Ulltand Ulltand skrev:
Tänker att det kan ha varit fuktigt där till och från under en längre tid innan mögel når den nivå att det märks inne i huset.
Ok. Kan man se eller känna någonstans för att avgöra om fukten kommer inifrån eller utifrån?
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Ok. Kan man se eller känna någonstans för att avgöra om fukten kommer inifrån eller utifrån?
Om du mäter fukten in betongen/plattan så kanske det får att dra någon slutsats med lite tur.

Om fukten är högre i betongen närmare syllen och lägre närmare marken borde det kunna betyda att den inte kommer från marken.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om du mäter fukten in betongen/plattan så kanske det får att dra någon slutsats med lite tur.

Om fukten är högre i betongen närmare syllen och lägre närmare marken borde det kunna betyda att den inte kommer från marken.
Tyvärr sitter en eternitskiva (eller något liknande) framför betongen så jag kommer inte åt att mäta fukten i den förutom ovanifrån. Ska se om jag kan hitta någon blottad plats att mäta på.
 
Kanske det går att mäta med en induktiv fuktmätare. Med en sån kan du kanske mäta andra delar av fasaden på djupet. Jag vet dock inte hur den hanterar materialövergångar…

Låter lite konstigt imo att gjuten platta skulle transportera vatten?? Men inte mitt område:)
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
V Vemsomhelst2 skrev:
Tyvärr sitter en eternitskiva (eller något liknande) framför betongen så jag kommer inte åt att mäta fukten i den förutom ovanifrån. Ska se om jag kan hitta någon blottad plats att mäta på.
Stå isönder den. Den är relativt skör. Några slag med en hammare och så ör saken biff.
 
Intet Intet skrev:
Stå isönder den. Den är relativt skör. Några slag med en hammare och så ör saken biff.
Det går säkert, men då är den sönder sedan. Fyller den ingen funktion?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Kanske det går att mäta med en induktiv fuktmätare. Med en sån kan du kanske mäta andra delar av fasaden på djupet. Jag vet dock inte hur den hanterar materialövergångar…

Låter lite konstigt imo att gjuten platta skulle transportera vatten?? Men inte mitt område:)
Tack för tipset om induktiv fuktmätare. Ska kolla upp det!
 
V Vemsomhelst2 skrev:
Det går säkert, men då är den sönder sedan. Fyller den ingen funktion?
Tag lite tjock plast och ersätta med.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Håller inte med helt i det. Daggpunkten så här på sensommaren och hösten kan ligga upp emot 15 C. Kalla nätter kan väggens insida bli kallare än så och den relativa fuktigheten är ofta hög den här tiden på året.

Och eftersom det saknas luftspalt kan fukten inte torka upp på ett bra sätt.
Ja, det kan vara dumt att utesluta någon möjlig, om än mindre sannolik, orsak innan problemet är inringat.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Av det som framkommit har konstruktionen varit likadan i 40 år utan problem.
Dock en konstruktion som saknar luftspalt och jord mot grunden.
Det som ändrats är enbart ventilation genom mekanisk frånluft.
Jag gissar på inträngande vatten utifrån, men utesluter inte andra källor.
 
  • Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.