Hej, bifogade fotografier visar bild inifrån en isolerad vid (spån) avseende fritidshus. Plåttak (kanske Plannja) är monterat.

1. Underlag är endast en plast, förhoppningsvis åldersbeständiga. Är det okej?
2. Läkten sitter med typ 50 cm mellanrum. Är det tillräckligt?
3. Man ser ljusinsläpp (oklart varför, har inte varit uppe på taket). Underliggande plast verkar avleda liten mängd vatten vid regn. I min värld ska det inte kunna vara ljusinsläpp på ett plåttak. Har jag fel?

Hälsningar Lars
 
  • Bild på insidan av ett isolerat tak i ett fritidshus där man ser träbjälkar och ett monterat plåttak med ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild inifrån ett fritidshus, visar plastisolering under plåttak. Synliga ljusinsläpp genom taket och läkt med 50 cm mellanrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L limrell skrev:
Hej, bifogade fotografier visar bild inifrån en isolerad vid (spån) avseende fritidshus. Plåttak (kanske Plannja) är monterat.

1. Underlag är endast en plast, förhoppningsvis åldersbeständiga. Är det okej?
2. Läkten sitter med typ 50 cm mellanrum. Är det tillräckligt?
3. Man ser ljusinsläpp (oklart varför, har inte varit uppe på taket). Underliggande plast verkar avleda liten mängd vatten vid regn. I min värld ska det inte kunna vara ljusinsläpp på ett plåttak. Har jag fel?

Hälsningar Lars
Det skall definitivt inte synas dagsljus genom plåttaket !
Man ser ju också att iaf i den nedersta bilden så finns det ngn form av påverkan på bjälken (den är blöt, murken, eller iaf mörk)

Plast under är mer för kondens den är inte till för att ta hand om regn i 1a hand
 
  • Gilla
limrell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.