J Jojak91 skrev:
Den slutsats jag drar att lägger man tiden på att sätta ihop ikeastommarna och får dem bra så är de likvärdiga övriga köksleverantörer, har man inga konstiga mått att förhålla sig till utrymmesmässigt eller andra special lösningar med jalusier eller liknande, utan kan bygga ihop köket med 800mm/600mm alt400mm stommar så är Ikea prisvärt.
Jag har också hört det, ska man leja bort hela köket inkl montering så försvinner en bit av fördelen med IKEA, Det är ju rätt viktigt att alla delar finns på plats, inget saknas, att inte lägga onödig tid på att skruva ihop saker eller jaga material. Så väljer man nåt annat ska man nog se till att få just detta, att inget saknas och allt är monterat...

Men min bild var att IKEA var "lite" billigare än ett antal tillverkare, men sen kom ett antal "premiumspånskivekök" - fortfarande samma "moduler" - inget måttanpassat. Men till ett pris som är nästan som ett snickeribyggt kök...

Därav att jag tänker, ska man gå på budget så gör man jobbet själv, köper IKEA. Då är det nog oslagbart.
J Jojak91 skrev:
Gällande MDF alt massivt trä, har du mer rörelse i trä beroende på luftfuktigthet och annat vilket kanske blir mer utmanade att ha det formbeständigt.
Så är det, det är en till sak som man nämner som "nackdel" i massivträ. Dock, har man ett åretrunthus så är det inga enorma rörelser. Har man gammalt hus med spegeldörrar, massiva trägolv och gamla möbler så vet man ju vad det handlar om...
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Gällande gångjärn och lådskenor så använder i stort sett alla skåptillverkare delar från Blum., som är en av världens största. På flera av IKEA-grejorna kan man läsa BLUM.

Förra generationen IKEA-skåp Faktum (70cm) använde lådsystemet Metabox. Numera i Metod-systemet (80 cm) en variant av Tandembox med helutdrag.

Skenor från Blum finns i flera olika utföranden och pris/lyxklasser, likaså lådsidor, dämpning, servo mm.

Rekommenderar att var och en som planerar kök laddar hem katalogen från Blum och bläddrar. Där får du en översikt som du använder när du känner och tittar på skåp hos olika tillverkare.

En viktig sak med IKEA-valet är att det är endast 8 cm under bänkskåpen vilket ställer krav på avloppen. Dessutom måste du se till att en t.ex. helintegrerad diskmaskin är kompatibel med IKEA-stommarna och de 8cm (eller att adaptrar fungerar).
 
Jag kan bara skarpt rekommendera att gå med ett dyrare kök.

Vi satte in ett bättre i förra lägenheten, från Funkiskök. Upplevde det inte som sjukt dyrt, men det är helt klart dyrare än ett IKEA.

GUD vad jag älskade det köket. Solitt. Robust. Rätt tyngd i allt man tog i. Det finns flera olika motsvarande tillverkare (moduler i solitt trä, typ Shakerkök, kulladalskök, något i Norrland, …)

Nu har vi köpt ett hus i övre prisklassen för området. De hade satt in ett Sentenskök (är väl marbodal eller något liknande som gjorde dem).

Jag HATAR det. Fem år gammalt känns det redan färdigt för utbyte. Lådutdrag går sönder. Återvinningslådan lossnar ut spånskivan. Luckorna kantslagna.

När vi flyttade in hade jag en idé om att renovera det med solida luckor men behålla stommarna/lådornas stommar, men ju längre jag går och drar i lådorna och känner hur sunkiga de är börjar jag inse att allt måste väck och göras om från grunden om jag skall få den solida känslan.

Kör solitt om du har tänkt bo där tillräckligt länge för att njuta av det (10-20 år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.