Hej!

Vi har just flyttat in i ett väldigt trött hus. Min kille luftade elementen och nu är trycket nedifrån noll och vi vet inte vilken kran vi ska skruva på för att få upp trycket. Har sett på fler trådar men inget som verkar stämma 100% för oss. Kan någon snäll hjälpa oss?
 
J Julia Söderström skrev:
Hej!

Vi har just flyttat in i ett väldigt trött hus. Min kille luftade elementen och nu är trycket nedifrån noll och vi vet inte vilken kran vi ska skruva på för att få upp trycket. Har sett på fler trådar men inget som verkar stämma 100% för oss. Kan någon snäll hjälpa oss?
Kan det va denna?
 
  • Bild på en kopparrörsanslutning med en ventil med en svart spak, del av ett VVS-system med märkningen "Jens" och datum 2024-09-29 i en chatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Följ alla rör som är varma med en hand, någonstans så finns det ett rör som är kopplat, troligtvis till ett kallvattenrör. Kan stå påfyllning på vreded. Annars tar du ett par foton så alla rör kommer med, gärna då från 2 olika håll.
 
J Julia Söderström skrev:
Kan det va denna?
Mycket möjligt.
En kran på kallvattnet kopplat till elementslingan
Du märker snabbt om det var den, bara öppna lite försiktigt så stiger trycket i expansionskärlet.
 
D Dilato skrev:
Mycket möjligt.
En kran på kallvattnet kopplat till elementslingan
Du märker snabbt om det var den, bara öppna lite försiktigt så stiger trycket i expansionskärlet.
Det rann ut blått vatten i brunnen så inte den då. Kan iof varit slump men inget hände på mätaren.

Edt vi testade igen och det funka! 😀
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Följ alla rör som är varma med en hand, någonstans så finns det ett rör som är kopplat, troligtvis till ett kallvattenrör. Kan stå påfyllning på vreded. Annars tar du ett par foton så alla rör kommer med, gärna då från 2 olika håll.
Gör detta dig klokare?
 
  • Källare med olika färgade rör, värmepanna och diverse trädgårdsverktyg hängande på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör med kopplingar och ventil i en renoveringsmiljö, del av ett VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör i ett VVS-system, med en ventil och svarta vred.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilden visar ett närbild av ett rörsystem med kopparledningar i ett bygg- eller renoveringsprojekt, inklusive ventiler och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foto 2 och 3 är för varmvatten. Nu fungerade det så bra, trycket ska vara ca 0,8 - 0,9 bar på manometern, kommer att öka när det blir kallare ute och värmevattnet blir varmare. På sommaren kan trycket sjunka till 0,5 , men bry dig inte normalt, så fyll inte på.
 
J Julia Söderström skrev:
Kan det va denna?
J Julia Söderström skrev:
Hej!

Vi har just flyttat in i ett väldigt trött hus. Min kille luftade elementen och nu är trycket nedifrån noll och vi vet inte vilken kran vi ska skruva på för att få upp trycket. Har sett på fler trådar men inget som verkar stämma 100% för oss. Kan någon snäll hjälpa oss?
Julia, jag kan inte avgöra vilken ventil du skall öppna för att fylla på vatten i värmesystemet, men jag ser något annat som kan vara fel.
Det gäller placeringen av säkerhetsventilen för värmekretsen. På din video ser den ut att sitta vid expansionskärlet och att det finns en avstängningsventil mellan pannan och säkerhetsventilen, strax över pannan. Så får det inte vara. Det är viktigt att säkerhetsventilen sitter utan avstängning mot pannan för att skydda mot sprängning!
Det var ca 20 år sedan jag var i branschen, känner inte igen alla ventiltyper och kan ta fel. Hoppas någon annan här ser videon och kan bekräfta eller dementera eller kontakta en sakkunning.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Julia, jag kan inte avgöra vilken ventil du skall öppna för att fylla på vatten i värmesystemet, men jag ser något annat som kan vara fel.
Det gäller placeringen av säkerhetsventilen för värmekretsen. På din video ser den ut att sitta vid expansionskärlet och att det finns en avstängningsventil mellan pannan och säkerhetsventilen, strax över pannan. Så får det inte vara. Det är viktigt att säkerhetsventilen sitter utan avstängning mot pannan för att skydda mot sprängning!
Det var ca 20 år sedan jag var i branschen, känner inte igen alla ventiltyper och kan ta fel. Hoppas någon annan här ser videon och kan bekräfta eller dementera eller kontakta en sakkunning.
Det sitter en säkerhetsventil på ledningen också
Närbild på en säkerhetsventil monterad på en ledning, pil pekar på ventilen, omgiven av koppar- och guldledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som sitter på kärlet kom säkert med kärlet men det fanns redan en annan ventil också.
 
D Dilato skrev:
Det sitter en säkerhetsventil på ledningen också
[bild]
Det som sitter på kärlet kom säkert med kärlet men det fanns redan en annan ventil också.
Det hjälper inte. Säkerhetsventilen är till för att släppa ut vatten om trycket stiger på grund av termisk utvidgning och den sker i pannan. Det är således pannans vatteninnehåll som skall stå i oavstängbar förbindelse med säkerhetsventilen. På videon ser det ut som om pannans fram- och returanslutning har avstängningsventiler helt nära panna och först därefter grenledning till säkerhetsventilken. Grenledning till säkerhetsventil och helst även till expansionskärlet måste ske mellan panna och dess avstängningsventil.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J Jochi skrev:
Det hjälper inte. Säkerhetsventilen är till för att släppa ut vatten om trycket stiger på grund av termisk utvidgning och den sker i pannan. Det är således pannans vatteninnehåll som skall stå i oavstängbar förbindelse med säkerhetsventilen. På videon ser det ut som om pannans fram- och returanslutning har avstängningsventiler helt nära panna och först därefter grenledning till säkerhetsventilken. Grenledning till säkerhetsventil och helst även till expansionskärlet måste ske mellan panna och dess avstängningsventil.
Det är sant, men vem springer och stänger ventilerna på toppen av pannan sådär hux-flux?
Varför dom ens sitter där kan man ju undra..

Lösningen är att ta bort båda handtagen, eller låsa fast dom med ståltråd eller buntband och sätta en varningsskylt.
Två ventilhandtag på toppen av en panna, vart och ett kopplat till en kopparrörledning. Ett handtag är grönt och det andra blått, med varningen "Lossa skruven".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.