet/kontoret behövs ej och lekrummet nära köket kan sadlas om till kontor längre fram. Allrummet bredvid det nedsänkta vardagsrummet är nog överflödigt. Toaletten är lite för liten och tvättstugan är nog på fel våning (om alla sovrum och klädeskammare är på plan 2 så är det onödigt med tvätt på plan 1). Detta minskar nog våning 1 med ca 30 kvm.
Våning 2: jag tänker nog ta bort ett av sovrummen där och samtidigt trycka upp tvättstugan upp till ovanvåning (och ev. göra lite mindre). Källare: fortfarande helt osäker på form och funktion här.

Vad gäller om det är ok med indragen övervåning så är det i sig inga problem. Detaljplan tillåter 2 våningar med 4,5m byggnadshöjd som enda krav. Källare får finnas. Så länge jag håller starten av plan 1 under 1,5 meters höjd så räknas inte källaren som våning. Andra omkringliggande hus i närheten med liknande detaljplan har faktiskt indragna övervåningar.

Vinkla garaget? Menar du så att källaren kanske har annan form än huset? Huvudbry 😂🤷🏽‍♂️
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS
N Noo7sson skrev:
Jag landar i följande: plan 1: gästrummet/kontoret behövs ej och lekrummet nära köket kan sadlas om till kontor längre fram. Allrummet bredvid det nedsänkta vardagsrummet är nog överflödigt. Toaletten är lite för liten och tvättstugan är nog på fel våning (om alla sovrum och klädeskammare är på plan 2 så är det onödigt med tvätt på plan 1).
Här behöver du tänka på tillgänglighetsreglerna som t.ex. innebär att det ska vara möjligt för en person att leva självständigt på ett våningsplan som det går att komma in i sittande i rullstol.Det ska t.ex. finnas ett utrymme att sova i och det ska gå att tvätta sina kläder. Det räcker dock med att det i t.ex. badrummet är förberett för en tvättmaskin (el, vatten, avlopp).
Se här: https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf
 
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Här behöver du tänka på tillgänglighetsreglerna som t.ex. innebär att det ska vara möjligt för en person att leva självständigt på ett våningsplan som det går att komma in i sittande i rullstol.Det ska t.ex. finnas ett utrymme att sova i och det ska gå att tvätta sina kläder. Det räcker dock med att det i t.ex. badrummet är förberett för en tvättmaskin (el, vatten, avlopp).
Se här: [länk]
Snyggt! Gissar att detta är nationella riktlinjer/regler som alla SAR som man jobbar med kommer att ha stenkoll på?
 
BirgitS
Det är nationellt och det är meningen att arkitekter ska kunna reglerna.
 
N Noo7sson skrev:
Bra feedback. Senaste dagarna har hjärnan gått i högvarv från feedbacken. Jag landar i följande: plan 1: gästrummet/kontoret behövs ej och lekrummet nära köket kan sadlas om till kontor längre fram. Allrummet bredvid det nedsänkta vardagsrummet är nog överflödigt. Toaletten är lite för liten och tvättstugan är nog på fel våning (om alla sovrum och klädeskammare är på plan 2 så är det onödigt med tvätt på plan 1). Detta minskar nog våning 1 med ca 30 kvm.
Våning 2: jag tänker nog ta bort ett av sovrummen där och samtidigt trycka upp tvättstugan upp till ovanvåning (och ev. göra lite mindre). Källare: fortfarande helt osäker på form och funktion här.

Vad gäller om det är ok med indragen övervåning så är det i sig inga problem. Detaljplan tillåter 2 våningar med 4,5m byggnadshöjd som enda krav. Källare får finnas. Så länge jag håller starten av plan 1 under 1,5 meters höjd så räknas inte källaren som våning. Andra omkringliggande hus i närheten med liknande detaljplan har faktiskt indragna övervåningar.

Vinkla garaget? Menar du så att källaren kanske har annan form än huset? Huvudbry 😂🤷🏽‍♂️
Låter som att du har en del ritande framför dig, men tror du börjar komma någonvart i tankarna nu för att få ett mer effektivt och funktionellt hus.

Om det är 4,5 m byggnadshöjd tolkar jag som att du inte får ha fullföljd på övre plan längst ut? Eller räknas indraget med där?

Med garaget menar jag att du kan fundera på hur du gör med vinklarna på huset/vilken sida garageport är för att få till det bättre. Den formen /placeringen av huset kanske inte är det optimala för tomten om det inte går att få till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.