Hej på er,
Jag ska bygga en ny altan, och av olika anledningar så kommer det troligen bli ett överhäng på ca 1m på golvbjälklaget.
Totalt så blir djupet på altanen 4m.
Det ska vara tak över hela altanen, och stolparna för det vill man ju så klart ha längst ut.
Snickaren säger att det går bra, men jag känner mig inte så säker...
Golvbjälkarna ska vara 45x170 med 60cm c/c
Med snölast så överslagsräknade jag att jag kan få nästan 2 ton på varje stolpe i värsta fall. (Stolparna är tänkta att stå med 240cm c/c).

Vad tror ni?
 
Hej
Du får nog lägga upp en bild.
Men principen är att taket skall vara kopplat till grunden rakt ner.
Nu förstår jag att det är inte så du vill göra, men lägg upp en bild på konstruktionen så vi förstår bättre.
/W
 
Hej, jag har ingen bild eller ritning, men i princip som denna, men med nedre bärlinan 1m in från ytterkanten
 
  • 3D-modell av hus med altan och takstolskonstruktion utbyggd från fasaden, angivna mått för byggnadens dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så länge du har en ordentlig plint under var stolpe kommer de klara snölasten från taket.
 
F fribygg skrev:
Så länge du har en ordentlig plint under var stolpe kommer de klara snölasten från taket.
Det är ju det jag inte har...
Och det är det tråden handlar om.
 
Jag tror du behöver visa en skiss hur du tänker dig. Som plintarna är placerade på din illustration i #3 tar plintarna och stolparna snölasten på ett vettigt sätt.

Generellt är det väldigt lågt utnyttjande på en stående stolpe till ett altantak. Plinten ska stå direkt under stolpen för att kunna bära lasten.

Du kan bygga golvbjälklaget helt fristående från taket med en plintrad/bärlina närmare kåken om du så önskar.
 
F fribygg skrev:
Jag tror du behöver visa en skiss hur du tänker dig. Som plintarna är placerade på din illustration i #3 tar plintarna och stolparna snölasten på ett vettigt sätt.

Generellt är det väldigt lågt utnyttjande på en stående stolpe till ett altantak. Plinten ska stå direkt under stolpen för att kunna bära lasten.

Du kan bygga golvbjälklaget helt fristående från taket med en plintrad/bärlina närmare kåken om du så önskar.
Hej
Du missförstår TS, det som önskas är ett överhäng utåt från bärlinan och sen ställa stolparna med 1 meter överhäng från yttre bärlinan.
Det innebär att man måste sätta fast golvåsarna inne vid husväggen med tanke på uppåtkrafter på grund av hävstången.
Yttre bärlinan måste dubbleras och golvåsarna måste stabiliseras rejält i sidled och gärna då med en yttre dubbel ny bärlina som är väl förankrad i alla golvåsar.
Sen sätta en yttre stolprad.
Puhhh, jag tror jag förstått det rätt....
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Grottulf
  • Laddar…
Att det är optimalt med bärlinan direkt under stolparna är ju rätt uppenbart.

Men nu är alltså frågan hur illa det blir med bärlinan, och därmed plintarna 1m in från kanten...
Eller i just detta fallet är det inte plintar utan en betongbalk som ligger "flytande" på en grusbädd.
Men det har egentligen inte med saken att göra.
Det som är relevant är alltså att bärlinan inte ligger längst ut där stolparna står.

Jag har sett räkneexempel på hur man beräknar medböjning på en planka som är infästad resp. vilar på något i ändarna.
Men jag har inte sett detsamma för att belasta änden på en planka, när den sitter infästad en bit därifrån.
Men jag antar att det går att vända beräkningen "upp o ner", och göra bärlinans placering till belastningspunkten...
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Du missförstår TS, det som önskas är ett överhäng utåt från bärlinan och sen ställa stolparna med 1 meter överhäng från yttre bärlinan.
Det innebär att man måste sätta fast golvåsarna inne vid husväggen med tanke på uppåtkrafter på grund av hävstången.
Yttre bärlinan måste dubbleras och golvåsarna måste stabiliseras rejält i sidled och gärna då med en yttre dubbel ny bärlina som är väl förankrad i alla golvåsar.
Sen sätta en yttre stolprad.
Puhhh, jag tror jag förstått det rätt....
/Workingclasshero
Ja precis! 🙂
Jag är inte snickare, så jag uttrycker mig säkert i fel termer 😳
Men då är det alltså inte helt kört tror du?
En inre bärlina för golvet kommer att bultas i betonggrunden på huset, och vi kan se till att bulta golvbjälkarna ordentligt i den, så de kan ta även krafter uppåt.

Golvåsar är samma som golvbjälkar, va?
Med en "ny yttre bärlina" så menar du längst ut där stolparna ska stå, va?
Det är för att bättre fördela ut krafterna till de intilliggande golvbjälkarna antar jag?
Så om man bara lyckas fördela ut krafterna från stolparna som håller uppe taket, till att även belasta de tre golvbjälkarna som ligger mellan stolparna, så borde det vara lugnt även med 1m överhäng, eller?
(Stolpar med cc 2400, och golvbjälkar med cc 600)
 
G Grottulf skrev:
Ja precis! 🙂
Jag är inte snickare, så jag uttrycker mig säkert i fel termer 😳
Men då är det alltså inte helt kört tror du?
En inre bärlina för golvet kommer att bultas i betonggrunden på huset, och vi kan se till att bulta golvbjälkarna ordentligt i den, så de kan ta även krafter uppåt.

Golvåsar är samma som golvbjälkar, va?
Med en "ny yttre bärlina" så menar du längst ut där stolparna ska stå, va?
Det är för att bättre fördela ut krafterna till de intilliggande golvbjälkarna antar jag?
Så om man bara lyckas fördela ut krafterna från stolparna som håller uppe taket, till att även belasta de tre golvbjälkarna som ligger mellan stolparna, så borde det vara lugnt även med 1m överhäng, eller?
(Stolpar med cc 2400, och golvbjälkar med cc 600)
Hej
Det känns som vi tänker likadant, ja!
Om det håller kan jag inte svara på, men finns möjligheten att ta 220 golvåsar/golvbalkar?
Möjligheten att sätta tätare med golvåsar finns ju förstås, dubbla eller trippla eller limträbalk där stolpen ska stå.
Det finns en sak till, att det håller är en sak, men att det känns stabilt är en annan.
Här är fel läge att snåla med dimensionerna, kostar inte så mycket mer i slutändan!
/W
 
  • Gilla
Grottulf
  • Laddar…
Du bör inte belasta en golvbjälke 45*170 med 2 tons lass från taket en meter från upplaget, det kommer inte att hålla utan golvbjälken kommer att knäckas.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du bör inte belasta en golvbjälke 45*170 med 2 tons lass från taket en meter från upplaget, det kommer inte att hålla utan golvbjälken kommer att knäckas.
Eller så lyfter infästningen inne mot husväggen.
/W
 
F fribygg skrev:
Du bör inte belasta en golvbjälke 45*170 med 2 tons lass från taket en meter från upplaget, det kommer inte att hålla utan golvbjälken kommer att knäckas.
Det låter rimligt.
Men då är frågan, vart går gränsen?
Om man lyckas fördela ut belastningen med en yttre bärlina så varje bjälke "bara" får ca 500kg?
(Jag inser att man inte klarar att fördela ut kraften perfekt så 500kg är kanske inte helt rimligt iofs)
och man kortlar golvbjälkarna över bärlinan de vilar på, så de inte kan vridas?
Det kanske är kört oavsett, men hur stort överhäng skulle vara acceptabelt?
50cm? 25cm? 10cm?

Det vore intressant om någon skulle ha lust att göra en beräkning på ett cantilever-montage för en ensam liggande 45x170 bjälke på högkant.
Så man får ett hum om vad en ensam bjälke klarar, och sedan göra en bedömning om hur mycket starkare den färdiga konstruktionen blir...

Jag har gjort såna beräkningar för stålbalkar, men det var nog bortemåt 30 år sen, så jag har glömt bort det mesta.
Och min Björks formelsamling är nog borta sen länge... :(

Ang 45x170, så är jag lite begränsad till det för att inte få golvet för högt upp.
Jag vill ha det mot grunden, och inte mot brädfodringen.
 
G Grottulf skrev:
Ang 45x170, så är jag lite begränsad till det för att inte få golvet för högt upp.
Du får fundera på limträ eller stål, trä vanl trä kommer inte klara det.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
G Grottulf skrev:
Det vore intressant om någon skulle ha lust att göra en beräkning på ett cantilever-montage för en ensam liggande 45x170 bjälke på högkant.
Så man får ett hum om vad en ensam bjälke klarar, och sedan göra en bedömning om hur mycket starkare den färdiga konstruktionen blir...
Det är nog snabbare och enklare att rigga upp en sån bjälke och lasta ner den tills den knäcks.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.