Jag undrar om det fungerar att lämna kopplingar till utedusch/utekök och stående vatten i den nedgrävda pemslangen kvar så här över vintern?

Utomhusvattenkran på husvägg med en vattenslangskoppling placerad på marken bland stenar nedanför kranen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utomhuskran under en terrass, kopplad till en PEM-slang som är delvis synlig, intill en stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En plastkoppling för PEM-slang ovan jord med en gul och svart ventil, omgiven av gräs vid sidan av en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle inte göra det.
Kan du inte lossa i andra änden av slangen och suga ur vattnet?
 
Den på väggen är en frostfri typ och fryser inte, under förutsättning att innerdelen är i frostfritt. Sen det med sista fotot är det en vinkel och uppförstbacke. Lossa på den nedre vinkelkopplingen och låt vattnet rinna ut, då blir det säkert tomt i skarven på foto 2 , själva PEM-slangen klarar sig, men kopplingar kan spricka om dom fryser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har du en kompressor är det bara att öppna kranarna dusch och utekök och blåsa ur vattnet.
Eller t.o.m. värt att skaffa en för det finns ju mera den är användbar till.
 
Jag har PEM-slangar som aldrig tömts på vintern och ofta stått med tryck från matande ände. Inga haverier hittills. Det är klart att det blir säkrare att tömma den. Men det är ingen katastrof om det råkar vara lite vatten kvar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
PEM brukar vara godkänd för frysning, kan vara värre med kopplingarna. Kan du vrida den vinklade en del lär du vara säker
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ta bort gardenakopplingen på utkastaren. Den kan hindra självdräneringen från att funka korrekt.
 
A AndersS skrev:
Har du en kompressor är det bara att öppna kranarna dusch och utekök och blåsa ur vattnet.
Eller t.o.m. värt att skaffa en för det finns ju mera den är användbar till.
Perfekt!

Jag hittade en liten kompressor.

Jag skruvade bort de gula trädgårdsslangkopplingarna på alla pemslangskopplingar och blåste i pemslangen.

Fick väl inte bort varenda droppe vatten men nu är det nog tillräckligt inför vintern.

Något jag undrar är om jag måste skydda kopplingarna på pemslangen eller om de kan ligga oskyddade över vintern i Kalmar.

Skulle t.ex kunna vira en plastpåse över anslutningarna så inte regn/snövattnet kommer åt och på något sätt skadar kopplingarna men är det verkligen nödvändigt!!?
 
tensiden tensiden skrev:
Ta bort gardenakopplingen på utkastaren. Den kan hindra självdräneringen från att funka korrekt.
👍
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Perfekt!

Jag hittade en liten kompressor.

Jag skruvade bort de gula trädgårdsslangkopplingarna på alla pemslangskopplingar och blåste i pemslangen.

Fick väl inte bort varenda droppe vatten men nu är det nog tillräckligt inför vintern.

Något jag undrar är om jag måste skydda kopplingarna på pemslangen eller om de kan ligga oskyddade över vintern i Kalmar.

Skulle t.ex kunna vira en plastpåse över anslutningarna så inte regn/snövattnet kommer åt och på något sätt skadar kopplingarna men är det verkligen nödvändigt!!?
Inte fel att sätta en plastpåse över, blir som med hängslen och livrem.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M Mathias Nilsson1 skrev:
Skulle t.ex kunna vira en plastpåse över anslutningarna så inte regn/snövattnet kommer åt och på något sätt skadar kopplingarna men är det verkligen nödvändigt!!?
Plastpåse som hindrar björkflygare, insekter och spindlar från att komma in i rören kan kanske vara bra.
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.