Hej.

Jag äger ett litet 1800-tals torp med utedasss idag. Vatten finnes men inget riktigt avlopp. Torpet är rätt litet så det finns inte direkt plats för badrum/ toalett utan större ombyggnationer.

Har börjat fundera på om det skulle vara enklare att köpa en friggebod och göra dusch/ toalett och ett sovrum i.

Jag ska alltså gräva enskilt avlopp, förmodligen trekammarbrunn eftersom stugan är rätt välbesökt och min erfarenhet av tank är att den alltid blir full vid fel tillfälle.

Vatten, el och avlopp till friggeboden. Duschdel, toalett och ett gästrum, borde gå att få in på 15 kvm? Eventuellt med två dörrar direkt utifrån så man slipper gå igenom gästrummet till badrummet?

Vad tror ni? Är det en bra idé? Kommer det att bli billigare/ enklare än att bygga in det i torpet? Kommer att använda hantverkare till det mesta.Finns det någon "färdig" friggebod som möter mina behov? Går det att uppskatta en ungefärlig kostnad? Ska kontaka en totalentrepenör och se vad de säger snart.

En fördel som jag ser det är att det blir väldigt enkelt på vintern. Bara en frostvakt i friggeboden så borde det inte vara några problem?

MVH
Lasse
 
Hemmakatten
Jag tycker det låter som en utmärkt idé. Ganska vanligt att man har så. Två dörrar låter också bra. Generellt sett borde det bli billigare att bygga toa o dusch i friggeboden (om du nu ändå skall bygga gästrum) än att riva upp o göra om i stugan. 15 kvm är inte så stort, men visst borde du få plats, gästrummet kanske räcker om det är en våningssäng i det. Hur är det med tvättmaskin, skall det få plats?

Tänk på att du behöver tillstånd från kommunen för avloppet.Om du gör nytt avlopp så är det ju smart att leda vattnet från stugan dit också. Avloppsanläggning inkl. grävning, avnslutning ca 30-50'. Friggebodar har jag sett frå 40-50' isolerade till 150'. Lösvirke kan ju vara ett alternativ kanske.
 
Om vi räknar lite snålt så har vi ju ca 7+7 m2 fri yta att använda för de två rummen. Med god planering kan man få till ett riktigt bra badrum på den ytan.
 
Tack för snabba svar.

Jo, jag tycker också det borde kunna bli rätt bra. Men det skulle vara skoj att se någon som gjort det tidigare. Eller om det finns någon friggebod-tillverkare som har ett färdigt förslag på hur det kan bli.

Jag har insett att avloppsbrunn kommer att bli en stor del av projektet, men jag måste ha hela bilden klar för mig så all grävning tex görs på en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.