Hej,
I februari 2023 köpte vi ett radhus med luft/vattenvärme. Huset är byggt 1965. När värmen drar igång kommer det ett högt ljud vilket låter lite som droppande vatten. En inspektör har sagt att det troligen är rören som expanderar och det fanns inga tecken på en läcka. Det är skönt att veta, men ljudet är ändå väldigt störande då det ibland kan låta mitt på natten. Den håller på i någon minut och sen slutar. Det kommer innefrån golvet på övervåningen, där det troligen går rör till elementen.

Min fråga är hur man kan få ljudet att sluta? Alternativt, kan detta klassas som ett dolt fel? Det är inget farligt ljud, bara högt och irriterande.

Tar tacksamt emot tips!
 
Tja, om du stör dig väldigt mycket på det kan du spärra värmetillförseln under vissa perioder, ex på natten innan det blir så kallt att pumpen går mer konstant. Kommer leda till kyligare mornar men du knarrandet uppstår och kan ju experimentera. Annars är väl alternativet att riva upp golv eller tak, lokalisera var knarrandet uppstår och lägga emellan eller smörja upp.

Att få det till dolt fel kan du nog glömma.
 
Är kanske luft i systemet som gurglar, vad för tryck har du på manometern.
 
På det du beskriver tror jag precis som "inspektören" att det är rören som expanderar när värmen kommer igång och då knäpper det. Förmodligen ligger rören emot vägg eller golv någonstans och skaver lite grann.

Bodde i en lägenhet en gång där det small något fruktansvärt ett par minuter över sex varje morgon då värmesystemet sparkade igång sig.

I huset vi bor nu är det också lite knäppningar på sina håll, men inte så farligt. Vi (eller tidigare ägare) har motverkat det med en knäpptank på några hundra liter för att jämna ut värmen i systemet lite. Kan vara lite svårt att trycka in en sådan i ett radhus bara. Då är det nog enklare att försöka hitta exakt var det knäpper och se om det går att åtgärda lokalt där.
 
J jonaserik skrev:
Är kanske luft i systemet som gurglar, vad för tryck har du på manometern.
1,2. Ifjol var det lägre. Jag förväntade mig att det skulle minska när jag höjde trycket
 
H hapazard skrev:
Tja, om du stör dig väldigt mycket på det kan du spärra värmetillförseln under vissa perioder, ex på natten innan det blir så kallt att pumpen går mer konstant. Kommer leda till kyligare mornar men du knarrandet uppstår och kan ju experimentera. Annars är väl alternativet att riva upp golv eller tak, lokalisera var knarrandet uppstår och lägga emellan eller smörja upp.

Att få det till dolt fel kan du nog glömma.
Finns det nån lösning som inte innebär att frysa varje morgon eller riva upp golvet? Det är ett fint golv vi inte kommer vilja byta ut på länge
 
tensiden tensiden skrev:
På det du beskriver tror jag precis som "inspektören" att det är rören som expanderar när värmen kommer igång och då knäpper det. Förmodligen ligger rören emot vägg eller golv någonstans och skaver lite grann.

Bodde i en lägenhet en gång där det small något fruktansvärt ett par minuter över sex varje morgon då värmesystemet sparkade igång sig.

I huset vi bor nu är det också lite knäppningar på sina håll, men inte så farligt. Vi (eller tidigare ägare) har motverkat det med en knäpptank på några hundra liter för att jämna ut värmen i systemet lite. Kan vara lite svårt att trycka in en sådan i ett radhus bara. Då är det nog enklare att försöka hitta exakt var det knäpper och se om det går att åtgärda lokalt där.
Vi vet på ett ungefär varifrån i golvet det kommer. Jag är dock lite motvillig till att riva upp golvet. Det är ett fint golv vi helst inte byter ut.
 
Kan ju vara när den värmt klart varmvattnet och växlar till värme. Då åker det ut en skvätt mycket varmare vatten än övriga radiatorsystemet och får rören att knäppa.
Endel brukar ju sätta en "knäpptank" för att få bort det. Hos mig knäpper det i ena hörnet i köket.
 
E Emanuel01 skrev:
Kan ju vara när den värmt klart varmvattnet och växlar till värme. Då åker det ut en skvätt mycket varmare vatten än övriga radiatorsystemet och får rören att knäppa.
Endel brukar ju sätta en "knäpptank" för att få bort det. Hos mig knäpper det i ena hörnet i köket.
Knäpptank låter inte helt dumt. Vad är det för kostnad ca. och vem är det som installerar en knäpptank?
 
P PhanDuong skrev:
Knäpptank låter inte helt dumt. Vad är det för kostnad ca. och vem är det som installerar en knäpptank?
En rörmokare gör det. Kostnad 10000 till 15000 kr mellan tumme och pekfinger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.