Är ny husägare sen årsskiftet, förklara gärna på ett barns nivå för mig för jag kan inte sånt här alls. 😅

Har 2 stycken element i ena rummet och ett i rummet bredvid nere i min källare. De har alla varit avstänga av förre ägaren sen vi tillträdde men nu när vi bytte värmepanna så fick vi veta att alla element bör vara på även dessa. Ventilen till det ena satt snett, så jag skruvade av den och satte tillbaka men jag får inte elementet att fungera. Har bild på termostaten och ventilen nedan.

Det andra elementet i samma rum fungerar inte heller även om jag har öppnat det helt (tror jag?) dvs. skruvat ut termostaten så mycket som möjligt.

Det tredje som står i ett eget rum och ser lite nyare ut fungerar fint.

Rummet där de som inte fungerar står har de installerat golvvärme. Kan de ha stängt av elementen på något vis i samband med det?
 
  • Bild på elementventil ansluten till ett rör. En hand håller en borttagen termostat i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HusHelp skrev:
De har alla varit avstänga av förre ägaren
H HusHelp skrev:
Rummet där de som inte fungerar står har de installerat golvvärme. Kan de ha stängt av elementen på något vis i samband med det?
Det är väl troligt att man bara kopplat bort dom (och låtit dom sitta kvar) då golvvärme och element har olika vattentemperaturkrav och elementen är dessutom onödiga när man har golvvärme i samma rum.
 
D Dilato skrev:
Det är väl troligt att man bara kopplat bort dom då golvvärme och element har olika vattentemperaturkrav och elementen är dessutom onödiga när man har golvvärme i samma rum.
Ja så kan det säkert vara. Det är el-golvvärme så vi har inte på den. Drar ju mycket ström och hört att det är dumt i källare och att det i så fall är bättre att ha elementen på (vi har luft-vattenvärmepump) så därför jag ville starta dem.
 
Prova att trycka in stiftet i ventilen, den ska gå å trycka in ca 5 mm å den ska fjädra ut automatiskt.

Om den inte fjädrar ut så sitter ventilkäglan fast, då går det att knacka på ventilhuset med tex skaftet på en mejsel.

Det kan även vara en massa gojs i returventilen som gör att flödet hindras.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Prova att trycka in stiftet i ventilen, den ska gå å trycka in ca 5 mm å den ska fjädra ut automatiskt.

Om den inte fjädrar ut så sitter ventilkäglan fast, då går det att knacka på ventilhuset med tex skaftet på en mejsel.

Det kan även vara en massa gojs i returventilen som gör att flödet hindras.
Har innerdelen, den tätkäglan fastnat. Ska man få den att röra sig, så blir det hammaren på metallen på ventilen och inget mjäk, det ska smälla bra och skaka om rejält- Bra då att knacka runt om på röret med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HusHelp skrev:
Ja så kan det säkert vara. Det är el-golvvärme så vi har inte på den. Drar ju mycket ström och hört att det är dumt i källare och att det i så fall är bättre att ha elementen på (vi har luft-vattenvärmepump) så därför jag ville starta dem.
Det var det mest korkade jag hört på länge att installera elgolvvärme i rum där det redan finns vattenburet.

Då tror jag inte att elementen är bortkopplade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.