Hej!

Renoverar just nu och byter radiatorrör till övervåningen samt tar bort ett par stick där det blir golvvärme. Systemet är således tömt på vatten just nu. Värme löser vi med en luft/luft vi har central placerad.

Men jag skulle gärna vilja ha varmvatten i kranen under tiden, kan bli trist att duscha och diska annars. Jag har stängt av värmen i menyn på värmepumpen och trodde att den skulle vara nöjd. Den klagade ingenting i ett par dagar, men nu dök fel L9 upp. Nollställde felet och startade den igen i hopp om att det var ett litet klagomål, men det kom tillbaka.

Går det köra bara varmvatten och ingen värme på något sätt?
Värmer den varmvatten även när felet är aktiverat? (Jag behöver starta den efter nollställning så jag antar att den inte gör det?)

Bonusfråga: går det stänga av cirkulationspump utan att stänga av hela systemet (när det finns vatten i värmeslingan)?

Stort tack på förhand! Inte superlätt att hitta bra info kring värmepumpen från leverantören..
 
L9 är dåligt flöde så har du tömt radiatorsystemet så lär den larma fortsatt.
Det verkar inte finnas någon systeminställning i menyerna för att slå av cirkulationspumpen, de flesta åtgärder av detta slag görs med olika switchar på kretskortet. Normalt brukar man prioritera det omvända, dvs värme i huset före varmvatten i kranen så det inbyggda nödläget gör tvärtom mot vad du vill.

Det finns switchar som reglerar flödesvakt och flödessensor, det skulle kunna vara en väg runt problemet. Cirkulationspumpen verkar man inte kunna slå av på detta sätt utan den får man koppla bort vid plint.

Observera att garantin inte gäller om någon annan än certifierad installatör ställer om switcharna. Har du garanti kvar så ring och rådgör med din installatör.

Det är ganska lätt att hitta information och manualer om dessa värmepumpar.
Förslag på Google-prompt: [modellnamn] installation manual
Modellnamnet hittar du på en klisteretikett, vanligtvis på ovansidan av inomhusenheten,
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Den kommer inte kunna avfrosta utan radiatorvattnet. Man ska kunna ställa den på enbart eldrift genom att ändra en switch på kretskortet. Risken är ju att cirkpump tar stryk med om den inte har något att pumpa.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
Tack för era svar.

Låter rimligt att den inte kan avfrosta utan varmvatten i radiatorslingan. Det började nu när temperaturen kröp ner mot 5 grader på nätterna. Jag får skynda mig helt enkelt, det här sög ju lite :).

Hade varit smidigt om jag kunde köra den på enbart elpatron tills det är klart.
När den installerades kördes den på enbart patron ett tag (utedelen dröjde en vecka).

Vet ni om det går att ställa in eller om jag kan tvinga fram det beteendet genom att koppla bort utedelen med säkerhetsbrytaren?
 
  • Gilla
Soldan
  • Laddar…
Det går att ställa om en switch på kortet så den endast går på patron. Den funktionen används vid installation eller om utedelen havererar.
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Det går att ställa om en switch på kortet så den endast går på patron. Den funktionen används vid installation eller om utedelen havererar.
Alright. Jag får prata med firman som installerade. Kan säkert hitta switchen själv, men vill inte riskera garantin eller nåt. Tack för input!
 
Du kan ju pausa värmedriften. Har ställt om någon på elpatronsdrift men de var några år sedan så kommer inte ihåg. Men vp måste vara strömlös när man ändrar på switchen annars funkar de inte.
 
  • Gilla
JonathanFlod
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Du kan ju pausa värmedriften. Har ställt om någon på elpatronsdrift men de var några år sedan så kommer inte ihåg. Men vp måste vara strömlös när man ändrar på switchen annars funkar de inte.
Jag har pausat värmedriften, men den värmer fortfarande varmvatten med utedelen och problemet kommer nog när den skall värma bort isen som bildas.
 
Ja, den måste ha tillräckligt flöde för avfrostning.
 
Tack för er input, beteendet på pumpen känns rimligt. Inte mycket jag kan göra just nu, men jag fyller eventuellt på lite vatten och skyndar mig med resten av renoveringen. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.