Hej! Håller på att renovera i badrummet. Har bytt ett gammalt vanligt element till en vattenburen handukstork. Nu när jag stänger av handukstorken med passande ventil (termostat) då slocknar det värme i hela våningen. Rören blir kalla fort . Någon som vet va det handlar om, har jag gjort något fel vid installation eller något normalt? Typ av värme är pellets
 
Ja, med fel typ av koppel (tvårörskoppel) på ettrörssystem.

Bild som jämför tvårörskoppel på ettrörs- och tvårörssystem; två kopplingar märkta med "1 rör" och "2 rör" med olika rördragningar.

Ettrörssystem:
Diagram som visar ett tvårörssystem med rörkopplingar till flera radiatorer, där röd färg representerar tillopp och blå färg representerar retur.


Tvårörssystem:
Diagram av ett tvårörssystem för uppvärmning med fyra radiatorer kopplade till separata tillopp- och returledningar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, med fel typ av koppel (tvårörskoppel) på ettrörssystem.

[bild]

Ettrörssystem:
[bild]


Tvårörssystem:
[bild]
Okej, kan man ändra något på själva kopplet eller måste jag montera en ny? Eller kan något gå illa om jag låter vara som de är nu
 
Vissa koppel kan ställas om mellan ett- och tvårörssystem. Har du artikel- eller rsk-nummer för det du köpt så kan du få hjälp att avgöra. Ett foto kanske också räcker.
 
Det finns någon modell av koppel som är omställbart mellan enrör- och tvårörssystem.

Att låta det vara som det är gör att badrummet blir varmt och/eller efterföljande rum/radiatorer på slingan blir kalla.

Bilder underlättar
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det finns någon modell av koppel som är omställbart mellan enrör- och tvårörssystem.

Att låta det vara som det är gör att badrummet blir varmt och/eller efterföljande rum/radiatorer på slingan blir kalla.

Bilder underlättar
Det är sånt. Står att de är ett håls fast de levererades som två håls
 
  • RFA-38 ett-håls vattenventil med två anslutningar och vit plastskruv, annonserad till specialpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Handdukstorksventil RFA 38
RFA 38/VBB används till radiatorer, konvektorer och handdukstorkar.
OBS! används ej på VVC system.
Ventilerna kan regleras med termostat eller handratt M28x1,5.

Beskrivning
RFA 38 har dold förinställning under packboxen.
Injustering av 2-rörssystem görs med nyckel FN2 eller förinställningsverktyg FV5.
Ventilen har anslutning M22x1,5 mot rörsystemet.
Insticksnippelns anslutning mot radiatorn är R1/2″.
Ventilen levereras som 2-rörsventil men kan ställas om till 1-rörs.
Tag då bort den blå plastproppen från by-passventilen och skruva ut käglan med en 2,5 mm insexnyckel.
Med bypassventilen ställer man in fördelningen mellan radiatorn och by-pass.
Ventilens retur stängs av med en 2,5 mm insexnyckel och tilloppet stängs av med termostat eller handratt.
Vid avstängning stängs inte by-passen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.