Jag har införskaffat en hydrofor filter och en ejektorpump. Tanken är att ta bort den hydropress som jag har idag. Men för att komma igång så koppla jag hydropress phfilter utan autobackspollning sen hydrotank. Jag fyllde på vatten i hydroforen men nivåröret gick nästan upp i topp men den tryckklocka ovanför rör sig inte. Jag har installerat en påluftningsnippel längst upp och kopplade till en kompressor innan start så låg trycket på 2 bar men när jag startar kompressorn så kommer den inte upp i mer. Står bara o jobbar? Har jag för mycket vatten i ? Ska jag ta bort hydropresstanken? Är min pump för svag? Stannar på 4 bar startar på 2,5 ? Jag har en trädgårdspump som jag haft några år men med större filter blir vattentryck i kranarna dåligt? Jag har grävdbrunn 25 från huset och 9 meter djup 25mm slang.jag ska dessutom koppla järnfilter och humusfilter efter hydrofortanken. Är det bättre koppla in ejektorpumpen?
 
  • Hydrofortank, blå hydropress och annan utrustning installerad i ett källarutrymme med synliga rör och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt komprimerad text - men till och börja med så låter det som att din hydrofor läcker luft i toppen och vid 2 Bar blir i balans med vad kompressorn orka pumpa in i luft med luftläckan ut...

En så stor läcka borde höras och kännas...

Är det tätt kan använda kompressor vara väldigt liten eller tom hand eller fotpumpas och ändå pumpa upp trycket varaktigt...

nu verka du ha mycket skrot på hydroforen enligt bilden - men allt som är över vattenytan (ej vätt av vatten) måste göras helt lufttätt och använd då återlossningsbar gängtätning - inte teflontejp eller lin med locherpasta då detta är näst intill omöjliga att få helt gastäta.



---

Har du verkligen 9 meter höjdskillnad mellan vattenspegeln i brunnen och intaget till pumpen? - det är lite för högt för att det skall fungera i längden då sughöjd på pumpar brukar sättas max 7 meter för att man inte skall få ångblåsor och av det kavitetsskador på impellern...

Är höjdskillnaden över 7 meter mellan pumpintag och vattenspegen även när den är som lägst bör man använda ejektor tillsammans med pumpen (läs två slangar ned i brunnen) eller så har man en djuphålspump av den typen man har för borrade brunnar.

Nu verkar du ha en befintlig anläggning som funnits ett tag så jag gissar att det inte är så illa med sughöjden som det är skrivet i texten - men är det uppåt - 8-9 meter i höjdskillnad mellan vattenytan och pumpintaget i längre tid så kan det bli problem med pumpen med impellerskador.
 
Jag har en ny luftnippel längst upp. Som rörfirma montera på koppling han använde tejp. Nån sa jag skulle tömma ur all vatten och sen pumpa luft sen fylla på med vatten?
 
R richard11 skrev:
Jag fyllde på vatten i hydroforen men nivåröret gick nästan upp i topp men den tryckklocka ovanför rör sig inte.
Då är systemet inte tätt.
Eller är manometern trasig.
 
Nivåröret är nästan fyllt jag stängde av det med den nedre ventilen. Ska både den undre och övre vara stängda? Står - och + på svarta rattar.
 
Båda kranarna skall normalt vara öppna - +/- visar riktningen hur du skall vrida för att öppna respektive stänga kranarna.

Av bilden att döma så verka nivåröret vara ersatt av en annan grunka med okänd funktion - kanske en luftpåfyllare som använder tryckväxlingarna för att mata in luft i små portioner per pumpcyckel - är det nivårör parallellt med denna??

Bilden är dock för dålig och blir bara pixligt när man zoomar närmare den och jag gissar att den inte är från den nuvarande installationen utan uppställning från innan ombyggnaden.


Om manometer sitter där det gör enligt bilden så måste kranarna troligen vara öppna om den skall visa trycket i hydroforen.

Kranarna är till för att kunna stänga av nivåröret så att man kan byta nivåröret utan att det sprutar en massa vatten, men normalt skall vara öppna.

Ibland fins det också en kran/nippel på den nedre nivårörs-kranen så att man kan fylla på luft med (oljefri) kompressor eller med fot/handpump den vägen och pumpa upp till avslagstryck av vattenpumpen när nivåröret visar ungefär 1/2 - 2/3-del fylld med vatten.

Men försvinner trycket fort så har du en läcka - köp läcksökarspray eller blanda till egen lösning med gul/grönsåpa eller Yes/diskmedel lite lagom koncentrerat och spruta på alla misstänkta ställen och se var det bilda såpbubblor och skum - där har du läckan
 
Redigerat:
Jag har tagit bort den lutningen som satt mittemellan nivåröret och har ett rör utan nåt på. Jag tror det var automatisk lutning. Men jag köpte en ny luftnippel och satte den på ovansidan. Det som är inkopplat idag är hydropressen till phfilter sen hydrofor. Dom 2 till höger är ej inkopplade 1 järn och humusfilter. Ph filtret är inte på bilden det ska stå mellan pumpen och hydroforen.
 
  • Bild på olika typer av rör- och tankutrustning i ett rum, inklusive en blå pump, en metalltank, och två rektangulära tankar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
alltså... - bilderna är bara för dåliga

Ta hellre närbild på var del på av kopplingarna - och skarpa, med hög upplösning så att man kan se stråna av linet eller teflonet som sticker ut på gängorna när man zoomar in ungefär.
 
  • Gilla
optimizer och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.