1. Flyttat köket & nu sitter några uttag för el mitt på väggen med kabel kommande uppifrån.
Är det ok att koppla ny kabel på den & dra kabeln innanför gipset i kabelrör ned till golvnivå & montera ett nytt uttag där?
Det är ju inte svårt men är det ok att göra? Gamla uttaget kommer troligen inte användas. Hamnar i en garderob.
Alternativt kan jag dra den utanpå om det förändrar ngt?
Vill gärna inte ta hit elektriker en gång till & dra nya rör från centralen.
Edit jag har mätt & det är 230v & använts till gamla kylfrys

2. Jag undrar även en sak till.
I den här kopplingsdosan på bilden sitter flera lediga kablar. Det är från nya köket. Kan jag ta tre trådar därifrån & sätta ett uttag? Borde väl inte vara att bryta mot några regler heller väl?
Brun, nolla & en jord eftersom det är kök.
Svart ej ledig
 
  • En kopplingsdosa med flera anslutna elektriska kablar i ett byggprojekt. Några kablar är brun, blå och grön/gul, anslutna med orange kabelklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns två aspekter av det. Först den praktiska. Det skall vara möjligt att byta trådarna och komma åt alla kopplingspunkter. Om du lämnar dosan för uttaget du flyttar så måste den vara åtkomlig. Du får inte gipsa över en dosa om den används. Det går att uppfylla detta både med infälld och utanpåliggande installation. Gör du det infällt bör röret fästas och inte bara fladdra löst inne i väggen.

Det är för lite detaljer för att säkert kunna svara på om det går att ta en matning på dosan på bilden. Vad matar den?

Sedan har vi aspekten vad du får göra. Du får inte flytta eller montera nya vägguttag. Det enda man får göra som icke-elektriker är i princip att byta ett vägguttag eller en strömbrytare mot en likvärdig.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det finns två aspekter av det. Först den praktiska. Det skall vara möjligt att byta trådarna och komma åt alla kopplingspunkter. Om du lämnar dosan för uttaget du flyttar så måste den vara åtkomlig. Du får inte gipsa över en dosa om den används. Det går att uppfylla detta både med infälld och utanpåliggande installation. Gör du det infällt bör röret fästas och inte bara fladdra löst inne i väggen.

Det är för lite detaljer för att säkert kunna svara på om det går att ta en matning på dosan på bilden. Vad matar den?

Sedan har vi aspekten vad du får göra. Du får inte flytta eller montera nya vägguttag. Det enda man får göra som icke-elektriker är i princip att byta ett vägguttag eller en strömbrytare mot en likvärdig.
Ok tack!
Jo på fråga ett kommer jag lämna den gamla dosan som den är. Den stör inte & kanske behövs ngn gång.

På den andra frågan så är jag tämligen säker på att det är downlights, taklampa & strömbrytare till dem - allt LED.
Övrig el i nya köket går direkt från centralen då jag själv var med när elektrikern drog till varje uttag & vitvara.
Jag kan ju såklart fråga honom innan med om det krävs men tänkte jag kollar här först.
Jag har inte jättebra koll på ellära så sätt men lite. Jag har dock inte förstått varför han lämnat så många trådar i denna koppling som inte används?
 
O
J jamaica skrev:
Jag har dock inte förstått varför han lämnat så många trådar i denna koppling som inte används?
Vad jag kan se finns det 5 stycken flexrör med kopplingsledning i alla utom en där det ser ut vara en kabel. Alla fasledare, neutralledare och skyddsjordsledare är sammankopplade så som sig bör. Det gömmer sig en ytterligare koppling bakom som inte går att se. Om trådarna "inte används" är helt omöjligt att avgöra ifrån bilden, det hänger ju helt på vad som sitter i andra änden.

Så jag förstår över huvudet taget inte vad du menar. Vilka "trådar" (kopplingsledningar) är det som inte används tänker du, och vad baserar du det på?
 
  • Gilla
jamaica
  • Laddar…
Allt som finns att gå på här är en bild på en dosa. Om det i dosan finns en enfasgrupp som matar belysningen i köket borde det vara regelmässigt ok att också ha ett vägguttag på den gruppen. Om det sedan är lämpligt beror också på hur mycket annat som ligger på gruppen och vad du tänkt koppla in i uttaget. Och att det verkligen är en enfasgrupp som matar belysningen i köket i dosan kan inte fastställas bara från bilden.
 
  • Gilla
jamaica och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.