Hej! Hur gör ni med ljuddämpning i hemmet? Jag tänker främst på tex akustikpanel bredvid matbordet i köket när en småbarnsfamilj försöker äta tillsammans utan att bli döva😅.

Det är en djungel och hittils dyrt när jag googlar. Kör ni träaukustikpanel eller absorbenter i annat material? Kostnad? Har ni gjort något själva? Resultat? Tips?

Ja ni hör, hur dämpar vi ljudmiljön i köket på ett rimligt sätt? Kostnad premieras men även estetiska tips mottages tacksamt!:)
 
Det finns flera företag som säljer akustiktavlor där man själv väljer motiv. Rolig men dyr lösning.
Men man kan bygga egna för rätt ok pengar. Polyestervadd eller liknande i skivor är rätt lätt bygga en ram till och klä med ett snyggt tyg.

Permanenta lösningar som akustikpanel eller träullit har förutom priset även problemet att de lätt börjar lukta matos med åren och inte går att djuprengöra.

Har ni möjlighet så kör även stora, gärna lite tjockare gardiner.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Vrana Vrana skrev:
Som detta tex? [länk]
Ja men svårt att se hur tjock den är, generellt så är tjockt en fördel då det avgör hur låga frekvenser som absorberas.
Det finns många varianter, till möbler brukar ibland en lite hårdare skiva användas, jag har för mig ikea använde den i vissa barnmadrasser förr, osäker om de har kvar den. Den är tjockare och stabilare. Samma skiva som för övrigt används i många riktiga akustiksärmar för tex kontor.
Det fungerar bra med de flesta mjuka material som kan släppa igenom lite luft, det finns ju även skumgummi varianter som fungerar bra.
 
Mattor på golvet och gardiner i fönstren räcker långt.
Men det lättaste är ju att vara tystare vid matbordet.
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Men det lättaste är ju att vara tystare vid matbordet.
Har du träffat barn?
 
  • Älska
spikplanka
  • Laddar…
Ja jag har 3 egna och frun är dagmamma så ja. Allt handlar om uppfostran
 
  • Gilla
Du och 19till och 2 till
  • Laddar…
Akustikpaneler från bauhaus eller webbutiker funkar mkt bra och snyggt.. finns ju nuförtiden ledlister som passar mellan ribborna å nu kan man lägga hur mkt pengar som helt på paneler..
alternativt limma upp akustikskivor i tak eller vägg.. typ echophon focus B finns i 20 och 40 mm tjocklek
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Plasta in ljuddämpningsplatta, 1000 x 500 x 20 mm för 160 SEK så den inte tar upp matos. Täck framsidan sedan med något estetiskt tilltalande.
Antar att det är någon form av hård yta på väggarna som t.ex gipsskiva eller betong?

Arbetsprincipen är att ljudet i rummet går igenom dessa mattor som är fyllt med material av varierande densitet så att ljudet sprids ut och dämpas på samma gång. Därefter studsar det på bakomliggande vägg och dämpas en gång till.

Använt dessa själv för dämpning av oljud från datamaskiner.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…

Bästa svaret

Plastar du dämpningen så studsar väl ljudet på plasten?

Enklast är att ha en ram och stoppa in isolering invimad i tyg. Sen byter man tyg och isolering när det börjar lukta för mycket men har man fungerande ventilation ich köksfläkt ska det inte vara ett stort problem.

Estetiskt och med barn är fleecefilt med motiv lite kul. Jag gissar (《-OBS!) att de går att rengöra ganska så lätt eftersom vanlig fleece går att göra ren.

Barnskrik ör som tur är mest höga frekvenser så lite dämpning räcker långt.
 
  • Gilla
Vrana
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Plastar du dämpningen så studsar väl ljudet på plasten?
Plast är tunt och mjukt så ljud passerar i praktiken obehindrat. Men spärrar matos och fukt.

Z z_bumbi skrev:
Enklast är att ha en ram och stoppa in isolering invimad i tyg. Sen byter man tyg och isolering när det börjar lukta för mycket
Tyg förhindrar inte fibrer eller kemikalier från dämpningsmaterial eller matos in i materialet. Kan iofs fungera om man slänger alltihop efter några veckor eller månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.