Demmpa Demmpa skrev:
Att hällen har inbyggd fläkt ändrar inte att det måste finnas en imkanal från köket.

Vart ska den inbyggda fläktens frånluft hamna?

En kolfilterfläkt ändrar inte heller att det måste finnas en imkanal från köket.

Imkanalen ska ta hand om vattenångan från matlagningen.
En imkanal behöver inte vara ansluten till en köksfläkt, hällfläkt, fläktkåpa, etc, utan bara ett frånluftsdon räcker för imkanalen.
Tack för förklaringen. Hur går man tillväga smidigast då?
Jag har köpt en paxfläkt till köket och badrummet, räcker det? Eller jag måste dra nya centret ut genom taket?
 
C corba11 skrev:
Tack för förklaringen. Hur går man tillväga smidigast då?
Jag har köpt en paxfläkt till köket och badrummet, räcker det? Eller jag måste dra nya centret ut genom taket?
Om köksfläkten sitter mot en yttervägg är det enklast att göra ett hål där och leda ut matoset, s.k IM-kanal. Det finns inga krav på IM-kanal när du renoverar (utan bygglov).
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om köksfläkten sitter mot en yttervägg är det enklast att göra ett hål där och leda ut matoset, s.k IM-kanal. Det finns inga krav på IM-kanal när du renoverar (utan bygglov).
Det finns ändå brandskyddskrav att uppfylla.
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
H hempularen skrev:
Det finns ändå brandskyddskrav att uppfylla.
Vilket gör att det räknas som en väsentlig ändring som leder till bygganmälan och kontroll av sotare innan kanalen får tas i bruk.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det finns ändå brandskyddskrav att uppfylla.
Yes, man får göra en bygganmälan för IM-kanalen vad jag vet, men utan IM-kanal inget lov eller anmälan.
 
Om man frångår regler är det bra att först veta varför regeln finns.... Handlar det om brandskydd hade jag nog gjort rätt från början i det här fallet....
 
  • Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Yes, man får göra en bygganmälan för IM-kanalen vad jag vet, men utan IM-kanal inget lov eller anmälan.
Finns det bara en frånluftskanal i ett kök så blir den per automatik en imkanal.

Finns det två (eller fler) frånluftskanaler i ett kök så blir den som är närmast spisen/hällen per automatik en imkanal.

En imkanal ska ovillkorligen brandskyddsisoleras i hela dess längd så fort den lämnar köket.
Jag har för mig att istället för att brandskyddsisolera kanalen så kan man sätta brandspjäll i övergången från köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Finns det bara en frånluftskanal i ett kök så blir den per automatik en imkanal.

Finns det två (eller fler) frånluftskanaler i ett kök så blir den som är närmast spisen/hällen per automatik en imkanal.

En imkanal ska ovillkorligen brandskyddsisoleras i hela dess längd så fort den lämnar köket.
Jag har för mig att istället för att brandskyddsisolera kanalen så kan man sätta brandspjäll i övergången från köket.
Brandspjäll går bra. TS kan dock välja kolfilterfläkt utan kanal öht.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Finns det bara en frånluftskanal i ett kök så blir den per automatik en imkanal.

Finns det två (eller fler) frånluftskanaler i ett kök så blir den som är närmast spisen/hällen per automatik en imkanal.

En imkanal ska ovillkorligen brandskyddsisoleras i hela dess längd så fort den lämnar köket.
Jag har för mig att istället för att brandskyddsisolera kanalen så kan man sätta brandspjäll i övergången från köket.
Det finns undantag. Är det kolfilterfläkt så är det ej att betrakta som imkanal.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Brandspjäll går bra. TS kan dock välja kolfilterfläkt utan kanal öht.
Du menar att inte ta hand om vattenångan?
Det är ju inte så bra för huset, för någonstans kommer den att kondensera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du menar att inte ta hand om vattenångan?
Det är ju inte så bra för huset, för någonstans kommer den att kondensera.
Vilket tjat! Inget jag rekommenderar men kan kan man…
 
I Installation skrev:
Det finns undantag. Är det kolfilterfläkt så är det ej att betrakta som imkanal.
Kolfilterfläkt hjälper inte.
En frånluftskanal i ett kök är alltid en imkanal oberoende om det finns kolfilterfläkt eller inte.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kolfilterfläkt hjälper inte.
En frånluftskanal i ett kök är alltid en imkanal oberoende om det finns kolfilterfläkt eller inte.
Jag håller precis på med ett flerbostadhus där man valt lösningen med kolfilterfläktar för att slippa imkanalklassningen. Det är en godkänd lösning.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.