Denna idiot behöver era råd. Förra sommaren fick jag ett läckande element, skickade ut det gamla och in med ett nytt. Vintern kom och elementet blev sjukt varmt, jag vred ner termostaten och resten av huset blev kallt haha. Insåg att det måste vara en 2 rörs koppling som hamnat där, så jag ströp hela slingan. Men det fick gå den vintern, fullt öppet element var lite jobbigt hett bara.

Nu tog jag mig tid att byta kopplingen till ett en rörs och nu blir elementet inte varmt alls istället. Men det flödar för rören ur golvet blir tokheta samt alla elementet efter denna i slingan.

Det finns ingen luft kvar det kommer bara vatten.

Jag vet ej hur skruven med insex fungerar men jag har prövat att både skruva max in och max ut. Skruvas den in blir röret upp till termostat varmt men inte elementet. Skruvas den ut är det bara varmt nere i kopplingen.

Vad tusan gör denna idiot för fel?
 
  • Värmeelement med termostat och rördragning mot golvet, fotograferat från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter som att flödet går fel väg, alltså att tillopp & retur är växlade, då går varma vattnet in i botten på radiatorn och tar närmsta kanalen upp till toppen och ut via termostaten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Låter som att flödet går fel väg, alltså att tillopp & retur är växlade, då går varma vattnet in i botten på radiatorn och tar närmsta kanalen upp till toppen och ut via termostaten.
Låter rimligt faktiskt 😆, hur tusan åtgärdar jag det? Bara att kontakta rörmockare antar jag, rören sitter ju där de sitter?
 
W
Byt till ett annat 1-rörskoppel där flödet går in till höger och ut till vänster. Det är ju det normala.
 
S Stuka skrev:
Låter rimligt faktiskt 😆, hur tusan åtgärdar jag det? Bara att kontakta rörmockare antar jag, rören sitter ju där de sitter?
Är det fel med ingång/utgång på rören så finns det grejer för att skifta med, som sätts på rören från golvet.
 
W
Behövs inte i detta fallet
 
Hej
Jag tror du ska skruva den i ett mellanläge sen avvakta tills nästa dag.

Jag har nog dock en annan koppling men hade två kalla element dock varannat element så förstod inte varför.
Justerade och de löste sig, kom jag ihåg rätt så var de inte Max in eller Max ut iaf.

Jag är dock ingen rörmokare 🤪
 
Redigerat:
M Molnet24 skrev:
Hej
Jag tror du ska skruva den i ett mellanläge sen avvakta tills nästa dag.

Jag har nog dock en annan koppling men hade två kalla element dock varannat element så förstod inte varför.
Justerade och de löste sig, kom jag ihåg rätt så var de inte Max in eller Max ut iaf.

Jag är dock ingen rörmokare 🤪
Testar :D, tack.
 
Kanske samma problem som jag hade. ta bort termostaten och kolla om det på adaptern som du skruvade in i elementet finns en ring som du kan vrida varvet runt. Den är till för att ställa in hur mycket vatten som ska rinna genom elementet. Den är tydligen till för att man ska få samma vattenflöde genom alla rum i huset särskilt om huset har flera våningar då varmvattnet tar enklaste vägen. Har för mig att jag tog bort alla termostater och sedan kända på alla elementen och vred på ringen till det varmaste elementet blev svalare och kallaste elementet blev varmare. https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIveDZxPboiAMVyhqiAx2Z0xBmEAQYAyABEgJ2tfD_BwE Den silverfärgade ringen går att vrida runt.
 
N nallepu skrev:
Kanske samma problem som jag hade. ta bort termostaten och kolla om det på adaptern som du skruvade in i elementet finns en ring som du kan vrida varvet runt. Den är till för att ställa in hur mycket vatten som ska rinna genom elementet. Den är tydligen till för att man ska få samma vattenflöde genom alla rum i huset särskilt om huset har flera våningar då varmvattnet tar enklaste vägen. Har för mig att jag tog bort alla termostater och sedan kända på alla elementen och vred på ringen till det varmaste elementet blev svalare och kallaste elementet blev varmare. [länk] - All Products - Medium Prio - Shopping&utm_id=19814304156&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIveDZxPboiAMVyhqiAx2Z0xBmEAQYAyABEgJ2tfD_BwE Den silverfärgade ringen går att vrida runt.
Har stött på det en gång förut men då mitt elelement blev fullkomligen skållhett med 2 rörskoppling så bör inte flödet vara några större fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.