Jag skulle iaf vilja ha den så långt bort som möjligt från spisen. Tänk på all fett osv..

MÅSTE man ha i köket så iaf så långt bort som möjligt.

Måste man inte vidare ha en brunn i golvet eller är det samma regler som en diskmaskin här?
 
  • Gilla
Guzzen och 1 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Måste man inte vidare ha en brunn i golvet eller är det samma regler som en diskmaskin här?
Inget krav!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B
Platsen vid spisen kanske inte är den bästa... Men ett alternativ istället för att dra den in och ut kan vara att ha en öppningsbar del av bänkskivan som man lyfter på för att kunna ha vätta?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Diss!
När vår diskmaskin installerades lyckades man klämma avloppsslangen med vattenläckage som följd.

Går det att klämma slangar vid en normal installation, så lär de kunna klämmas än lättare om man skall dra maskinen ut och in vid varje tvätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
yonna yonna skrev:
Inget krav!
Inte krav på golvbrunn men det finns andra regler i stället, se här:
Tvättmaskin kan placeras i ett kök utan golvbrunn. I det fallet ska den vara placerad på ett vattentätt underlag med uppvikta kanter runt om. Under tvättmaskinen ska det finnas en fuktsensor som är kopplad till en läckagebrytare eller en vattenfelsbrytare alternativt ett översvämningsskydd och ett vattenlarm.
https://sakervatten.se/branschregler/las-branschregler-20212-online-2/4-2-4-tvattmaskin/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att det är fullt möjligt att lösa, finns high load skenor som klarar rejält med vikt. Tror även att slangarna klarar den korta förflyttningen då det inte innebär några skarpa veck. Dock tror jag att den kommer vara för djup, standardkök har stommar som är ca 58cm och dom flesta toppmatade maskinerna är 60cm, lägg därtill att du nog behöver 7-8 cm bakom så blir det tufft
 
  • Gilla
Guzzen och 1 till
  • Laddar…
Kan ju alltid köra industriella skenstyrningar och vagnar.. tål garanterat belastningen, men är oheligt dyrt att köpa..
 
  • Gilla
Guzzen
  • Laddar…
tror det blir en frontmatad ändå 😊 har ev en annan lösning nu men inväntar rörmokaren som får säga sitt 👍🏻

Men om NÅN testar att köra skenor eller ställning så hoppas jag vi får se här i tråden 😎
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Diss, tvättmaskinen ska inte vara i köket.
Säg det till britterna. Där får tvättmaskinen inte stå i badrummet p g a deras byggregler, så det allra vanligaste är att ha den i köket.
 
Hep Hep skrev:
Det gäller att hjulunderredet är ordentligt stabilt och låsbart, så att inte maskinen ger sig ut på långpromenad när den centrifugerar.
Man låser bara innerdörren 😂
 
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det går inte göra någon snygg lösning med en lucka i diskbänken då?
 
Varför inte ha en löstagbar bänkskivebit
över en frontmatsd tvättmaskin? Du lyfter bort bänkskivan eller fäller upp den med gångjärn när du ska plocka i och ur tvätt.
 
  • Gilla
Mariette Wendel
  • Laddar…
Men varför inte styra tillbaka tvättmaskinen då den är fylld? Då får den ju stabilitet via omgivningen.
 
Jag har en toppmatad tvättmaskin i köket. Den har hjul med spärr för att den ska stå stilla vid tvätt. Den är inte permanent ansluten till el, vatten eller avlopp utan jag flyttar den för att ansluta till kranen och hänger avloppsslangen över diskhon.

Eftersom min tvättstuga ofta är upptagen och dessutom långt ner i källaren, använder jag min maskin för små tvätt som får plats att hänga i badrummet
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kan ju alltid köra industriella skenstyrningar och vagnar.. tål garanterat belastningen, men är oheligt dyrt att köpa..
Det är inte särskilt dyrt att köpa kraftiga skenor med fullt utdrag. Kolla t.ex på https://www.junker-slides.com/ , vi köpte där till ett husbilsbygge (med 110 cm utdrag).

Däremot tar skenorna plats, antingen i sidled eller höjdled, så inte säkert att det fungerar om det är trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.