Har köpt en keddy sk201, och behöver lite hjälp att reda ut om jag klarar installera denna själv.

Finns idag ett ”blad spjäll” en bit upp i öppna spisen, måste det tas ner helt? Genom att ta hål i murstocken och plocka bort den? Eller kan jag bara såga ner spjället innefrån?

Metallrör med böjda sektioner och en fyrkantig kona på toppen, sannolikt till för anslutning till en murstock i en kamininstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är denna det jag vill ansluta med från keddy till murstock? Och hur får jag den tät? Stenull? Undertill ? Hur fäster jag den i murstocken ?

Mer jag måste tänka på? 🤨
En keddy sk201 installerad nära en vägg, med en gul lapp fastsatt på sidan. Spisen är öppen och sladden synlig på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen spis med tegelmur och synliga hyllor samt verktyg. I eldstaden finns ett galler. Taket är panelat och till vänster syns en grå gardin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En eldstad av tegel med en kamininsats ståendes framför, omgiven av verktyg och tillbehör för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett slutet perspektiv av insidan av en rökkanal i en murstock, med sotiga tegelväggar och ett öppet ljusinsläpp i slutet på kanalen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen eldstad med flera hål i plattan, sedd från ovan. En hand håller en inslutflaska i nedre högra hörnet. Gröna träd och ett hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insidan av en murstock tagen från öppningen med synliga nät av spindelväv och sot, delvis belyst uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Bild på insidan av en gammal murstock, cementerad med sot och aska, sedd från botten uppåt mot en liten öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tog bort spjället.
Även det eldfasta teglet på sidorna för att få mera luft runt kamin och bättre luftcirkulation.
Tog sedan upp ett hål i murstocken genom att ta bort tegelstenar framtill i höjd med var rökröret skulle skulle sluta.
Till vår Keddy var det gjutjärnsrör och vinklar, monterade ihop dessa och isolering runt överdelen som tätade i murstocken. Det fanns en stödpinne att ställa det på innan kaminen kom på plats.
In med kamin och sänk ned rökrören på kamin, med tätningsmassa.
Sedan kunde jag via hålet på murstocken på framsidan forma en betongkaka ovanpå isolering och runt rökröret med lutning mot röret så det blev tätt.
Vårt tegel putsades och det målades sedan vitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.