J JohanLun skrev:
Håller helt med Sågspån. Gamla hus är väldigt bra byggda.
J JohanLun skrev:
Sekelskifteshus skulle jag säga är byggda att leva "för evigt" - iallafall långt över vår livstid, om man inte adderar moderna material eller på annat sätt bygger om dem.
Jag säger inte direkt emot dig, men detta är ändå lite av en förhärligande myt om det gamla.
Nu är det visserligen så också, att de riktigt dåligt byggda husen, i regel blivit rivna av naturliga skäl. Så kvar är ju oftast de bättre.
Men, en annan orsak till att de hållit, är att de varit enkla, och otäta. Dessutom saknat badrum och andra fuktkällor.
Nästan allt handlar nu om när och hur de har blivit renoverade. Alla dessa hus har haft behov av tilläggsisolering, och tätning. "Vips", så har man förändrat husets klimat, och konstruktion gällande ventilation, värme och fukt. Huset kan därmed stått i perfekt skick i 120år, för att sedan murkna totalt på bara 5-10år om det vill sig riktigt illa.

Nu tycker jag ändå att man absolut törs skaffa ett hus som är över hundra år gammalt. Men man ska, som sagt, veta vad man ska leta efter. Husen kan faktiskt vara riktiga "katastrofbyggen" från början. Sen kan de varit ombyggda/tillbyggda redan på 30-50-talet på dåliga sätt. De kan, vilket är vanligast, vara isolerade och renoverade på senare tid vilket gjort dem fuktskadade.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag säger inte direkt emot dig, men detta är ändå lite av en förhärligande myt om det gamla.
Nu är det visserligen så också, att de riktigt dåligt byggda husen, i regel blivit rivna av naturliga skäl. Så kvar är ju oftast de bättre.
Men, en annan orsak till att de hållit, är att de varit enkla, och otäta. Dessutom saknat badrum och andra fuktkällor.
Nästan allt handlar nu om när och hur de har blivit renoverade. Alla dessa hus har haft behov av tilläggsisolering, och tätning. "Vips", så har man förändrat husets klimat, och konstruktion gällande ventilation, värme och fukt. Huset kan därmed stått i perfekt skick i 120år, för att sedan murkna totalt på bara 5-10år om det vill sig riktigt illa.

Nu tycker jag ändå att man absolut törs skaffa ett hus som är över hundra år gammalt. Men man ska, som sagt, veta vad man ska leta efter. Husen kan faktiskt vara riktiga "katastrofbyggen" från början. Sen kan de varit ombyggda/tillbyggda redan på 30-50-talet på dåliga sätt. De kan, vilket är vanligast, vara isolerade och renoverade på senare tid vilket gjort dem fuktskadade.
Håller med. Det är senare ombyggnader som dödar dem. Med bergvärme är ofta (iallafall onödigt tjock eller felaktigt gjord) tilläggsisolering onödigt, sparar inte enormt mycket och tillför risk.

Komforten är också lägre, men inte som vissa tror att det är is inomhus och sånt som fanns i kåkstäder utan centralvärme som de äldre generationerna kanske upplevt.
 
C
A AG A skrev:
Nästan allt handlar nu om när och hur de har blivit renoverade. Alla dessa hus har haft behov av tilläggsisolering, och tätning. "Vips", så har man förändrat husets klimat, och konstruktion gällande ventilation, värme och fukt. Huset kan därmed stått i perfekt skick i 120år, för att sedan murkna totalt på bara 5-10år om det vill sig riktigt illa.
Ja, många problem med äldre hus är av typen "gammalt möter nytt". Det finns onekligen en poäng i att använda traditionella konstruktioner, metoder och material i ett hus som är byggt på traditionellt sätt utan att det för den skull blir pretentiöst.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det viktigaste är nog att man vill ha ett sekelskifteshus. Drömmer man om golvvärme, öppen planlösning och fönster från golv till tak ska man köpa något annat. Likaså om man köper ett hus som är för litet och planerar utbyggnad. Mycket få utbyggda sekelskifteshus blir vackare.....
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tittar på nytt hus här i Kungsbacka. Ett av objekten är sekelskifte, byggt i slutet på 1800-talet. Besiktningen avslöjar inget anmärkningsvärt och fuktvärdena är låga. Ok, utreglade väggar i källaren har 20% men det har vilken 70-talskällare som helst. I övrigt ingen speciell lukt, har ägts av samma person länge. Ser inga direkta skador.

Nu är frågan - hur länge håller ett hus? Tittade in i sidovindarna och det verkar vara stolpverk och takåsar på den inredda vinden. Men jag märker ingen direkt golvknarr eller sneda golv och ingen större röta i träpanelen. Fönstren är bytta och ser ok ut. Råsponten ser bra ut från sidovindarna men den kan ju ha bytts.

Vågar man köpa ett så här gammalt hus? Är det något speciellt jag borde titta efter? Vatten och avlopp är från 60-talet men gjutjärnsstammarna ser ut att vara i bra skick. Elen drogs ny på 60-talet så det är rör och PVC-kablar.

Tacksam för kommentarer för jag har aldrig köpt ett så här gammalt hus förut.
Köpte ett torp från slutet av 1700-talet o det lär nog hålla många år till, riktigt rejält. Sätter i extrafönster på vintern, som man gjorde förr. Installerade en värmepump o den värmer bra på vintern då det annars är elvärme. Ingen extra ventilation men det drar nog tillräckligt😂 Dock får vi in myror på våren o möss på vintern som vi inte begriper var de kommer in men då vi inte har barn kan vi alltid ha fällor. Känner att det är ett rejält hus som kommer finnas många år till
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Tack alla som svarat!

Huset är rätt så original, dock med tegelfasad och senare utbyggnad med träpanel. Vinden är inredd men helt ok. Lite skumma mått på rummen men de fungerar. Den ombyggnad som gjorts tycker jag är rätt smakfull.

Alltså inte PVC-fasad, fönster med aluminiumbågar och orgier i furupanel. Samt givetvis foder och socklar i PVC som var mode på 70-talet.

Det ligger ett modernt tak på med råspont, papp och tegelpannor så det borde hålla ett tag. Lades om för 20 år sedan. Sedan är elen och avlopp infällt från 60-talet så jag ser inte det som ett problem. Eluttagen är ojordade utan petskydd men vi har inga småbarn. JFB räknar jag med att få installera. Om inte annat för att göra den eldrivna bastun i källaren något säkrare. Det där med 400 Volt i våtrum utan JFB gör mig lite obekväm.

Att ingenting är standard förstår jag men jag har bott i 50-talslägenheter och 70-talshus förut så jag har inte så höga krav.

Min tanke var mer om virket generellt har någon livslängdsbegränsning. Det enda som jag kan se är att eldstad/murstock saknas och ventilationen behöver förbättras. Blir väl att sätta fläkt på taket eller PAX-fläkt i toalett och badrum. Samt Freshventiler nere. Eller så får man hitta en mer stilenlig lösning för att förbättra ventilationen. Får väl i värsta fall borra hål i fönsterkarmarna och källardörr i väntan på fönsterbyte.

Underhåll i övrigt ser jag inte riktig behövs, det mesta är i hyfsat skick. Inte spåntak och mullbänk utan riktig källare murad med granitblock.
Låter ju som att du har koll på det hela. Dock kan avloppet från 60-talet innebära gjutjärnsrör så det är inte orimligt att anta att dessa kan närma sig slutet av sin livslängd.
 
P
just gjutjärnsavlopp så finns det företag som vill komma och reline rören altså montera plaststrumpa och göra ett nytt rör inuti..
självklart ofta omständigt och ett pucko alternativ om det är synliga rör som bara är att byta till plast i synliga delar i källaren. men ibland kan vara en lösning för nån del av systemet tex i väggar eller under nya badrummet där rivning känns tokigt /dyrt

Sen kommer många av dessa företag och filmar och vill lämna en offert på att realine allt avlopp du har oftast och vissa filmar och lämnar offert gratis så tips är att vara med och få en gratis besiktning av hela avloppsnätet i huset och därefter ta beslut vad som ens är dåligt

just gjutjärnsrör är svåra då det inte syns nåt utvändigt utan plötsligt är dom lövtunna och andra syns det inget nämnvärt slitage på ens över 60-70 år

Så filma inuti avloppen så du får koll vad som är på gång och vad som är bra resp dåligt

Vi trodde avloppet var slut men hade hit en sån firma och filma dom hitta en rörbit ute på gården där en buske växt in i röret och en lite trött brunn i källargolvet. = den bilar jag upp och byter själv.. och busken grävde jag upp och slet bort alla rötter runt röret.. kan kolla igen om 5-10 år
billigt och bra 😁
 
En sak till. Oljepannan installerades på 60-talet i samband med en stor renovering där huset fick vattenburna radiatorer. Senare installerades bergvärme och på 10-talet revs skorstenen. Dock ser man i källaren att det finns en murstock och en av väggarna i entreplan verkar misstänkt tjock samt att när man tittar in i en av sidovindarna ser man något som är putsat med cement och verkar luta ut mot kanten av taket.

Förekom det att man murade sneda skorstenar som drog sig ut mot sidan? Eller är det jag som har sett fel och har en fel bild av vad som är mitten av huset? Fast en sidovind brukar ju alltid ligga vid kanten av taket.

Min gissning är att man i samband med bergvärme bedömde att skorstenen var i dåligt skick och rev den ovan taket i tron att vedeldning inte var aktuellt mer. Fast med de nya elpriserna vore det bra med en murstock. Plus att den enda egentliga anmärkningen från besiktningsmannen var just att ventilationen bör förbättras. Ett bra sätt vore ju att få igång skorstenen igen men jag vet inte vad det kostar att mura upp ovan nock.
 
Tyvärr brukar ju skorstenar vara del i den bärande konstruktionen, men kanske har de växlat av rätt...

Vi har en centrerad skorsten, men nere i huset är det två murstockar som går ihop på vinden (tror jag). Det är en jättepjäs, så egentligen har vi vår toalett mitt inne i murstocken. Så absolut, kan de vara sneda...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag bedömer att det bara är delen ovan tak man kapat.
 
C
A Anders_Nilsson skrev:
Jag bedömer att det bara är delen ovan tak man kapat.
Kan ju eventuellt vara en varningsklocka. Hur är det med ventilationen då? Är det kanske konverterat till mekaniskt, och man använt murstocken till detta? Osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.