Hej!

Se gärna bilderna nedan, det gäller ett hus på landet där jag ska sätta på vatten.

Om jag vrider på den svarta knoppen till ”auto” så går vattnet igång i kranarna i huset, men jag är osäker på vad den gröna ballofixarna går till.

Min oro är att den i mitten är till för att ”öppna” upp för att vatten ska rinna ut någonstans vid tömning av alla rör inför tex stängning till vintern. Borde denna vara stängd när jag sätter på vattnet?

Är total novis i detta och uppskattar / är väldigt tacksam för hjälp då jag just nu inte vågar sätta på vattnet innan jag vet om jag sabbar något.
 
  • Källare med vattenledningar, en svart ventil med texten "auto" och flera rör, varav ett med en grön ventil som kan vara för vinterstängning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med svarta och gröna vred under ett hus, samt en vattenpump med etiketter. Bakgrunden innehåller jord och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på gröna ballofixventiler märkt "Altech" kopplade till ett kopparrörssystem under ett hus på landet, med isolering och jord på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation med kopparrör, ventiler och en elektrisk styrenhet i en källare. En grön ventil och en svart knapp är synliga på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jooolu skrev:
jag är osäker på vad den gröna ballofixarna går till.
Ja det är inte lätt att veta
J Jooolu skrev:
Min oro är att den i mitten är till för att ”öppna” upp för att vatten ska rinna ut någonstans vid tömning av alla rör inför tex stängning till vintern.
Rimligt tänkt. Men man vet ju inte. Det kan vara långa vattenledningar till en vattenkran någonstans. Eller nästan vad som helst var som helst. Omöjligt att gissa sig till.
J Jooolu skrev:
Borde denna vara stängd när jag sätter på vattnet?
Det tycker jag är mycket klokt.
 
  • Gilla
Jooolu
  • Laddar…
J Jooolu skrev:
Hej!

Se gärna bilderna nedan, det gäller ett hus på landet där jag ska sätta på vatten.

Om jag vrider på den svarta knoppen till ”auto” så går vattnet igång i kranarna i huset, men jag är osäker på vad den gröna ballofixarna går till.

Min oro är att den i mitten är till för att ”öppna” upp för att vatten ska rinna ut någonstans vid tömning av alla rör inför tex stängning till vintern. Borde denna vara stängd när jag sätter på vattnet?

Är total novis i detta och uppskattar / är väldigt tacksam för hjälp då jag just nu inte vågar sätta på vattnet innan jag vet om jag sabbar något.
Det är en hel del du måste ta reda på. För mig ser det ut som om du har en borrad brunn och att den fyrkantiga "lådan" är tryckreläet som styr om pumpen ska gå igång eller inte. Ledningen som går ner i isoleringen i framkant på bilden kommer nog från pumpen. Du har uppenbarligen en trycktank som skymtar till höger. Var sitter varmvattenberedaren? Kan du inte ana vart ledningen efter det gröna vredet tar vägen? Är det till en vattenkastare utomhus? Mest sannolikt för mig. Eller till en annan byggnad på fastigheten. Men låt den vara stängd tills du vet vart ledningen går.
 
  • Älska
Jooolu
  • Laddar…
S Saxdaling skrev:
Det är en hel del du måste ta reda på. För mig ser det ut som om du har en borrad brunn och att den fyrkantiga "lådan" är tryckreläet som styr om pumpen ska gå igång eller inte. Ledningen som går ner i isoleringen i framkant på bilden kommer nog från pumpen. Du har uppenbarligen en trycktank som skymtar till höger. Var sitter varmvattenberedaren? Kan du inte ana vart ledningen efter det gröna vredet tar vägen? Är det till en vattenkastare utomhus? Mest sannolikt för mig. Eller till en annan byggnad på fastigheten. Men låt den vara stängd tills du vet vart ledningen går.
- Det finns 2 små hus (15 kvm vardera)
- Det sitter 1 tankliknande grej i respektive badrum hos husen som värms upp och vad jag antar är "varmvattenberedare", så totalt 2st.
- Borrad brunn! Din kommentar om att det ser ut som en borrad brunn fick mig att googla på det och jag tror du har rätt, det sitter nämligen ett rör som går upp ur gräsmattan med en liten hatt på (~1-2dm diameter) precis utanför det här utrymmet på bilderna.

Genomfört test:
- När jag kom till stugan som är nyförvärvad så var dem gröna ballofixarna öppna.
- Jag gjorde ett test där jag stängde av pumpen från auto till off på "tryckrelät" och hade kranen öppen tills det slutade komma vatten. Då stängde jag den gröna större ballofixen (nedest i bilden) och satte på pumpen igen. Det kom då fortfarande inget vatten. Så jag antar att det är något form av huvud-kran som pumpen i sin tur drar vatten från? Eller från pumpen till husen - Hursomhelst ballofixen behöver vara öppen för att få vatten till kranarna (nederst i bild). Kanske att den övre ballofixen i sin tur går till ett av husen för att kunna stänga av tillförseln till det ena.


Såhär långt har jag kommit:
1. Öppna alla ballofixar
2. Stäng av tryckrelät från auto till off
3. Öppnar alla kranar tills det inte kommer mer vatten

Återstånde frågor
A. På något vis behöver jag även tömma behållaren som är fylld med vatten bredvid rören (pump?)
B Har läst om kompressor med lågt tryck eller att blåsa i kranarna med munnen. Men fortfarande osäker på var detta atten sedan tar vägen och om jag behöver göra något mer före detta.
C. Om ballofixarna måste vara öppna för att få vatten till kranar, när behöver dem någonsin stängas? Dem ska väl vara öppna även vintertid för att inte "stänga in" något vatten någonstans och minska risken för skador i rören. Eller är syftet enbart för att kunna stänga av vattnet ifall en läcka upptäckts men att dem annars är öppna året runt?
 
Redigerat:
J Jooolu skrev:
- Det finns 2 små hus (15 kvm vardera)
- Det sitter 1 tankliknande grej i respektive badrum hos husen som värms upp och vad jag antar är "varmvattenberedare", så totalt 2st.
- Borrad brunn! Din kommentar om att det ser ut som en borrad brunn fick mig att googla på det och jag tror du har rätt, det sitter nämligen ett rör som går upp ur gräsmattan med en liten hatt på (~1-2dm diameter) precis utanför det här utrymmet på bilderna.

Genomfört test:
- När jag kom till stugan som är nyförvärvad så var dem gröna ballofixarna öppna.
- Jag gjorde ett test där jag stängde av pumpen från auto till off på "tryckrelät" och hade kranen öppen tills det slutade komma vatten. Då stängde jag den gröna större ballofixen (nedest i bilden) och satte på pumpen igen. Det kom då fortfarande inget vatten. Så jag antar att det är något form av huvud-kran som pumpen i sin tur drar vatten från? Eller från pumpen till husen - Hursomhelst ballofixen behöver vara öppen för att få vatten till kranarna (nederst i bild). Kanske att den övre ballofixen i sin tur går till ett av husen för att kunna stänga av tillförseln till det ena.


Såhär långt har jag kommit:
1. Öppna alla ballofixar
2. Stäng av tryckrelät från auto till off
3. Öppnar alla kranar tills det inte kommer mer vatten

Återstånde frågor
A. På något vis behöver jag även tömma behållaren som är fylld med vatten bredvid rören (pump?)
B Har läst om kompressor med lågt tryck eller att blåsa i kranarna med munnen. Men fortfarande osäker på var detta atten sedan tar vägen och om jag behöver göra något mer före detta.
C. Om ballofixarna måste vara öppna för att få vatten till kranar, när behöver dem någonsin stängas? Dem ska väl vara öppna även vintertid för att inte "stänga in" något vatten någonstans och minska risken för skador i rören. Eller är syftet enbart för att kunna stänga av vattnet ifall en läcka upptäckts men att dem annars är öppna året runt?
Du är på god väg att kartlägga allt. Jag skulle nog föreslå att du frilägger alla rör som syns på bilderna så att du säkert vet vart de går. Finns det en elkabel till "hålet i marken". Öppna locket och kolla. Det vanligaste är att en borrad brunn har ett stålrör med innerdiameter ca 11-15 cm med en pump i botten som hänger i en stålvajer.
Tryckkärlet till höger är till för att hålla trycket uppe medan man tappar en viss mängd vatten. När trycket sjunker slår reläet till och fyller upp tanken till fullt tryck, kanske 4-5 bar.

Om det är fritidshus som inte används vintertid är det absolut säkraste att tömma allt vatten. Tryckkärlet ska ha en avtappningskran längst ned. Om man öppnar alla kranar i båda husen och hittar en ledning längst ned under ett av husen som har en öppen ände med en ballofix så är det där du ska ansluta en slang för att allt ska rinna ut av sig självt.
För att veta om ett kärl är en varmvattenberedare kan du enkelt kolla följande: finns det en elkabel till det? Finns det en säkerhetsventil på kärlet som öppnas om trycket blir för högt?

So du förstår är det omöjligt att ge exakta råd då så mycket är okänt och bilderna inte riktigt avslöjar hur alla ledningar går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.