Vad behöver jag tänka på om jag skall putsa väggarna på toaletten. Målet är att få det lite grovt ala fasad inte slätt som bredspackling. Vad är lämpligast att använda isf?

Två väggar är redan målade, två är rågips.
Kan man köra med gipsbruk och filta den för att få den inte helt släta ytan? Eller skall man använda putsbruk C?

Behöver man primer på den målade gipsen? Eller kanske t.o.m. på de råa skivorna?
 
Du kan köra gipsputs om det är innerväggar. Vill du ha en grövre yta kan du dra av med en hyvlad regel, eller sågad planka, om du vill ha ännu grövre yta.
 
anders07 anders07 skrev:
Du kan köra gipsputs om det är innerväggar. Vill du ha en grövre yta kan du dra av med en hyvlad regel, eller sågad planka, om du vill ha ännu grövre yta.
Toppen. Det låter kanonbra.

Gäller samma om jag skall putsa på tegel sen i vinterträdgården? Kör med grundningsbruk först då såklart.
 
D Dr Benz skrev:
Toppen. Det låter kanonbra.

Gäller samma om jag skall putsa på tegel sen i vinterträdgården? Kör med grundningsbruk först då såklart.
Utomhus, eller med risk för tillskjutande, kan man inte använda gipsputs.
Där är det nästan enklare med ett grundbruk, och sen tycker jag att det är lättast med glasfibernät och ett fiberbruk.
 
R
Gipsbruk kommer inte att efterlikna putsat då det inte innehåller någon grövre ballast..
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Utomhus, eller med risk för tillskjutande, kan man inte använda gipsputs.
Där är det nästan enklare med ett grundbruk, och sen tycker jag att det är lättast med glasfibernät och ett fiberbruk.
Nej det är inomhus men ytterväggar så visst kan det finnas möjlighet till tillskjutande fukt tänker jag då.

Förslag på puts isf?
Tänkte använda Finja puts C

Kanske skulle gjort samma på toaletten istället? En av väggarna är yttervägg med aluminiumpapp som fuktspärr/broms ala 60-tal. Så vet inte hur mycket den släpper igenom.
 
R Rejäl skrev:
Gipsbruk kommer inte att efterlikna putsat då det inte innehåller någon grövre ballast..
Hm. Så risken är då att det kommer bli för ”slätt” kanske?
 
R
D Dr Benz skrev:
Hm. Så risken är då att det kommer bli för ”slätt” kanske?
Ja det kommer inte att bli som en putsad yta då det är sanden (ballasten) som river ytan när man skurar eller slammar..
Gå in i en färgbutik så finns det färger/spackel som är framtaget för att efterlikna putsade ytor..
 
R Rejäl skrev:
Ja det kommer inte att bli som en putsad yta då det är sanden (ballasten) som river ytan när man skurar eller slammar..
Gå in i en färgbutik så finns det färger/spackel som är framtaget för att efterlikna putsade ytor..
Ok. Så det vore ingen bra lösning att putsa med riktig puts så som jag hade tänkt göra på teglet i vinterträdgården?
 
R
D Dr Benz skrev:
Ok. Så det vore ingen bra lösning att putsa med riktig puts så som jag hade tänkt göra på teglet i vinterträdgården?
Jo vanligt putsbruk B och C på tegel kommer att bli bra det var gipsbruket jag kommenterade att man inte får till samma grova struktur som med putsbruk med sand i då dessa lämnar en grövre struktur när man skurar..
 
R Rejäl skrev:
Jo vanligt putsbruk B och C på tegel kommer att bli bra det var gipsbruket jag kommenterade att man inte får till samma grova struktur som med putsbruk med sand i då dessa lämnar en grövre struktur när man skurar..
Exakt. Och jag kan inte heller se att gipsbeuket har någon speciell ballast.

Det jag ville göra nu var att även putsa toaletten (som är uppbyggd av gipsskivor) för att få samma Råå känsla där.

Men jag kan inte hitta någonstans huruvida det lämpar sig med riktig puts direkt på gips.
Kanske med primer och grundningsbruk och sedan på med puts C?

Alla verkar förespråka gips överallt men tror inte vi blir nöjda med den finishen.
 
Har använt sandfärg på gipsskivor. Blev riktigt bra, faktiskt. Men att använda skrovlig färg i en toalett där det kan vara bra att kunna tvätta väggarna ordentligt 🤔.
 
R
D Dr Benz skrev:
Exakt. Och jag kan inte heller se att gipsbeuket har någon speciell ballast.

Det jag ville göra nu var att även putsa toaletten (som är uppbyggd av gipsskivor) för att få samma Råå känsla där.

Men jag kan inte hitta någonstans huruvida det lämpar sig med riktig puts direkt på gips.
Kanske med primer och grundningsbruk och sedan på med puts C?

Alla verkar förespråka gips överallt men tror inte vi blir nöjda med den finishen.
Det är för slätt det kommer inte att fastna..
I så fall får du näta och putsa om du vill putsa på gipsskivorna..
Vet en kille som är grym på att putsa med kakelfix vet dock inte exakt hur han gör..
 
Intet Intet skrev:
Har använt sandfärg på gipsskivor. Blev riktigt bra, faktiskt. Men att använda skrovlig färg i en toalett där det kan vara bra att kunna tvätta väggarna ordentligt 🤔.
Nja det kanske är dumt men tanken är att sätta en marmorskiva likt golvet bakom handfatet som skall fånga upp det mesta. Men det har ju en poäng tänker jag.

Det kanske är bättre med gipsputs på toan och vanlig puts på teglet i vinterträdgården.
 
R Rejäl skrev:
Det är för slätt det kommer inte att fastna..
I så fall får du näta och putsa om du vill putsa på gipsskivorna..
Vet en kille som är grym på att putsa med kakelfix vet dock inte exakt hur han gör..
Jag förstår.
Kan ju inte heller hitta något som stödjer mitt önskemål heller. Får nog övertala fru att det inte blir likadant också av praktiska skäl enligt ovan.

Jag har inte tid/ork att experimentera mer utan måste bli klar med toaletten.

Tack för input.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.