Hej, har en märklig doft i källaren som jag inte riktigt kan sätta fingret på..

I dagsläget så är allt organiskt material utrivit, precis allt!
Golven är uppgjutna + golvvärme av förra ägaren.
Har kollat på bilder som är tagna när dom gjöt och där är inget organiskt alls.

Huset är dränerat runt 2008-2010 men isodrän.

har dock en vägg i källaren som är rå Leca, alltså inte putsad eller målad, kan det va denna som luktar? Känner inget när jag trycker näsan mot.

När jag köpte huset 2022 så installerade vi friskluftsventiler samt satte in paxfläktar för att vi trodde att det skulle hjälpa.

Kan tycka att det luktar lite jordaktigt
 
Har du avlopp i källaren? Är det nya rör eller gammalt gjutjärn som gett upp kanske?
 
S Småbrukaren skrev:
Har du avlopp i källaren? Är det nya rör eller gammalt gjutjärn som gett upp kanske?
Där finns golvbrunnar i källaren men inte i det rummet som luktar, övriga källaren luktar finfint o där är golvbrunnar i dom rummen.
 
Hur gammalt är huset?
 
S Småbrukaren skrev:
Hur gammalt är huset?
Huset är byggt 1974.
 
Vad är det för tak i källaren?
 
S Småbrukaren skrev:
Vad är det för tak i källaren?
Det är betong 😊
 
Och lukten har precis uppkommit eller har den funnits där sedan 2022?
 
I vårt fall var det avloppet som hade hål i sig under golvet och sipprade upp med lukt. Ta in en firma som kan filma avloppet. Finns mer info i min projekttråd.
 
S Småbrukaren skrev:
Och lukten har precis uppkommit eller har den funnits där sedan 2022?
Den har funnits hela tiden sedan vi köpte det för två år sedan, vi kände den när vi va här på visning men trodde det va förra ägarens doft. Då fanns det en jävla massa organiskt i källaren så som bröstpanel och en uppreglad vägg på en yttervägg, allt detta är rivit nu.
När jag rev den uppreglade väggen så bröt helvetet lös o det luktade i exakt hela huset. Bakom denna vägg är det rå Leca bara. Nu har jag fönstret öppet för att vädra ut.
 
Lekan är ju full av håligheter och sporer så det kan så klart sitta mögel i dessa. Kanske värt att gå på och försöka tvätta den.
 
S Småbrukaren skrev:
Lekan är ju full av håligheter och sporer så det kan så klart sitta mögel i dessa. Kanske värt att gå på och försöka tvätta den.
Aaah ja så kan det såklart vara! Vet du vad man ska använda?
 
Prova med mögeltvätt och en mjuk borste så kommer du in ordentligt.
 
Ozonbehandling är kanske ett alternativ.
 
S Småbrukaren skrev:
Prova med mögeltvätt och en mjuk borste så kommer du in ordentligt.
Tack! Ska fixa det imorgon! Skriver här om det blivit bättre 😄
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.