I villor används inte grövre dimensioner Ø160 - 200 och nästan enbart cirkulärt.

En GDS utan erfarenhet av kanalmontage kapar inte spiro så enkelt som erfarna montörer, att använda påstick för an oerfaren är överkurs och tveksamt att det skulle bli tätt.

Använder man uponors plastkanalsystem så passar även vanliga plåtkanaldetaljer så det går utmärkt att blanda.
Vid synligt montage så är kanske plåtspiro att föredra.

Brandmässigt så häller en spiro i sig ingen brandklass (EI) men tätheten tillsammans med skyddsavstånd ger brandklassen E eftersom inga kanaler i villor brandisoleras så ger de heller inget avsevärt bättre brandskydd än med plastkanalen.

I villabygget så finns det brandmässigt inget hinder att använda plastkanaler (en enda brandcell) altså fynns inget behov av att skydda mot brandspridning mellan brandceller.

Största nackdelen med plastkanaler är tillgången.
Plåtkanaler är lätt att få tag på och totalkostnaden blir ungefär det samma.

/Patrik
 
Får säga att jag håller med Pasta.
Hade det varit möjligt att köpa upnors plaströr för ventilation på fler ställe så hade vi säkert sett mer av det även hos yrkesfolk.
Fördelen med uponors ventilationsrör i plast är just det att dom passar med andra ventilationsdetaljer (fläktar, aggregat och dom) utan att man behöver hitta på övergångar eller täta med tejp etc.
 
Om man nu bara ska ha plast, eller avloppsrör... Hur löser ni då ljudfälleproblemet som också måste vara i plast, ventilramar, icke brännbart material mot takstolar och annat? Eller är det sånt man ska frångå i en privatvilla för att ingen ändå gör besiktningar etc där? Bara lite funderingar, för man vill ju hålla uppe sin branchs rykte så högt det går, och det är inte alltid det lättaste när man kommer ut i vissa villor....

No hard feelings ....
 
Avloppsrör är inget jag skulle rekommendera, Tänker i första hand på Uponors plastkanaler avsedda för Ventilation.
Dimensionerna på dessa kanaler är samma som på spiro kanaledna och därför passar vanliga ljuddämpare av plåt, Man måste inte bara använda plast det går utmärkt att blanda och använda de delar som är billigast eller enklast att montera.

Uponors plast kanaler http://www.uponor.se/templates/Page.aspx?id=3684

Blanda inte ihop heller Uponors plastkanaler med AREX plastsystem corovent som är till för laboratoreier, dragskåp och aggresiv miljö Arex kanaler limmas (PVC) eller svetsas (PP) ihop och då måste man använda tillhörande plastdetaljer och ljuddämpare vilket är väldigt kostsamt.

/Patrik
 
Klarar Uponors plastkanaler uppvärmd tilluft i ett FTX-system eller är de bara till för frånluft?
/Lars
 
Finns inga produktblad på Uponorskanaler vad jag sett (tycker det är dåligt) men då dom är typgodkända som ventilationskanaler skall det inte vara några problem med att använda dom på tilluften.
 
patrikka skrev:
Jag skulle aldrig montera plaströr annat än där det är föreskrivet plaströr (tex dragskåp etc).

Det finns bestämmelser vad gäller tålighet mot brandrök, brand, etc och det är inte att leka med. Dessutom är det många ggr lättre att både kapa ett spiro rakt av, elelr att göra ett passande hål för ett påstick än ett plaströr.

Nä, jag tror inte på den där plasten.
patrikka skrev:
Bara lite funderingar, för man vill ju hålla uppe sin branchs rykte så högt det går, och det är inte alltid det lättaste när man kommer ut i vissa villor....

No hard feelings ....
Hålla uppe din branchs rykte, lyckas du inget vidare med i den här tråden.
"Aldrig plast, har alltid byggt med spiro och det tänker jag fortsätta med". Skriver du inte riktigt men man anar att du resonerar så när man läser dina inlägg. Alla yrkesområden utvecklas, vissa snabbare än andra men att här ifrågasätta om plastkanaler som säljs för just ventilation är godkända att använda får mig nästan att vilja använda ordet bakåtsträvare.
Om du vill vara en duktig yrkesman så borde du även ta dig tid att läsa på om kanaler i plast avsedda för villaventilation. Dragskåp är ju inte många som har hemma. Vem vet, du kanske också kan tjäna på de utlovade 25% kortare monteringstid.

Att använda avloppsrör avfärdas ju tidigt i tråden.

Ta det inte som ett personligt påhopp men när folk verkar vara konsekvent emot utveckling oavsett vad det gäller kan jag sällan låta bli att påpeka det.

No hard feelings.

/Jonas A
 
Mellanbarn skrev:
Vem vet, du kanske också kan tjäna på de utlovade 25% kortare monteringstid.
Undrar lite hur dom räknat ut just det där, jämför man med vanliga spiro och man använder "profesionella" maskiner tror jag inte man kan spara in så mycket som 25%.

Har själv tänkt lite att använda dessa plaströr i "professionella" samanhang, men erkänner att det brister på att jag bara kan handla dessa rör på ett enda ställe och dom bara finns i begränsad mängd storlekar.
Men för ett villabygge och en hemmapulare är det ett bra koncept.
 
FrittDrag_II skrev:
Undrar lite hur dom räknat ut just det där, jämför man med vanliga spiro och man använder "profesionella" maskiner tror jag inte man kan spara in så mycket som 25%.

Har själv tänkt lite att använda dessa plaströr i "professionella" samanhang, men erkänner att det brister på att jag bara kan handla dessa rör på ett enda ställe och dom bara finns i begränsad mängd storlekar.
Men för ett villabygge och en hemmapulare är det ett bra koncept.
Såhär ska en yrkesman svara. "Har tänkt lite" och därmed noterat att det finns något nytt som kan vara bättre. Sedan med fakta motivera varför han inte valt att använda det.

Sen handlar ju dom 25% om tillverkarens marknadsföring och skall naturligtvis inte accepteras utan kritiskt tänkande.

Kom till slut på den bra liknelsen
Det var ju inte brist på stenar som gjorde att stenåldern tog slut. :D
 
Jag har i helgen börjat montera mina plast rör (SunAir) och konstaterar att det är mycket lättare än att montera spiro rör. Eftersom jag är amatör kan jag tänka mig. :) Jag har plast i alla rör (FTX) förutom till köktfläkten (som är helt fristående från FTX systemet). Det är lätt att kapa rören med fogsvansen. Den enda nackdelen jag sett såhär långt är att det kan vara ganska tight att få på skarvbitar och böjjar och smörjer man med glidmedel så vill inte delarna sitta ihop när man meckar på längre fram på ledningarna.

Är du amatör och funderar på plast eller spiro kan jag bara rekomendera plast.
 
Som jag sa innan. Plast är nog bra om man är glad amatör. men om du sitter på en sån här,är det inga bekymmer att klippa spiro. http://www.lindab.se/dokumenter/101_05_verktyg.pdf
Poängen ni missar är att ventilations montörer kommer ju i kontakt med mycket grövre dimesioner än vad villa ägare gör.
finns ju ingen mening med att köpa plast när man ändå får köpa plåt när man passerar en viss dimension.

Tänk er in i eran egen yrkesvärld. man gör ju saker o ting för att det ska va smidigt.

Om jag sitter på en vind längst in med en takhöjd på 70 cm. o min fina 45 graders böj i plast inte passar. ska jag gå ner då. konstatera att det inte finns fler böjar. tvingas åka till firman. för att hämta en 30 gradare.

Hade det varit en plåt böj. hade jag inte ens behövt gå ner. bara klippt ner den till 30 grader o satt dit den.
lite extremt men ni ser vad jag menar.

Och har ni sedan testat en Dräco, skulle jag bli förvånad om ni ens övervägde att köra plast.
 
Du har säkert rätt i att proffesionella ventilationsmontörer stöter på betydligt grövre dimensioner än vad som används i en villa. Det ser jag tex på min arbetsplats, med spirorör på säker en meter i diameter. Ävenså stöter yrkesmannen på kepigare situationer och har mer press på sig att lösa dem snabbt. Han har givetvis också tillgång till bättre verktyg.

Men eftersom detta forum främst vänder sig till amatörer som bygger och renoverar hus, så är det ur den aspekten vi diskuterar metoder och materiel. Det hjälper ju inte mig att du har en jättebra plåtsax. Jag tycker det är utmärkt om jag kan kapa mina rör med de verktyg jag har. Jag förmodar att din Dräco kostar lika mycket som samtliga rör jag har på vinden. Skulle jag komma i en situation där jag behöver en 30°-böj, så är jag tvungen att skaffa fram en sådan. Jag kan inte tillverka en egen vinkel, vare sig i plast eller plåt.

Så att någonting är bra för en yrkesman betyder inte att det därigenom automatiskt är bra för alla.
 
andersmc skrev:
Så att någonting är bra för en yrkesman betyder inte att det därigenom automatiskt är bra för alla.
Så sant.

Men om man nu ska hålla på och hemma pula lite i plåt . om det är ventilation eller annat kan jag reckommendera
den billigare versionen som finns på biltema.
duger fin fint. samma funktion som en dräco, dock jävligt mycke billigare

art: 15-187

kräver ju dock en kompressor. men det finns väl nästan i varje garage nuförtiden.
 
Jag har dragit lite ventilation hemma till ett FTX-system och då använt mig huvudsakligen av plaströr. Med ingen tidigare erfarenhet av ventilationsdragning måste jag säga att det var väldigt lätt att jobba med plaströren. Jag kapade dem med vanlig fogsvans och det behövdes inte många drag att såga igenom. Jag räknade givetvis inte rätt på böjar etc. när jag beställde så jag blev tvungen att komplettera på närmaste byggvaruhus vilket då innebar plåtdetaljer. Det var dock inget som helst problem att kombinera ihop plåt och plast.
 
  • Ventilation0001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilation0002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilation0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser fint ut!
Vad är det för märke på rören och vart köper man sånna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.