Hej.
Ni får dissa mig om detta låter galet men.

Har ett fritidshus där bottensyllen har gjort sitt.
Vet att min syrra fixade ny syll genom att ta bort den gamla och gjuta i betong som ersättning.

Då slipper man ju lyfta huset och låter huset stå på några väl placerade trästöd under tiden som man gjuter.
sedan tar man bort stöden och pular i cement.
Största problemet som jag ser det är väl att få i betongen, vill ju gärna att den typ linjerar med timmerstocken som ligger över.

Vad tror ni?
 
Låter krångligt. Möjligtvis gjuta en syll men använda tryckt virke mellan syllen och stocken?
 
Cement och betong suger fukt och är därmed utmärkta om man vill att närliggande trävirke ska ruttna upp med tiden.
Tryckt virke som fukthanterare tyckte man var en lysande metod på 1970-t. Vi vet alla hur bra det fungerade (inte).
Så, det är en usel och värdeförstörande kortsiktig "lösning" med cementbaserade mtrl i gamla grunder.
 
  • Gilla
Mikael K.
  • Laddar…
C
Oldboy Oldboy skrev:
Så, det är en usel och värdeförstörande kortsiktig "lösning" med cementbaserade mtrl i gamla grunder.
Generellt trivs ju inte cement och trä ihop, men att lägga en träsyll ovanpå en betongplatta med syllpapp imellan är ju en ganska vetertagen konstruktion som inte är uppenbart problematiskt, såsom ingjutna syllar, osv.
Och det TS beskriver är ju i princip motsvarande.

I vårt hus har en bit av syllen bytts ut mot betong, någon gång på 70-talet skulle jag tro, och vi lät det vara då det inte såg ut att orsaka några problem. Däremot har vi varit tvungna att åtgärda en mängd andra saker som fungerat mindre bra, som t.ex. cementbaserad puts på trä.
 
Jo, syllpapp mellan fungerar, men här tolkar jag det som att det är ett timmerhus där den nedre syllstocken ska ersättas med betong?
Det finns massor med exempel på grundmurar där senare tiders cement/betongpåslag har gjort att vatten blivit stående mellan mur och trä, med resultat att träet ruttnat. Syllpapp hjälper inte om vatten kan rinna in ovanifrån/utifrån. Vilket det kan göra på en timmervägg.
 
Så det är ingen panel på utsidan?
 
C
Oldboy Oldboy skrev:
vatten blivit stående mellan mur och trä, med resultat att träet ruttnat.
Ja, den situationen måste givetvis undvikas. Men rätt utfört ser jag inte riktigt problemet.
 
Men är inte med nu… original var en syll, typ en tjärad stock eller? Inget som hindrar att TS lägger in en likvärdig stock eller?

Eller är sten ett bättre alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.