Hej allihopa! Jag behöver er hjälp..
Min brf har precis genomgått en OVK besiktning och min köksfläkt blev underkänd med anledning av att fläkten är inkopplad till kanalen/skorstenen. Fastigheten har självdrag.

Bilderna visar hur min fläkt ser ut och väggen där det finns en öppning. På vänstra sidan av fläkten sitter själva fläkten, och höger är det en ventil som öppnas, under den där grejen som sticker upp.
Vad jag kan se är ju inte min fläkt kopplad till det där röret alls, så varför blev det underkänt? Vad exakt vill man att jag ska fixa?
Har pratar med sotaren som säger att jag behöver lägga in ett kolfilter (inga problem) och koppla bort fläkten från kanalen.

Edit: efter lite Googling är tydligen den där grejen till höger på fläkten ett kolfilter. Förstår verkligen inte sotarens anmärkning..

Köksfläkt och ventilationsrör över en spis med vit kakelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett köksskåp med utskärningar, synlig ventilationskanal av aluminiumfolie, och datumet "2012" skrivet på väggen inuti skåpet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hus med självdrag kan inte ha fläkt i spiskåpan inmonterad ansluten till husets kanaler.
Därav är det alltid viktigt att fråga styrelsen vad som gäller om man inte har egen kunskap.
Det blir du som får bekosta ändringen oavsett om det är du som har installerat fläkten eller någon före dig.
Tyvärr ett vanligt fel i brf med självdrag.
 
S saltet skrev:
Hus med självdrag kan inte ha fläkt i spiskåpan inmonterad ansluten till husets kanaler.
Därav är det alltid viktigt att fråga styrelsen vad som gäller om man inte har egen kunskap.
Det blir du som får bekosta ändringen oavsett om det är du som har installerat fläkten eller någon före dig.
Tyvärr ett vanligt fel i brf med självdrag.
Tack för svar. Jo jag vet att fläkten inte ska vara inkopplad till kanalen. Men i mitt fall är ju inte fläkten kopplad till den där kanalen, visst?
 
P Pannkakor skrev:
Tack för svar. Jo jag vet att fläkten inte ska vara inkopplad till kanalen. Men i mitt fall är ju inte fläkten kopplad till den där kanalen, visst?
Framgår inte av dina bilder.

Har frånluftsdonet blivit inbyggd i utrymmet över skåpen?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Framgår inte av dina bilder.

Har frånluftsdonet blivit inbyggd i utrymmet över skåpen?
Det vet jag tyvärr inte…de flesta grannarna har en kattlucka som sägs måste vara synlig. Så antar att det där röret är kopplat till det?
 
BirgitS
Vem har tillverkat fläkten och vad är det för modell?
 
Vid OVK måste det vara möjligt att justera/ställa in frånluftsdonet. Ett sådant syns inte på bilderna, man ser bara nån stump av en flexslang

Om man ska kunna ha en vanlig köksfläkt godkänt ansluten till en frånluftskanal kan man tydligen använda en sådan här produkt: https://www.torfors.se/portfolio-item/sirrus-kfs-125/

Dock verkar dessa vara slut förnärvarande
 
C
S saltet skrev:
Hus med självdrag kan inte ha fläkt i spiskåpan inmonterad ansluten till husets kanaler.
Beror lite på (om)byggnadsår. I SBN80 är det ett krav, som jag tolkar det.
Måste då, så klart, vara en egen dedikerad kanal. Vilket nog inte är fallet här.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Beror lite på (om)byggnadsår. I SBN80 är det ett krav, som jag tolkar det.
Måste då, så klart, vara en egen dedikerad kanal. Vilket nog inte är fallet här.
Dom flesta äldre hus har bara en kanal så därav ett vanligt misstag när man renoverar eller har en okunnig styrelse.
Blir sedan nedslag i samband med OVK.
Talar med erfarenhet som ordförande i en äldre BRF.
 
C
S saltet skrev:
Dom flesta äldre hus har bara en kanal
Det håller jag inte med om. Faktum är att det torde vara så gott som omöjligt att få till ett fungerande självdrag i ett flerbostadshus med en gemensam kanal.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Håller med. Min förening har hus från 1910-talet. Det är separerade murade kanaler i skorstenen för imkanalerna. Samma i mitt småhus från 1919 ute på landet.
 
C cpalm skrev:
Det håller jag inte med om. Faktum är att det torde vara så gott som omöjligt att få till ett fungerande självdrag i ett flerbostadshus med en gemensam kanal.
Det är svårt - det håller jag med om. Därav många klagomål om lukter och ännu mer när någon ansluter en fläkt i kanalen.
 
Claes Sörmland
Mycket han handlar nog om att murade kanaler vanligen bara skiljs åt av en vägg av två- eller tretumstegel. Och de börjar med åren läcka i fogarna. Trycksätter man en sån kanal med en köksfläkt så kan oset ibland ta sig över i grannkanalen och vid fel väderlek (sommar och höst) så kan då oset smyga sig in bakvägen genom grannens kanal.
 
  • Gilla
saltet
  • Laddar…
Jag tror att det som det anmärks på är att då ventilationsöppningen slutar (som jag tolkar bilden) inne i skåpet ovanför fläkten så blir det ju i princip anslutet mellan fläkt och rör, dvs utrymmet bakom kan ses som ett stort rör om det inte är väldiga glipor i skåpet. Röret som kommer ut ur väggen skulle behövas dra fram till kant på skåp där det ska vara ett hål och ett reglerbart ventilationsdon. Då kan fläkten fortsätta användas som nu. Dock bör det nog då vara någon form av ventilationsgaller någonstans ut ur skåpet om det är väldigt tätt gjort.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det kanske även skulle kunna vara kvar inne i skåpet bara det fanns ett frånluftsdon som gick att reglera och mäta på. Mätutrustningen måste ju kunna sättas över donet så att mätning och justering blir korrekt.
Förutsatt att det också finns tillräckligt luftinsläpp via lämpligt ventilationsgaller som nämns ovan. Men det kommer nog bli ganska "geggigt" med tiden inne i skåpet om fläkten får blåsa ut där inne, det borde det vara redan i nuläget med den lösning man kan se, ett kolfilter renar ju inte till hundra procent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.