Hej,

Har stött på patrull med gräsklipparen en Sileno 1600 från 2020.
Lampan blinkar blått, köpte en mätare och när jag testar med den verkar slingan vara hel. Tog en ny kort bit av slingan och testade, då lyste det grönt. Så jag tolkar det som att stationen är hel och problemet är slingan men den verkar hel när jag testar den.
Tips mottages😀
 
Kort svar: du blir blåst av dessa testverktyg! De är inte anpassade till de resistansvärde som laddstationen kräver (R<20 ohm) och indikerade följaktligen hel slinga på en felaktig sådan.

Många många användare har blivit lurade av dessa verktyg.

Du har en dålig skarv/avbrott i slingan.
 
E etompau skrev:
Kort svar: du blir blåst av dessa testverktyg! De är inte anpassade till de resistansvärde som laddstationen kräver (R<20 ohm) och indikerade följaktligen hel slinga på en felaktig sådan.

Många många användare har blivit lurade av dessa verktyg.

Du har en dålig skarv/avbrott i slingan.
Tack, vad ska jag använda för verktyg istället?
 
V Vonanaka skrev:
Tack, vad ska jag använda för verktyg istället?
Alla innehavare av en robotklippare bör ha ett universalinstrument (100-200 kr) till hands. Då kan du mäta spänning från nätdel och resistansvärde i slingan.

Mätpennan, om det nu är sådan du har, kan hjälpligt användas för att hitta avbrott, kräver i princip att pennspetsen läggs mot kabeln.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E etompau skrev:
Alla innehavare av en robotklippare bör ha ett universalinstrument (100-200 kr) till hands. Då kan du mäta spänning från nätdel och resistansvärde i slingan.

Mätpennan, om det nu är sådan du har, kan hjälpligt användas för att hitta avbrott, kräver i princip att pennspetsen läggs mot kabeln.
Då blir det att skaffa det. Misstänker att det finns instruktion i hur jag hittar brottet med det😀
Ja precis, en penna. Kopplade på och mätte i andra ändan av slingan direkt mitt kabeln och fick signal så därför jag blev osäker.
 
V Vonanaka skrev:
Då blir det att skaffa det. Misstänker att det finns instruktion i hur jag hittar brottet med det😀
Ja precis, en penna. Kopplade på och mätte i andra ändan av slingan direkt mitt kabeln och fick signal så därför jag blev osäker.
Nej då misstänker du fel. Universalinstrumentet används primärt för att identifiera typ av fel.
Till din penna har du väl fått ngn instruktion som visar principen för att lägga på en ton/signal vid laddaren och sedan lyssna efter ton med pennan längs kabeln?

I manualen för din klippare bör du ockås finna tips på hur du kan nyttja guidekabeln för att hitta i vilken sektion (höger/vänster) felet finns.

Du hittar också femtielva filmer på Youtube omkring detta.
 
E etompau skrev:
Nej då misstänker du fel. Universalinstrumentet används primärt för att identifiera typ av fel.
Till din penna har du väl fått ngn instruktion som visar principen för att lägga på en ton/signal vid laddaren och sedan lyssna efter ton med pennan längs kabeln?

I manualen för din klippare bör du ockås finna tips på hur du kan nyttja guidekabeln för att hitta i vilken sektion (höger/vänster) felet finns.

Du hittar också femtielva filmer på Youtube omkring detta.
Jo, har tittat på videos. Testat guidekabel, blinkar fortfarande blått på båda sidor. Med instrumentet, använt enligt manual visar den att kabeln är hel. Men ska testa med universalinstrument...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.