H he-peter skrev:
2: en täljstensugn laddas ju upp med kanske 60-80kwh värmeenergi och sen alstra den värme med låt oss säga 3kw.
Vatten har en värmekapacitet av 4.18 kJ/kg och grad C medans täljsten ligger runt 0.8kJ/kg/grad C.

Räknat som Wh blir det för vatten 1.16 Wh/kg/grad C
medans för täljsten 0.2222 Wh/kg/grad C

80 kWh värmekapacitet och 80 graders höjning så räcker det med 862 kilo vatten och ungefär lika mycket i volym för att rymma värmemängden medans med täljsten så behöver man 4.5 ton och med 2.9 kg/l så pratar vi om en stenvolym av 1.55 m³

förvisso kan en täljstenskamin eldas varmare än vatten men det skiljer ca 5 ggr i värmekapacitet per kilo och det är ytterst få som eldar upp sin kamin till synligt röd hetta på sin utsida då det är först där som det kommer jäms i värmeinnehåll med motsvarande vikt i vatten vid typ 100 grader C...

Sedan skall också värmen spridas jämt i volymen och det är klart lättare med vatten som cirkuleras i en tank än en solid stenmassa...

Det fins en anledning varför man har vattenbaserade värmesystem när man vill distribuera värme och även lagra värme...
 
  • Gilla
john68 och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Vatten har en värmekapacitet av 4.18 kJ/kg och grad C medans täljsten ligger runt 0.8kJ/kg/grad C.

Räknat som Wh blir det för vatten 1.16 Wh/kg/grad C
medans för täljsten 0.2222 Wh/kg/grad C

80 kWh värmekapacitet och 80 graders höjning så räcker det med 862 kilo vatten och ungefär lika mycket i volym för att rymma värmemängden medans med täljsten så behöver man 4.5 ton och med 2.9 kg/l så pratar vi om en stenvolym av 1.55 m³

förvisso kan en täljstenskamin eldas varmare än vatten men det skiljer ca 5 ggr i värmekapacitet per kilo och det är ytterst få som eldar upp sin kamin till synligt röd hetta på sin utsida då det är först där som det kommer jäms i värmeinnehåll med motsvarande vikt i vatten vid typ 100 grader C...

Sedan skall också värmen spridas jämt i volymen och det är klart lättare med vatten som cirkuleras i en tank än en solid stenmassa...

Det fins en anledning varför man har vattenbaserade värmesystem när man vill distribuera värme och även lagra värme...
Stämmer väl.

Men man kan nog inte få ett vattenburet värmesystem för samma "låga" Investition kostnad som en täljstensugn.

Sen blir det svårt att kallställa huset med.

Beror helt och hållet på vad man gillar.

Fördel med vattenburet system är ju också, att man kan använda ved och en LVVP i kombination.

Jag har ju ingen täljstensugn själv, men har funderat på en sådan. Jag kom fram till, att det är en livsstil, eller bättre sagt en livskännslan och för dem som gillar det en mycket mysig livsstil.

Mina små barn brukar ligga framför kaminen en liten stund på morgonen innan vi kör iväg till skolan. Tror nog inte det skulle lägga sig framför vedpannan i källaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
galento
Smaken är nog delad vad man gillar och man kan väl förstå myskänslan och att de är snygga att se på. Men ekonomiskt kan man ju fundera lite , om man har ungefär lika elförbrukning som de som använder bergvärme, llvp ,lvvp och ändå måste köpa ved , kapa och klyva så känns ju
det inte som nån billigare uppvärmning
av huset 🤔

Men gillar man att hålla på med ved har ju det ett värde också 😀
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Smaken är nog delad vad man gillar och man kan väl förstå myskänslan och att de är snygga att se på. Men ekonomiskt kan man ju fundera lite , om man har ungefär lika elförbrukning som de som använder bergvärme, llvp ,lvvp och ändå måste köpa ved , kapa och klyva så känns ju
det inte som nån billigare uppvärmning
av huset 🤔

Men gillar man att hålla på med ved har ju det ett värde också 😀
Jag tycker det är mycket trevligt, att Hydro är ambassadör för täljstensugnar är i forumet.

Vi själva köpte 4.500 kWh el förra året. Inkl September ligger vi på 2.800kwh.

Sedan April med elbil, fast den har inte slagit igenom på inköpt el ännu, då det var sommarhalvåret.

Diagram som visar köpt el i kWh för 2023 och 2024 per månad, jämförande staplar och en temperaturkurva. Totalt köpt el 2023: 4,545 kWh, 2024 hittills: 2,778 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, med täjstensugn går det givetvis att elda mer än någon timme morgon som kväll.
En fyr mitt på dagen, när man varit ute eller när det är som kallast på vintern.
Men jag är noga att inte brassa på för fullt, bara hålla eldstaden fullt go o varm. Och räcker till.

Något tillskott från den dubbelmantlade skorstenen blir det dock inte. Rökgastemperaturerna är dessutom låga.

Vet faktiskt inte vad avgiven dygnseffekt kan vara om man eldar på detta viset. Varmt blir det!
 
Redigerat:
Angående min elförbrukningen, trots seriös vedeldning.

Som Ni ser så är den högre vintertid, trots att vi eldar frekvent då.
Beror på att jag ofta har go värme i garaget när jag micklar med både det ena o andra. Och låg värme i litet förråd, där vattenpumpen står i ett isolerat skåp.

Riktigt vad exakt som drar ström även när eldningssäsongen är över och alla elelement är bortkopplade är jag inte helt klar över.

Ingen el påkopplad till friggebod eller hundgård.

- Se diagrammet nedan som visar i stort sett snittet för flera år.

FTX som snurrar året runt, är inte värst energikrävande. Dess elelement har aldrig varit inkopplad. Funkar som ren mekanisk ventilation samt återvinning av värme. Ger även viss kylning sommartid.

Har ACETEC sorbtionsavfuktare i grunden. Den jobbar faktiskt mest varma årstiden då tempen i grunden är runt 17 grader. Då är RF högre än inställd värde 60 %.
När tempen blir lägre sjunker också RF, under inställt värde och avfuktaren går i viloläge. Så den är snålare kalla årstiden.

Det som sticker ut är väl att vi har tre frysboxar igång. Minsta är det stående i köket.

En motorvärmare kalla årstiden.

Djupborrad brunn. Med pump som sköter sig väl.

En mindre varmvattenberedare till varmvatten.

Inga datorer eller annan krävande elektronik.

Annars har jag inget energislukande vad jag vet. Ser dystert ut.


Ska ge mig på energjakt i hemmet.

Något drar konstant energi året runt.

Kan det vara mätarfel?
Fasfel inte troligt, då alla tre är igång
och spänning i uttagen ligger på ca 230 V.

Stapeldiagram över elförbrukning (kWh) per månad, visar högre förbrukning i januari och december och lägre under sommarhalvåret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
H Hybro skrev:
Angående min elförbrukningen, trots seriös vedeldning.

Som Ni ser så är den högre vintertid, trots att vi eldar frekvent då.
Beror på att jag ofta har go värme i garaget när jag micklar med både det ena o andra.

Riktigt vad exakt som drar ström även när eldningssäsongen är över är jag inte helt klar över. Se diagrammet som visar i stort sett snittet för flera år.

FTX snurrar året runt, är inte värst energikrävande. Som mekanisk ventilation samt återvinning av värme. Ger även viss kylning sommartid.

Har ACETEC sorbtionsavfuktare i grunden. Den jobbar faktiskt mest varma årstiden då tempen i grunden är runt 17 grader. Då är RF högre än inställd värde 60 %.
När tempen blir lägre sjunker också RF, under inställt värde och avfuktaren går i viloläge. Så den är snålare kalla årstiden.

Det som sticker ut är väl att vi har tre frysboxar igång. Minsta är det stående i köket.

En motorvärmare kalla årstiden.

Djupborrad brunn. Med pump som sköter sig väl.

En mindre varmvattenberedare till varmvatten.

Inga datorer eller annan krävande elektronik.

Annars har jag inget energislukande vad jag vet. Ser dystert ut.

Kan det vara mätarfel?

Ska ge mig på energjakt i hemmet.

[bild]
Värmer huset med bergvärme. Kör kyla hela sommaren men får hjälp av solcellerna.
Din avfuktare tar ju säkert en hel del när den värmer bort fukten från "element" (vet inte va de heter).
 
  • Skärmbild av en app som visar energiförbrukning per månad (kWh) åren 2023 och 2024, med detaljerade siffror för januari till maj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu börjar jakten
Stapeldiagram över månatlig energiförbrukning i kWh från januari till december där december har den högsta förbrukningen på cirka 1200 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



30 kWh per dag... Mer än 1 kW i timmen.
Det måste ju gå att mäta sig fram till.

Tydligen inte avfuktaren.
Hand som håller en energimätare ansluten till ett uttag med ett grått och ett rött strömkabel. Mätaren visar 0.002 kWh och är av märket UPM PM300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju kolla elmätaren till huset med där ser du ju vad huset drar i realtid. Sen är de väll bara att plocka ut säkringarna till en grej i taget eller stänga av dem.
 
Jo då. Införstådd med detta.
Tack.
 
H Hybro skrev:
Jo då. Införstådd med detta.
Tack.
Tippar på avfuktaren då du verkar ha samma året runt nästan. Sen kanske någon värmekabel till vattnet? Mitt hus drar ca 300w i "tomgång". Då är de typ cirkpumpar, modem, dator, router samt lite belysning.
 
Ett alternativ till värmelagrande eldstad kan kanske vara en kamin med katalysator.
Stort vedförråd som fylls, tilluft minskas och sen "fiseldar" man. Katalysatorn ska då förhindra att det blir sot och tjära.
Jag är själv lite sugen på att byta min 7,5kW Morsø mot något sådant, då det inte finns reservdelar till den längre.

/Höghus
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Tippar på avfuktaren då du verkar ha samma året runt nästan. Sen kanske någon värmekabel till vattnet? Mitt hus drar ca 300w i "tomgång". Då är de typ cirkpumpar, modem, dator, router samt lite belysning.
Jag hade kyl o frys kombo som drog 150W i snitt. Bytte till bara kyl, efter kombon gick sönder och nu är vi nere på lite under 100W på hela huset.

150w är ju ca 1.300kwh på ett år. Vet inte hur bara frys är. Men har man tre frysboxar, är det kanske värt att mäta det också.
 
Har rätt ny liten frysbox(6år) i källaren och en relativt ny kyl(5år) på övervåningen.
 
galento
H Hybro skrev:
Jo då. Införstådd med detta.
Tack.
Ser att det drar över 800 kWh under sommar månaderna , kan det vara nåt med det ?

Vi brukar ligga på ca 450-470 kWh från maj till ink sept. Vet ju inte om det är "vanligt" heller 🤔
2 personer duschar varje dag / 100l vvb , 2 frysar , ac när det är varmt , dator på varje dag ,
egen pump i borrhålet , kompressor och en del andra elverktyg ibland , el element
på toan står på året runt men går sällan på sommaren. Alla övriga el element avstängda.
Sex utelampor på varje natt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.