Hej. Jag har en braskamin Contura 500 serien, där frontglaset har spruckit i ett hörn. Den lösa glasbiten sitter på plats med två nya fästen som jag monterat.
Min fråga är om det kan vara farligt att elda i kaminen, det borde ju inte kunna läcka ut något i sprickan så länge det bara är sug i skorstenen. Jag har testat att elda en gång och det sugs in luft i den lilla glipa som det blir i sprickan men kan det läcka in kolmonoxid i huset?
Göran.
 
4774
S smen64 skrev:
Hej. Jag har en braskamin Contura 500 serien, där frontglaset har spruckit i ett hörn. Den lösa glasbiten sitter på plats med två nya fästen som jag monterat.
Min fråga är om det kan vara farligt att elda i kaminen, det borde ju inte kunna läcka ut något i sprickan så länge det bara är sug i skorstenen. Jag har testat att elda en gång och det sugs in luft i den lilla glipa som det blir i sprickan men kan det läcka in kolmonoxid i huset?
Göran.
Inte om spjället är öppet. Då är det snarare sot, om något, som kommer sippra genom sprickan.
 
  • Gilla
smen64
  • Laddar…
Det fins så mycket småläckor i en kamin ändå att den där sprickan i glaset gör inte något till eller ifrån. - men kolla ändå för den skull vad det kostar att skaffa ett motsvarande värmetåligt glas från en glasmästare - om det inte fins att skaffa från tillverkaren direkt, det är inte helt ovanligt att glas går sönder och det bör finnas reservdelar.

Så länge det är minsta lilla undertryck av draget från skorsten så bör det inte vara ett problem

Dock hänger lite på vad för skorsten, är det murad så bör det inte vara ett bekymmer då det håller värmen länge och underhållet draget länge - förmodligen över ett dygn med tillräcklig sug vilket är långt efter den sista kolet i askan har falnat

Är det isolerad kaminrör så kallnar de mycket fortare av den mindre mängden uppvärmd material - men har du fortfarande lite drag i kaminen fast den är oledad på ett tag (dvs. tenderar inte att röka in när du börja tända på och en tändsticklåga fladdar inåt i kaminen i deras draglucka) och det är lite kallare ute så är risken förmodligen minimal även i tiden många timmar efter eldningen och det fins varm glödande kol kvar i askan även när kaminrörskorstenet har hunnit svalna helt.

Generellt är glas och luck-täckta kaminerna rätt riskfria för CO-läckage ut i rummet i jämförelse med en öppen spis där man inte kan stänga in elden alls och någon är oförsiktig att stänga skorstensspjället när man eldat med mycket aska kvar i den öppna spisen - det är där kolet kan bli kvar glödande länge och avge kolmonoxid under lång tid (nu brukar förvisso inte skorstensspjäll kunna stängas helt av just orsaken med risken med kolmonoxid)
 
Hej. Tack för svar, jo jag skall försöka få tag på ett nytt glas men jag har haft problem med att få kontakt med återförsäljaren och ville elda lite under tiden.
 
Möjligen kan skadan utgöra en anvisning för fler sprickor...
 
S smen64 skrev:
Hej. Tack för svar, jo jag skall försöka få tag på ett nytt glas men jag har haft problem med att få kontakt med återförsäljaren och ville elda lite under tiden.
Är det plant glas så kan du gå till en glasmästare
 
Det är ett böjt glas, så jag antar att det får bli ett original glas.
 
S smen64 skrev:
Min fråga är om det kan vara farligt att elda i kaminen
Det jag nog skulle fundera över är om det finns risk att glaset går sönder helt så att glöd eller värre kan komma ut och orsaka brand.
 
H Hybro skrev:
Möjligen kan skadan utgöra en anvisning för fler sprickor...
Så kan det nog vara, glaset sprack plötsligt när kaminen varit kall i flera veckor och ingen var i närheten av den.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det jag nog skulle fundera över är om det finns risk att glaset går sönder helt så att glöd eller värre kan komma ut och orsaka brand.
Jo det har jag funderat på så det blir ett nytt glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.