Renoverade köket i nuvarande hus förra året. Blev ett Epoqkök, och vi var nöjda när det stod färdigt. Tyvärr fick vi vattenskada nästan direkt, och hantverkarna som fick uppdraget att återställa köket efter att det torkat upp gjorde ett riktigt uruselt arbete. Köket som innan var symmetriskt och fint är nu lite skevt och osymmetriskt. Vi fick inte heller uppleva kvaliteten på stommar och luckor då vi sålt huset och ska flytta vid årsskiftet.

Att vi valde Epoqkök var för att vi ansåg att huset var i en sådan prisklass att vi inte skulle få tillbaka värdet vid en försäljning av huset (ett dyrt kök i ett hus i mellanklass kommer inte att fås igen vid en försäljning)

Det nya huset är i en prisklass upp, och funderingarna nu går på att bygga ett kök av högre kvalitet. Har googlat mig fördärvad och även läst massvis med trådar här, men blir inte riktigt klok på om kvaliteten på de dyrare köken motiverar prislappen om man inte ska göra speciallösningar eller annan lyx. Vi vill ha ett gediget kök där det absolut viktigaste är att det håller formen och inte blir skevt och vint.

- Vi kommer inte att göra några speciallösningar i nya köket.
- det viktigaste är att köket känns gediget och håller god kvalitet.
- vitvarorna kommer att vara av god standard, men inte någon lyx.

Frågor:
1. Vad är det viktigaste för att köket (snickeridelen) ska hålla god och hållbar kvalitet? Är stommarna det man ska satsa på? Eller går det att använda IKEA/Epoq-stommar och satsa på luckorna/fronterna och gångjärnen?
2. Hur stor skillnad är det mellan IKEA -> Nordiska Kök -> Tibrokök?
3. Är massivt trä märkbart bättre än MDF?
4. Finns det leverantörer från Baltikum/Polen som levererar god kvalitet till måttbeställningar?



(Vi kommer att behöva lägga en hel del pengar på övriga renoveringar av huset såsom dränering, källare, badrum, utbyggnad - så det gäller att göra smarta val med pengarna vi har så att det ska räcka)
 
  • Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Mdf är mer mer formstabilt än massivt trä men känsligare för fukt och massivt trä kan tåla slitage bättre och lagas enklare. Massivt trä är dyrare.

Men som alltid, det beror på hur du använder ditt kök. Det finns kök i spånskiva från 70-talet som ser ut som nytt och det finns massiva kök som fördärvas på några år.

Det som framförallt skiljer leverantörerna enligt mig är flexibilitet och design. Annars köper många gångjärn, lådor och beslag mm från samma leverantörer. Sen är det detaljer, är det verkligen fullutdragslådor? Hur hög sockel? Mm
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Kanotisten skrev:
3. Är massivt trä märkbart bättre än MDF?
Massivt trä blir betydligt mindre skadat av vatten än vad MDF blir. MDF spricker och sväller upp, alltså mycket synligt, medan massivt trä kanske mörknar lite och nöts av.

En tidigare ägare satte in vårt kök och det är massiv ek i luckor och lådfronter. Nu efter 20 år kan man se lite små skador efter vatten på skåpen nära diskhon men bara om man letar på nära håll, våra gäster blir alltid förvånade när vi säger att det finns en del skador.

Men med målning av god kvalitet så är det svårt att komma igenom målarfärgen så att vatten kan komma in i luckor/fronter och skada dem.
K Kanotisten skrev:
2. Hur stor skillnad är det mellan IKEA -> Nordiska Kök -> Tibrokök?
Tibrokök la väl ner för 2 år sen.
Det har varit mycket klagomål i forumet när det gäller vissa Ikea-luckmodeller de senaste åren.
De som har Ikea-kök och inte har haft annat brukar vara nöjda medan andra påtalar att det är stor skillnad.

Om du inte har kollat köksartiklarna som finns på Byggahus så gör det, se här: https://www.byggahus.se/tagg/kok
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
3. Är massivt trä märkbart bättre än MDF
Absolut, dessutom är hela rostfria diskbänkar med riktig kant bättre än alla andra alternativ.

Vill man sen minska risken för vattenskador ytterligare får man bygga köket med plastmatta och golvbrunn.
 
  • Gilla
Peter Folkeson och 2 till
  • Laddar…
Vi köpte ett massivträkök för inte så mycket mer än ett "vanligt" kök... (tex ett Ballingslöv, för IKEA priser hittar man inget sånt).

https://www.araslov.se/kok/araslov/

Fördelen är att köket kan byggas exakt på millimetern i den höjd / bredd osv du vill ha det. Varje skåp kan anpassas. Det kostar inget extra...

...och att trä är fukttåligare och lättare att måla / reparera / underhålla över tid, dvs köket kan teoretiskt hålla längre, kan renoveras istället för att bytas.


Nackdelen, det är mjukare än folierad MDF, lackeringen är känsligare än MDF. Innanförliggande luckor är känsligare för montering och för att köket "sätter sig" - om huset rör sig går det inte lika lätt som på tex ett IKEA kök att bara justera luckorna så det ser "OK" ut även om stommen är lite sned.

"moderna" utdragslådor blir ganska dyrt med dessa kök, vanliga dörrar gör att det blir rimligare priser. Luckorna är heller inte dämpade.

Ska man gå på ett "dyrare" kök, som tex Ballingslöv, så tycker jag man helt klart ska kolla en vända på nån av massivträköktillverkarna (det finns flera som ligger i samma prisläge som Åraslöv).

Men man ska också veta att det som sagt inte bara är fördelar med massivträkök.

Har man ett gammalt sekelskifteshus med högt i tak är det perfekt att kunna få skåp upp i tak, samt att inte få massa passibitar när det inte är standardmått - det klarar inte de flesta av modultillverkarna.
 
  • Gilla
En räv bakom örat och 2 till
  • Laddar…
Största risken är väl bänkskivan vid diskbänken och skåpen runt diskmaskin (ånga). Så en heltäckande diskbänk i rostfritt, vi gick från underlimmade hoar till en en sådan vid köksbytet. Och samtidigt en diskmaskin med eftervärme för torkning, dvs ingen lucka öppnas förrän den är kall.
Även en stor låda under diskbänken med motor så man kan öppna/stänga med knätryck utan att kladda med blöta händer när man t.ex. kastar ned potatisskal. Och enbart en stor fläkt över hällen, inga skåp som ev. kan påverkas av ånga. Byggde med IKEA stommar/dörrar/luckor.
Så tänk helhet där vatten kan förekomma.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Tack alla för svaren hittills. Jag blir lite klokare.

Jag tror att jag får åka runt i lite showrooms för att kunna skapa mig en god känsla av hur det är.

Om vi tar Nordiska Kök som exempel - https://www.nordiskakok.se/pris-trakok

Standardutförande har stommar i melamin - men går att uppgradera till "massiva ramverk". Gissar att det menas att stommarna är i massivt trä?
 
J JohanLun skrev:
Ska man gå på ett "dyrare" kök, som tex Ballingslöv, så tycker jag man helt klart ska kolla en vända på nån av massivträköktillverkarna (det finns flera som ligger i samma prisläge som Åraslöv).

Men man ska också veta att det som sagt inte bara är fördelar med massivträkök.

Har man ett gammalt sekelskifteshus med högt i tak är det perfekt att kunna få skåp upp i tak, samt att inte få massa passibitar när det inte är standardmått - det klarar inte de flesta av modultillverkarna.
Jag har kollat på Åraslövs tidigare och det är helt klart intressant.

Men det går inte att få dämpade/softclose på lådor och dörrar?
 
K Kanotisten skrev:
Jag har kollat på Åraslövs tidigare och det är helt klart intressant.

Men det går inte att få dämpade/softclose på lådor och dörrar?
Lådorna är det. Dörrarna... vet jag inte... Lådorna är dyrare är skåp, antar jag för att "mekanismen" och själva lådan är dyrare än en front på gångjärn. Vi ville ha ett "klassiskt" kök och då passar gammaldags luckor med gångjärn bättre, men jag ser absolut fördelen med lådor, stora lådor att lägga kastruller och skit i, mot att ha på hyllor där man inte når längst bak osv...
K Kanotisten skrev:
Standardutförande har stommar i melamin - men går att uppgradera till "massiva ramverk". Gissar att det menas att stommarna är i massivt trä?
När det står fanerade så är väl kärnan inte av samma material som syns, liksom "ramverk" troligen inte är samma som "stomme". Verkar som man behöver betala extra för det. Sen kan man fundera, om själva stommen behöver vara massiv, brukar den bli fuktskadad eller gå sönder? Jag vet inte. Mina stommar är iallafall massiva. Det ser ju förvisso lite trevligt ut med trä på insidan. Det luktar trä och inte spånskiva när köket är nytt... Men melamin är troligen lättare att hålla rent än trä...

Jag byggde en inredning till ett skafferi vi har i källaren med två tre skåp. Återanvände en gammal 40-tals hurts samt köpte IKEAs grejor med front av massivt trä, satte limträskivor på sidor, och byggde "ramar", så det ser ut som ett "innanförliggande" skåp. Lite kasta pärlor för svin kanske, när det är nere i källaren... Men det hade annars blivit en 5 cm passbit och då blev det roligare att göra sprida passbitarna mellan luckorna... Massivt trä i luckorna tror jag är det allra viktigaste.
 
  • Gilla
Kanotisten
  • Laddar…
BirgitS
K Kanotisten skrev:
Standardutförande har stommar i melamin - men går att uppgradera till "massiva ramverk". Gissar att det menas att stommarna är i massivt trä?
Jag gissar att det betyder att man gör en ram av furureglar där man sen sätter en tunn skiva på vardera sidan. Det var ett vanligt sätt att bygga stommar under flera årtionden fram till början av 80-talet när Ikea började med spånskivor. Då var det tunna masonitskivor men vad Nordiska kök använder vet jag inte.
 
Med faner tappar man lite vitsen med massivt, samtidigt, ska luckorna vara målade så spelar det egentligen ingen roll...

Ikeas massivluckor har massiv ram och en spegel i typ plywood. Tycker ändå de är rätt ok. Men tror bara det finns en enda modell nuförtiden.

https://www.ikea.com/se/sv/rooms/kitchen/lerhyttan-ljusgra-pub55348070

Sätter man ett ramverk kring dessa så blir det ju lite innanförliggande shakerstil med massivkänsla på ett budgetpris. Men kräver ju antingen snickare som gör jobbet och då blir nog kostanden högre så det är lika bra köra på kvalitet från början... Eller får man göra själv...

Modernt kök med ljusgrå skåpluckor och shakersstil, träbord med stolar, murad golv, stora fönster och köksfläkt över spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torkan
  • Laddar…
D
Ikea är inte dåliga. Köp en bänkskiva i rostfritt eller kvartskomposit, massiva luckor och vitvaror någon annanstans så har du kommit långt för liten peng. En till grej för ett långlivat kök är fristående vitvaror.

Nu trampar jag säkert någon på tårna, men ser inte vitsen med att köpa ett exklusivt spånskivekök, det är ändå en gris. Därför tycker jag nästa steg efter Ingvar är ett riktigt platsbyggt kök av en erkänt duktig snickare.
 
  • Gilla
Kanotisten och 2 till
  • Laddar…
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Ikea är inte dåliga. Köp en bänkskiva i rostfritt eller kvartskomposit, massiva luckor och vitvaror någon annanstans så har du kommit långt för liten peng. En till grej för ett långlivat kök är fristående vitvaror.
Håller med. Däremot, med installation och tillägg av speciallösningar så sticker nog kostnaden iväg. IKEA blir billigt om man gör själv...
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Nu trampar jag säkert någon på tårna, men ser inte vitsen med att köpa ett exklusivt spånskivekök, det är ändå en gris. Därför tycker jag nästa steg efter Ingvar är ett riktigt platsbyggt kök av en erkänt duktig snickare.
Håller helt med. IKEA med luckorna ovan i massivträ är rätt OK - nästa steg är ett "riktigt" träkök. De som har samma sorts moduler som IKEA i spånskiva som inte kan anpassas utan antingen är 40 eller 60 men kostar nästan som ett platsanpassat... Man får väldigt mycket mer med ett "platsbyggd" (eller som i många fall, måttanpassat och specialbyggt på snickeri, det är ju inte byggt på platsen, men byggt exakt för platsen). Ungefär som att det "hemlagade" moset är "kiosklagat". Men inte fabrikstillverkat... :D ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Den ofrivillige klåparen
  • Laddar…
Vi har precis tagit oss i genom köksträsket med allt var det innebär i vårt nybygge, vi gjorde en hyfsad genomlysning och fått kökslösning offererad från både Vedum, marbodal, ballingslöv, samt räknat på Ikea stommar med luckor samt luckor från annan leverantör i valfri kulör. Vi renoverade tidigare ett hus där vi satte ett ikea kök. I nybygget blev det ett marbodal mest för att prova något annat än Ikea och ett bra pris. Marbodalstommarna blev ca 35-40kkr dyrare .


Den slutsats jag drar att lägger man tiden på att sätta ihop ikeastommarna och får dem bra så är de likvärdiga övriga köksleverantörer, har man inga konstiga mått att förhålla sig till utrymmesmässigt eller andra special lösningar med jalusier eller liknande, utan kan bygga ihop köket med 800mm/600mm alt400mm stommar så är Ikea prisvärt. Fördel ikeastommarna är att de är 800mm höga vilket ger extra utrymme mot tex marbodal där deras bänkskåp är 704mm höga. Fördel marbodalstommarna är att de kommer ihopmonterade. Bänkkskivor med tillhörande hoar och blandare finns ju en uppsjö med företag som säljer idag så bara för man kör ikeastommar är man inte bunden till ikeas bänkskivor, likaså finns det en uppsjö företag som säljer luckor i diverse urförande till ikea stommar. Jag tror när vi tittade på det alternativet så låg det runt 35kkr för 19mm släta mdf luckor samt täcksidor i valfri kulör, ca 15kkr för enbart omlackning utav någons av ikeas luckor. Köket är till utförande ett något större kök med L-vinkel, köksö samt högskåpsdel.


Gällande MDF alt massivt trä, har du mer rörelse i trä beroende på luftfuktigthet och annat vilket kanske blir mer utmanade att ha det formbeständigt.


Gällande köp från utlandet har jag ingen erfarenhet.
 
  • Gilla
  • Älska
Revhiet1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.