Etnoy Etnoy skrev:
Du vet vad som väntar nu, finns ingen ursäkt när du läst min tråd
Vi har fördelen att ha gjutjärn i hela avloppet och hittills inga problem. Men källaren ska dräneras och tilläggsisoleras om en månad och vem vet vad som dyker upp då.
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Ni som läser hit, vad tycker ni så långt? Det är nästan bara bilder på betong, sten och sand. Är det intressant att följa eller börjar ni bli uttråkade?
Jättespännande att se hur det utvecklas och vad du finner under det som var tänkt att vara dolt i decennier. Man ser hur grundkonstruktionen är gjord, vilka tekniker man använde 1969 (eller inte borde använt).
Man ser också vilka problemställningar som dyker upp, vad olika typer av hantverkare gör och vad de tar betalt, sugbilens nytta och kostnad, vilka ledningar som går i golven, hur väggsockeln är utformad, vikten av stämpar, arbetsmetoder och inte minst vad som gömmer sig i betong och mark.

Byggnation är en hel del jord, betong, trä, damm och skit men det är saker på vägen till en trivsam bostad. Resan må vara skit men målet är guld värt ;)

Några tankar som dök upp:

* Vore det värt att flytta rören till värmepumpen från marknivå till under för att skydda mot kyla, åverkan och estetiskt värde när man ändå är igång?

* Den andra aspekten är att berget troligen avger radon mm men att det tjocka lagret med lera troligen blockerar detta effektivt. Dock kanske det är värt att passa på att mäta när det ändå är uppbrutet?
 
Redigerat:
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
P
Etnoy Etnoy skrev:
Så här blev avloppsstammen.
[bild][bild][bild][bild]
Många av er har pratat om sugbil, och det är äntligen dags nu. En sugbil kostar mycket per timme men är extremt effektiv om den får rätt förutsättningar. Det är först nu vi har dessa förutsättningar; betongen borta och bara grus kvar. Det finns olika sorters sugbilar och den vanliga typen var ju här första dagen för att försöka laga avloppet. Den som kommer idag, den 19 april 2024, är i stället en torrsug som är som en enorm dammsugare. Det finns rätt lite info om torrsug på nätet så det är kul att få dokumentera vad en sådan är kapabel till.
Två grabbar dyker upp vid åttatiden och sätter igång. Jag är väldigt glad för källarfönstren som får plats med slangen.
[bild]
Vi går igenom dagens jobb och sätter begränsningar hur nära förrådsväggen de ska suga så den inte den plattan faller ihop. På mindre än 30 minuter har de tagit en stor del av gamla toalettens golv. [bild]
Under gruset har huset grundlagts med grov sand. Detta material fraktades hit då marken består av lerjord några meter över berggrunden.

Knappt en timme senare har åtskilliga kubikmeter sand försvunnit. De hittar en massa större stenar som byggarna slarvigt lämnat kvar under plattan, dessa läggs åt sidan för mig att lyfta ut för hand.
[bild]

[bild]
Nu ligger inte avloppet längre i ett dike utan är någorlunda i nivå med marken. Däremot kan vi inte gräva ut så mycket som vi egentligen vill här i lilla rummet då vi redan är nere på sockelnivån.
[bild]
[bild]
En sak jag märker med torrsugen är hur bullrigt det är. Inte minst har vi en lastbil med en enorm dammsugare på sig, stenarna som flyger genom röret med hög hastighet är allt annat än tysta.

Nu har vi kommit ned till sockeln i gamla toaletten så här gräver vi inte djupare.
[bild]
Tvättstugan blir också en dramatisk skillnad. Sockeln är gradvis lagd djupare och djupare ju längre mot pannrummet man går och det betyder att vi kan suga ut mycket mer fyllnadsmassor.
[bild]

Värmepumpen fick ju stå kvar under rivningen, och vi ser att den lilla betongkakan den står på balanserar lite lagom prekärt nu när nästan allt runt den är borta.
[bild]
I pannrummet kunde vi nästan ta bort 50 cm överallt.
[bild]
[bild]
En närbild på sockeln och träullsskivan som en del av ytterväggen har.
[bild]
Jag försöker gräva ut en liten bit av hörnet för att se hur djupt sanden går. Jag hittar inte botten ens när jag stoppar in hela spaden!
[bild]
Lite manuell grävning senare ligger sockeln blottad. Här vill jag inte gräva djupare för att vi har ett betydande marktryck utifrån.

[bild][bild]
Så här ser avloppet och vattenslangen ut i gropen:
[bild]
Med detta är vi ungefär sex veckor in i projektet och vi är nästan, men inte riktigt, vid botten av grävningen.

Sugbilen körde hem med överlast enligt grabbarna som körde den. Inte mindre än 13 ton drog de med sig hem. För deponikostnaden och fem timmars arbete kostade detta oss...26244 kronor. Dyrt förstås, men jag och min rygg är ganska glada över att vi slapp detta.

Genom att räkna ihop containrarna är vi nu uppe på nästan 30 ton utgrävt, det mesta för hand.

Ni som läser hit, vad tycker ni så långt? Det är nästan bara bilder på betong, sten och sand. Är det intressant att följa eller börjar ni bli uttråkade?
Grymt jobbat och väldigt intressant att följa 👍
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Jättespännande att se hur det utvecklas och vad du finner under det som var tänkt att vara dolt i decennier. Man ser hur grundkonstruktionen är gjord, vilka tekniker man använde 1969 (eller inte borde använt).
Man ser också vilka problemställningar som dyker upp, vad olika typer av hantverkare gör och vad de tar betalt, sugbilens nytta och kostnad, vilka ledningar som går i golven, hur väggsockeln är utformad, vikten av stämpar, arbetsmetoder och inte minst vad som gömmer sig i betong och mark.

Byggnation är en hel del jord, betong, trä, damm och skit men det är saker på vägen till en trivsam bostad. Resan må vara skit men målet är guld värt ;)

Några tankar som dök upp:

* Vore det värt att flytta rören till värmepumpen från marknivå till under för att skydda mot kyla, åverkan och estetiskt värde när man ändå är igång?

* Den andra aspekten är att berget troligen avger radon mm men att det tjocka lagret med lera troligen blockerar detta effektivt. Dock kanske det är värt att passa på att mäta när det ändå är uppbrutet?
Tack för bra feedback. Det är lite av målet att dela med mig med sådant jag upptäcker och som jag inte hittat på andra ställen i trådar eller filmer. När man renoverar hus som är lite äldre märker man att det inte fanns byggstandarder som idag, och därför måste man vara beredd på att byggaren gjort egna lösningar.

Vad gäller rören till värmepumpen så är det såklart också fixat, du kommer se det i projekttråden inom kort. Kom ihåg att projektet hållit på i ett halvår nu och denna tråd försöker hinna ifatt verkligheten :)

Vi gjorde en omfattande radonmätning vintern 2023/2024 och fick bra mätvärden. Det högsta värdet var 140 plus minus 20 Bq/m3 och det var just i det där förrådsrummet där tre väggar består av blåbetong. Eftersom plattan var så pass sprucken då utgår jag från att markradonet kommer minska nu. Och vad gäller blåbetongen i väggarna...vänta så ska du få se, för saker går inte alltid enligt plan.
 
  • Gilla
  • Wow
spikplanka och 2 till
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
där tre väggar består av blåbetong
Vill minnas att du testat för asbest i detta men är det så att materialet är tillverkat av uranförande skiffer?

Etnoy Etnoy skrev:
Det högsta värdet var 140 plus minus 20 Bq/m3 och det var just i det där förrådsrummet där tre väggar består av blåbetong.
Hoppas du lade in någon form av plast under cellplastisoleringen?

En tanke till är förstås kanalisation för vatten, värme, cirkulationsrör, elnät, automationsnät, datanät och ev framtida saker.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Vill minnas att du testat för asbest i detta men är det så att materialet är tillverkat av uranförande skiffer?


Hoppas du lade in någon form av plast under cellplastisoleringen?

En tanke till är förstås kanalisation för vatten, värme, cirkulationsrör, elnät, automationsnät, datanät och ev framtida saker.
Ja, blåbetong är just gjort av berg som innehåller uran, därav radonutsöndringen. Asbest är ett helt annat problem som inte har något med radon att göra.

Detta kommer senare i tråden, men jag övervägde att lägga riktig radonduk. Snickaren och jag pratade om detta och vi kom fram till att bara lägga vanlig byggplast i stället. Radonet är jag säker på inte kommer vara ett problem och jag kommer förbereda för en radonsug om jag skulle ha fel.
 
21 april 2024. Dags att mura lite. Jag sätter lite fogskum i det gamla hålet för inkommande vatten innan jag murar igen det C-bruk. Även det nya hålet för avloppet och inkommande vatten får lite murbruk för att göra det helt tätt. Slabbigt, men kommer inte synas när allt är klart.
Murbruk applicerat runt ett hål i en betongvägg, med sandig mark runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagd cement runt ett nytt avloppsrör med ett gult skydd, inbäddat i sand mot en grundmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa dag har det torkat fint.
Ett hål i ett betongfundament har fylld med murbruk, bredvid syns en gulrör som kommer ut från väggen och omslutet av sand och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23 april 2024. Dags att borra lite nya hål! @spikplanka som är aktiv i denna tråd undrade om jag inte skulle flytta köldbäraren också, och det är klart vi gjorde det :) Bergvärmen installerades 2005 och då drogs allting synligt, båd inomhus och utomhus. Nu gömmer vi det under golvet i stället.

För första gången gör jag håltagningen själv och köpte en hålsåg med lång hållare på Amazon.
Makita borrmaskin på sandig yta flankerad av en vägg med hål, används för att borra hål i väggen för vatten- och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det går faktiskt att göra så här stora hål för hand i hålstensbetong men det tar en liten stund. Jag har en hink med vatten och doppar regelbundet diamantborren där för att kyla av. Här skiner verkligen Makita-maskinen som trots att den går på batteri gör detta med bravur. Tror jag fick byta batteri två gånger för två hål.
En person borrar nya hål i en betongvägg med en hålsåg och skyddshandskar. På marken syns sand och betongrester från arbetet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrhammaren verkar ha någon form av elektronisk broms som stoppar så fort jag kör fast. Detta är mycket bra, för hade den inte haft det hade jag nog vridit sönder handlederna varje gång borren nyper. Det hade nog inte heller gått att borra i en ren betongvägg men här kan jag tömma "hålsågen" på sten varje gång den bottnar.
Hål i en betongvägg med borr och rör, omgivna av sand och byggdamm, som förbereds för att dra om vatten- och avloppsrör runt en gammal köldbärare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man noga ser man isodränen på andra sidan hålet.
Två nyborrade hål för vatten- och avloppsrör i en betongvägg. Rören är fyllda med små stenkulor för kylning under borrningen. Betongdamm runt hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kan rörmokaren komma och dra om rören.

Lite mer skräp jag samlat på hög. Tyvärr hittar jag också en del trä i sanden från byggtiden, detta tar jag förstås upp så fort jag kan.
En smal gång med grävd sand, ett grått avloppsrör och en hink. Väggen till höger har gula väggar och rör med kopplingar, samt en vit genomgående ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också fått fram väggsockeln vid gamla toan.
Rör och ledningar installerade över en grävd kanal nära en dörr där byggarbete pågår. Väggarna är slitna och saknar puts på vissa ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på grävd jord och installerade rör i ett rum under renovering. Väggarna är delvis demolerade och det finns byggmaterial och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

27 april 2024. Röris var tillbaka och satte in avlopp för pannrummet och flyttade köldbäraren.
Avloppsrör och radonrör installerade i en grund med sand och byggplast, förberedelser för kommande rivnings- och byggarbeten. Verktyg och kringliggande vägg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På utsidan kan man se hur slangarna till borrhålet flyttats, de gamla hålen är på sockeln lite längre upp.
Grävd grop vid beige tegelvägg med exponering av rörsystem och en stege lutad mot väggen en solig dag, förberett för radonsug och avloppsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grav där nya rör och slangar för avlopp och köldbärare har installerats samt en stege som används för att komma ner i gropen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

30 april 2024. Vi planerar hur duschrummet ska se ut. Inte helt enkelt att få ihop allting, men hustrun får en idé och föreslår ett L-format rum. Jag gör en första ritning. Vägghängd toa, duschen kan få en väggnisch och vi kan sätta en snygg väggnära golvbrunn. Redan nu måste vi planera allt detta då avlopp och vattenrör ska läggas inom kort.
Ritning på L-format duschrum med WC, kommod, dusch, och placering av vattenrör RIR PEX i väggen, avloppsrör och glasvägg med dörr, skissad på rutat papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kommer vi äntligen till botten av grävjobbet, för nu lägger jag radonslangen. Eftersom flera frågat om detta i tråden är det lika bra att gå igenom planen. Vi lägger ingen radonduk då den blev dyr och svårhanterlig samt får flera punkteringar pga husets mekaniska system. I stället blir det byggplast. Radonet har mätts förra året och det är låga nivåer trots blåbetong. Men det finns en billig och enkel åtgärd att göra nu, och det är att förbereda för en radonsug. Jag köper en lång perforerad slang som jag klär in i markduk och lägger längst ned under plattan. Denna slang fortsätter in under dörren vid gamla toam om vi skulle vilja koppla på den på resten av källaren någon gång i framtiden.

Men först håltagning för slangen till ytterväggen.
Makita borrmaskin, röd hink och ventilationsrör på mark fylld med sand framför en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slang dragen till gamla toan och till dörren mot korridoren.
Bild av ett grävt dike i ett rum, fyllt med sand. Svarta slangar och perforerade rör syns, samt byggverktyg och en hopfälld stege mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan dagen är slut köper jag ett rejält plaströr som placeras runt backventilen på utgående avloppet.
Två stora orangea plast- eller avloppsrör ligger i bagageutrymmet på en blå bil med öppen baklucka, ståendes på en asfalterad yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har det blivit 1 maj 2024. Jag fyller igen diket runt slangen med sand. Här ser man varför jag satte markduk runt slangen, annars hade den snabbt satts igen med sanden.
En renoveringsplats där en smal korridor grävs ut för installation av nya rör, med verktyg, hinkar med sand och stenar samt orörda rör utplacerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
Här ser ni nya röret runt backventilen.
Bild på en arbetsplats inomhus med jordgolv, stege, spade, belysning och några rör som sticker upp. Väggarna är delvis blottade och arbetsmaterial syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slangen koppla på ett avloppsrör som sticks ut till gropen
Utgrävd grop vid husvägg med isatt markduk, rör för avlopp och köldbärarslangar, samt en stege lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppsan, vi är redan uppe i 20 bilder. Snälla byggahus, kan man inte få lägga till fler? 🤔

I vilket fall har vi skäl att fira att vi inte behöver gräva oss mera nedåt för nu är botten nådd!
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Etnoy Etnoy skrev:
Jag har en hink med vatten och doppar regelbundet diamantborren där för att kyla av.
Är det hårdmetallskär på ditt borr eller hur ser det ut i änden. Om det är fastlödda hårdmetallskär så är bästa tipset på att förstöra ett varmt borr att doppa det i kallt vatten. Det är mycket bättre att låta det kallna långsamt i luften även om det tar mycket längre tid. Nu verkar det som om du har klarat ditt borr/hålsåg men det kan när som helst ge upp om det kyls för snabbt. Fråga mig inte varför jag vet detta....

Tack för en rolig och intressant tråd. Alltid roligt att se hur gamla lösningar gjordes samt hur man kommer runt dem på bästa sätt 👍.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.