Stefan & Tina skrev:
Är det någon som har tips om någon kvalitetsanvarig, som ni hört något gott om?
Alf Werbro (bor i Mjölby)
070-3538036

Att som någon skrev ovan ta den KA husleverantören har är direkt olämpligt. En KA är till för er och inte husleverantören.
 
Vi fick brev från Alf Werbro häromdagen, har ni använt honom som KA?
 
Ja, vi har Alf som KA för vårt bygge i Linköping.
Vi kan rekomendera honom som KA. Han har haft mycket synpunkter vid vårt bygge som jag inte tror att en KA utsedd av ett husföretag skulle anmärka på.
 
DavidS76 skrev:
HEj

har ni fått era inbetalningskort från kommunen för de 10% av köpeskillingen för tomten ännu? Vi har inte fått det.

Nej vi har inte heller fått fakturan. Aldrig tidigare har jag gått och väntat så på nån faktura som denna.. :rolleyes:
Men det är bara att vänta, den dimper säkert ner i brevlådan inom den närmaste tiden.

/M
 
Hästhagen skrev:
Ja, vi har Alf som KA för vårt bygge i Linköping.
Vi kan rekomendera honom som KA. Han har haft mycket synpunkter vid vårt bygge som jag inte tror att en KA utsedd av ett husföretag skulle anmärka på.

OK, tack för tipset
 
Hästhagen skrev:
Ja, vi har Alf som KA för vårt bygge i Linköping.
Vi kan rekomendera honom som KA. Han har haft mycket synpunkter vid vårt bygge som jag inte tror att en KA utsedd av ett husföretag skulle anmärka på.
Vi håller med om att det kan vara dumt att låta husföretaget (Myresjöhus) utse KA. Av de som byggt med Myresjöhus har vi iofs inte hört något negativt om deras KA.

Känner vi oss missnöjda under byggtiden tänker vi anlita en egen KA. Vad får ni betala Alf Werbro för hans åtagande och hur ofta besöker han bygget?

/Magnus
 
mspnse skrev:
Vi håller med om att det kan vara dumt att låta husföretaget (Myresjöhus) utse KA. Av de som byggt med Myresjöhus har vi iofs inte hört något negativt om deras KA.

Känner vi oss missnöjda under byggtiden tänker vi anlita en egen KA. Vad får ni betala Alf Werbro för hans åtagande och hur ofta besöker han bygget?

/Magnus
Jag tycker detta med KA är lite märkligt:confused:, beskrivning på KA är följande:
Som byggherre ska du utse en kvalitetsansvarig. Den kvalitetsansvariges uppgift är att se till att kvalitén på byggarbetet följer samhällets krav vad gäller stabilitet, säkerhet etc. Han är alltså ingen allmän kontrollant av felaktig utfört arbete. Det ska vara en person som är fristående från de andra i byggprocessen och som innehar en så kallad riksbehörighet eller vara godkänd av byggnadsnämnden.

Hur kan de vara fristående?
Det är ett fåtal företag som har alla KA jobb?
De umgås säkert med byggföretaget och tar säkert mutor och bestikningar...:rolleyes:
Och jag har inga förutfattade meningar om folk i byggbranschen.

Alf verkar dock har erfarenhet eftersom jag fick följande svar från honom:

Jag är KA för 10 av de 27 planerade villabyggena på "nya" Veta-området i Mantorp och 4 av de 12 på Parkvägen, Mantorp. Dessutom är jag KA för ett flertal villor i Mjölby, Skänninge, Vadstena (Drottningmarken m fl) och i Linköping (Bestorp, Ekängen, Lambohov m fl). I måndags tecknade jag första KA-avtalet inom nu aktuella Olofstorps-området.
Mina uppdrag som KA har hittills omfattat ett 15-tal olika hustillverkare.


// Joachim
 
Vi har kontaktat Alf idag och bett honom skicka licenskopia samt referenser!

Varför har inbetalningskortet inte kommit än? Kommunen borde väl vara angelägen om att få in pengar och låsa oss?

Tina
 
mspnse skrev:
Känner vi oss missnöjda under byggtiden tänker vi anlita en egen KA. Vad får ni betala Alf Werbro för hans åtagande och hur ofta besöker han bygget?

/Magnus
Alf träffade vi innan byggsamrådet och gick igenom ritningar på huset, situationsplan, uppvärmning m.m.
Sedan var han med på byggsamrådet. Alla våra entrepenörer får sedan en egenkontrollplan att använda sig utav utifall de inte själva har en färdig sådan. När det var dags för grundläggning var Alf med och kontrollerade markens beskaffenhet samt påpekade de brister som direkt kunde åtgärdas.
Nu vid stomresningen var Alf med igen och kontrollerade.
Aktuellt pris får du av Alf.
 
Pratade med Henrik på kommun idag. Dom skickar ut fakturor 2 ggr/månad. I slutet och i mitten av månaden så eftersom dom inte fick iväg dom i slutet av jan så trodde han att dom skickades nu i mitten. Så kanske måndag eller tisdag ramlar en rolig räkning in.
/Jessica
 
Hej alla!

Hur går det för er andra med val av husleverantör?
Här har det varit lite stiltje nu ett tag. Inväntar Östgötahus, men där går det segt nu. Dels har Magnus varit sjuk, men kan det också vara så att han tar på sig fler byggen än han klarar av?
Har några andra planer med andra husleverantörer vilande, ifall det skulle visa sig att samarbetet med Östgötahus faller. Får se...
Har så länge fixat lite med nybyggnadsplan, KA-kontakt m.m.
 
Hallå...

Ganska stiltje här oxå. Har bokat in ett möte med HTH i Jönköping, vi ska planera hur vårt framtida kök ska se ut. Det är en del att tänka på där oxå.. val av kökslucka, handtag, bänkskiva, belysning, lådsystem eller skåp, val av kakel inkl färg, fläktkåpa eller vanlig fläkt.... Det känns som man måste tänka lite mer långsiktigt vad gäller en del val... inte bara välja det som är snyggt/trendigt just nu. Förhoppningsvis ska man ju bo i huset många år framöver och då är det ju bra om köket är lika praktiskt (och snyggt) om säg 15 år. :rolleyes:
Vad jag menar är att man ska försöka tänka mer praktiskt än estetiskt, och det kan vara nog så svårt.

I övrigt väntar vi på fakturan som borde komma denna veckan.. :)
 
Hej

vi har skrivit "prel. kontrakt" med Anebyhus och har även varit nere i Aneby och ritat om en del och preliminär skissat på köket och väntar med spänning på en ny offert från Anebyhus efter de ändringar som vi gjort. Har tagit höjd för dessa ändringar i min egen kalkyl efter preliminära uppgifter men det ska bli intressant att se vad Anebyhus offererar.

Är dock lite skeptisk till avtalet med Anebyhus då de har ändrat en del avtalsparametrar jfr med AA05 t ex har de 10 dagars betalningstermin. Dessutom så låser inte Anebyhus priset i ett år från kontraktsskrivande som A-hus gör vilket jag inte tycker är rimligt. Anebyhus låste priset tom september sedan kan man få betala indexhöjning men detta ska jag ta mig fan pruta på.

har ni andra lyckats pruta ngt på priset?

Annars så hänger mkt på att få nybyggnadskartan från kommunen.

Ska träffa en KA imorgon samt ett antal banker denna vecka och nästa.

Ha det
 
Någon mer som fått sin faktura? Vi fick vår idag... :)
Trodde nog att fastighetsbeteckningen skulle stå nånstans, men icke.. Ja, ja hoppas att det blir rätt ändå i slutänden.
 
mspnse skrev:
Någon mer som fått sin faktura? Vi fick vår idag... :)
Trodde nog att fastighetsbeteckningen skulle stå nånstans, men icke.. Ja, ja hoppas att det blir rätt ändå i slutänden.
Japp, den kom idag. Bara att betala in.. Håller med om att det borde vara mer info på fakturan.
Vi har tyvärr inte bestämt leverantör ännu. Vi har ritat om ett Eksjö lyckan, vi har förlängt takstolarna (för att få större kök om ca 20 kvm), ryggås ligger tvärs över huskroppen och som även fortsätter ut över altan. Förfrågan har skickats till 4 olika firmor.

Och visst skiljer det endel på priset på samma hus.. Vi har som mål att bestämma hus/leverantör under mars, får se hur det går.

// Joachim

Ps. Är det ingen annan som hittat till denna tråd som skall bygga på området?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.