God morgon.
Håller på att installera Yale doorman på min ytterdörr.
Men jag vill säkra mig själv att jag kommer in, skulle det uppstå problem med den.

Terassdörren har ganska standard Assa lås. Innan jag börjar skruva ner den, undrar på om cylindern finns på yttersidan backom det lilla runda locket? Så att jag kan byta skyddet runt, och ha möjlighet att låsa upp från yttersidan.

I fall det inte går, måste jag byta hela låset då?
 
  • Närbild av ett Assa-lås på en terassdörr med handtaget synligt och en nyckel instoppad i cylindern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrhandtag och låsmekanism på en dörr, med fokus på en cylinderformad del bakom ett litet runt lock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F fixaallt skrev:
undrar på om cylindern finns på yttersidan backom det lilla runda locket?
Nej ,men det går troligen att sätta en cylinder där
 
Om du har tur så är det förberett med urtag för låscylinder under, då behöver du en oval låscylinder (utsida) med lång medbringare samt en cylinderdistas/förlängningsdel och passande skruvar.
Lossa de tre skruvarna till handtaget och kontrollera för annars måste du ta upp ett urtag för låscylinder på utsidan.
 
Redigerat:
  • Gilla
fixaallt
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Om du har tur så är det förberett med urtag för låscylinder under, då behöver du en oval låscylinder (utsida) med lång medbringare samt en cylinderdistas/förlängningsdel och passande skruvar.
Lossa de tre skruvarna till handtaget och kontrollera för annars måste du ta upp ett urtag för låscylinder på utsidan.
Köpte en cylindersats från Bauhaus. Assa 1308. Det passar, men innsåg att jag skulle behöva en distans på utsidan.

Jag har gjort en provmontering, men det går t.ex inte att låsa från insidan om inte nyckeln är in på utsidan. Som är ganska logiskt i grund :) det ska inte gå att vrida cylindern utan att nyckeln passar. Jag har letat upp och ned efter en monteringsanvisning, men hittar ej någonting direkt kopplat till just det.
 
Anledningen till att nyckeln måste vara i är att du inte anpassat längden på cylindermedbringarna så de tar i varandra eller överlappar.
Anpassa inte längden innan du har rätt cylinderdistanser på båda sidor för annars blir det lätt fel.
Längden ska vara så att medbringarna möts i cylinderroddaren i låshuset men det ska vara 1mm frirum så de inte nuddar varandra.
 
  • Gilla
fixaallt
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Anledningen till att nyckeln måste vara i är att du inte anpassat längden på cylindermedbringarna så de tar i varandra eller överlappar.
Anpassa inte längden innan du har rätt cylinderdistanser på båda sidor för annars blir det lätt fel.
Längden ska vara så att medbringarna möts i cylinderroddaren i låshuset men det ska vara 1mm frirum så de inte nuddar varandra.
Diagram som visar en skiss av en struktur med en central pelare och två horisontella balkar som sträcker sig ut på båda sidor med fyrkantiga ändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så typ så där, om jag förstår dig rätt.
Finns det några knep att mäta rätt?

Borde gå att 3d printa distanser i rätt tjocklek :)

Tack för bra hjälp.
 

Bästa svaret

F fixaallt skrev:
[bild]

Så typ så där, om jag förstår dig rätt.
Finns det några knep att mäta rätt?

Borde gå att 3d printa distanser i rätt tjocklek :)

Tack för bra hjälp.
Det bör gå utmärkt att tillverka egna distanser men de bör inte vara så dyra att köpa riktiga men du måste mäta vilken höjd de ska ha.
Höjden på distansen mäts från utsidan av skylten in till låshuset och sedan drar du av längden på låscylindern (-31mm), det som blir kvar är höjden på distansen.
Längden på medbringaren är samma mått plus hälften av cylinderroddarens (låshusets tjocklek) -0,5mm men räkna med att du får kapa mer än en gång innan det blir rätt.

Jag brukar använda Hoppe förlängningsdel om du köper satsen BK22 så bör du ha det du behöver till dörren.
 
Redigerat:
  • Gilla
fixaallt
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Det bör gå utmärkt att tillverka egna distanser men de bör inte vara så dyra att köpa riktiga men du måste mäta vilken höjd de ska ha.
Höjden på distansen mäts från utsidan av skylten in till låshuset och sedan drar du av längden på låscylindern (-31mm), det som blir kvar är höjden på distansen.
Längden på medbringaren är samma mått plus hälften av cylinderroddarens (låshusets tjocklek) -0,5mm men räkna med att du får kapa mer än en gång innan det blir rätt.

Jag brukar använda Hoppe förlängningsdel om du köper satsen BK22 så bör du ha det du behöver till dörren.
Allt fungerade som en dröm :)
Skrev ut en distanser med rätt höjd.
3D-utskriven gul distans med ett stort runt hål och två mindre runda hål bredvid, designad för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fixade längd på medbringare. Monterade upp allt, fungerar som en dröm. Tack för hjälpen.
Lärde mig en del om lås :)
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Vad bra att det löste sig.
Om du vill så kan du dela filen du gjort för utskriften då det kanske hjälper någon annan i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.