Hej ? Någon som är bra på skyddsmasker?
Jag ska fixa en del i krypgrunden och behöver en bra mask. Står mellan 3 m 4255 och 4279. Bägge verkar ha samma P3 filter men det är olika gasfilter. Vilken bör jag välja ?
 
Är det bara damm i krypgrunden så behöver man bara en väldigt enkel mask. Näsans hår är rätt bra som de är. )
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
tommib
För krypgrundsjobb skulle jag absolut rekommendera en P3-mask för fint damm. Däremot har du sannolikt inget behov av ABEK-filter om du inte tänker slaska runt med lösningsmedel där nere. Bägge maskerna funkar således bra.

Själv har jag en Sundströms SR100 som jag är väldigt nöjd med. Där kan man välja om man vill stacka på gasfilter på partikelfiltret eller inte. Även med stackade filter så upplever jag inte den masken som otymplig.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
För krypgrundsjobb skulle jag absolut rekommendera en P3-mask för fint damm. Däremot har du sannolikt inget behov av ABEK-filter om du inte tänker slaska runt med lösningsmedel där nere. Bägge maskerna funkar således bra.

Själv har jag en Sundströms SR100 som jag är väldigt nöjd med. Där kan man välja om man vill stacka på gasfilter på partikelfiltret eller inte. Även med stackade filter så upplever jag inte den masken som otymplig.
Topp, stort tack 🙏
 
C
Att tänka på är kanske att redan ett P3-filter är lite halvtungt att andas genom. Så utför man något fysiskt ansträngande är det risk för att man ångrar man sig om man väljer en "onödigt" hög nivå på andningsskyddet.
 
tommib
Det är inte min upplevelse men jag kanske inte gör det du klassar som tungt arbete?

En fördel med Sundströmsmasken är förfiltret som man ska byta varje arbetspass som sparar på det dyrare filtret.
 
  • Gilla
Fredrik K80 och 1 till
  • Laddar…
C
tommib tommib skrev:
Det är inte min upplevelse men jag kanske inte gör det du klassar som tungt arbete?
Eller så är det jag som har dålig flås 😀
Tycker det är nog så jobbigt att bara kravla omkring en stund i ett trångt utrymme med masken på.
Har också SR100:an.
 
tommib
Hur ofta byter du förfiltret? Man måste verkligen byta varje pass, då funkar det bra. Jag fuskar också numera eftersom jag inte längre hivar runt stora stenar lika mycket men visst märker man att man andas häftigare när det gjuts ett halvt ton betong.
 
tommib tommib skrev:
Det är inte min upplevelse men jag kanske inte gör det du klassar som tungt arbete?

En fördel med Sundströmsmasken är förfiltret som man ska byta varje arbetspass som sparar på det dyrare filtret.
Japp. Förfitrer fyller en viktig funktion. Visste dock inte att det skulle bytas efter varje pass 🫣
 
F Fredrik K80 skrev:
Japp. Förfitrer fyller en viktig funktion. Visste dock inte att det skulle bytas efter varje pass 🫣
Jag brukar dammsuga ur det efter varje pass... Sen byter jag kanske var 10:e gång...
 
C
tommib tommib skrev:
Hur ofta byter du förfiltret?
Jorå, det byts när man hållit på med nåt som dammar.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
tommib
Precis. Jag byter inte heller efter varje pass nu men läser man specen så är det två timmars användning om jag minns rätt.
 
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Rickard.
När man behöver byta eller rengöra filterna beror såklart enbart på i vilken miljö man är och andas i. Sundström skriver såhär om deras partikelfilter *Partikelfiltret är ett mekaniskt filter vilket blir effektivare ju längre det
används. Byts när andningsmotstandet blir besvärande.*
Sundström gjorde rätt seriösa tester på partikelfilterna under covid-bristen och lyckades blåsa rent filterna många gånger helt utan tappad funktion så det är fritt fram att försöka sig på.

Gasfilterna har dock en begränsad funktion och behöver bytas ut regelbundet och är också mycket tyngre att andas genom, vissa är så tunga att man bör undvika dom utan mekaniskt hjälp.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Utandningsventilerna är viktiga för komforten. Sundström har dubbla ventiler. Bra om det är lätt att hitta reservdelar och filter.
Jag har Sundström både hel- och halvmask. Har aldrig upplevt att det är trögt att andas ens med kombon partikel- och gasfilter. Det finns ju ingen anledning att använda sämre filter än P3. Filtren räcker ju väldigt länge om man använder förfilter.
Jag plockar isär och tvättar maskerna efter varje längre pass. De håller sig fräscha trots många års användning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.