Planerar ett garage för två bilar, inget meckgarage, tänkta måtten är 8,4 x 7,2.

Är det någon som har provat spottar i garage med gott resultat

Min tanke är att sätta in 12 st spottar istället för tex 6-8 st lysrörsarmaturer. Frågan är kommer 12 st 50w spottar räcker till eller borde jag kanske skippa denna ide med spottar i garage helt och hållet?
 
Ska det inte skruvas kvittar väl belysningen bara man ser var man går ;)

Varför det inte skulle fungera fattar jag inte men en sak som är en nersida är att vissa spottar glappar efter några år och klimaten är ju inte alltid de bästa i garage.
 
Ledspottar kan vara ett allternativ.
De får i alla fall din elmätare på gott humör.
Mvh Anders
 
Känns som grym overkill med spottar i garaget. Ger dessutom sämre ljus. Du behöver knappast 6-8 lysrörsarmaturer. I vårt garage på 42 kvm har jag tre lysrörsarmaturer (med två rör i varje) och det funkar skitbra. Sätter du fyra st kommer du att bli nöjd.
 
jenfor skrev:
Känns som grym overkill med spottar i garaget. Ger dessutom sämre ljus. Du behöver knappast 6-8 lysrörsarmaturer. I vårt garage på 42 kvm har jag tre lysrörsarmaturer (med två rör i varje) och det funkar skitbra. Sätter du fyra st kommer du att bli nöjd.
overkill - ja allt är relativt, finns väl dom som inte ens målar invändigt i garaget.

I vårat gamla garage på 38 kvm har vi 6 st armaturer med dubbla lysrör i, ljust och fint , hade nog aldrig nöjt mig med endast 3 st armaturer.
 
shelby67 skrev:
overkill - ja allt är relativt, finns väl dom som inte ens målar invändigt i garaget.

I vårat gamla garage på 38 kvm har vi 6 st armaturer med dubbla lysrör i, ljust och fint , hade nog aldrig nöjt mig med endast 3 st armaturer.
Fast om man vill ha spottar som motsvarar 6 dubbla lysrör så räcker definitivt inte 12 spottar som nämns ovan. Då snackar vi snarare 30 st...
 
Ojdå ! så man kan säga 5 st 50w spottar är lika med en lysrörsarmatur?
 
Jag tycker att 8,4 x 7,2 för ett rent uppställningsgarage är overkill redan det, över 20 kvm i onödan. Sedan skulle jag aldrig sätta in spottar i ett garage, bara krångligare och dyrare och sämre... Häng in ett gäng 2 x 36 w lysrörsarmaturer tycker jag.
Sedan kan du inte jämföra watt från en halogen lampa med ett lysrör, 5 st 50 w spottar ger mindre ljus än en armatur med 2 X36w, men de ger mer värme.
"Om man till exempel jämför ljusflödet från en 60-wattsglödlampa med den lågenergilampa på 12 watt som påstås kunna ersätta den, så ger glödlampan 710 Lumen medan lågenergilampan bara ger cirka 630 Lm (enligt Osram & Philips produktkataloger). " Wikipedia.
 
Det går ungefär 5W glödljus på 1W lysrörsljus. Det kan tyckas att 2x2x36W lysrör borde göra susen, vilket motsvaras av ca 14-15 halogenspottar på 50W. Energiförbrukningen då, 150W eller 750W, välj själv.

Annars finns ju alltid spotlights med kompaktlysrör, då behövs ju inte så många.
 
Ok! jag har fattat... Det går inte att göra denna jämförelse hur man än vrider och vänder på det hela. Men 20kvm räcker tyvärr inte för två samlarbilar, hur mycket jag än pressar.

Sedan om jag formulerar om frågan till experterna på ljus, hur många spotlights behövs till ett garage 7,2x8,4 , alltså inget meckgarage utan mer som showroom?
 
Du får ju finare färger med spottar iaf :)

Hür många du ska ha det vet jag inte men säg ungefär en per 2 kvadrat åtminstone. Det beror ju också lite på takhöjden.
 
Mitt garage är på 10*7 meter. Har 9 st dubbla lysrörsarmaturer, skulle aldrig nörja mig med mindre.
 
Även om jag kör med lysrörsarmaturer själv så kan jag se EN fördel med spottar. De fälls in helt och hållet i taket, vilket gör att takskjutporten inte blir något hinder. I mitt garage kan jag inte montera lysrör i området där porten skjuts upp, vilket är en nackdel.
 
mitt garage är 8x10 och jag har 14 st dubbla lysrörsarmaturer 36w
 
Nova2400 skrev:
mitt garage är 8x10 och jag har 14 st dubbla lysrörsarmaturer 36w
Ja skall man ha bra lyse så är inte ens detta överdrivet, eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.