Hej,

Under min hallrenovering har jag insett att befintligt klinker måste väck. Det ligger direkt på betongplattan utan golvvärme. Hur tar jag enklast bort det så att jag får en slät och fin yta för parkettinläggning? Huggmejsel, hammare, våld, öron+ögonskydd och tålamod eller?
 
Du kan ju prova med vinkelslip också, dvs. dela plattorna i mindre bitar innan du går på med mejseln. Är man lite försiktig kan man sen slipa i sidled med vinkelslipen (det är visserligen inte tillåtet enl. säk. föreskrifterna, men med en stålskiva med diamant funkar det bra ändå)
 
Vet att förr användes IBLAND en sorts sättfix, idag olagligt pga vissa ingredienser ej förenliga med dagens miljöregler, som smälte samman med betongen, en vän har råkat ut för det och dem fick inte bort det gamla ens med maskinell huggmejsel.

Hoppas du har bättre tur ;) Bara prova att "bila" och se hur det går:)

Wilhelm
 
Nu kunde jag inte vänta längre, testade på ett undanskymt ställe och det verkar gå kanon! Klinkerplattorna ligger fästade med någon sorts svart klet/lim och det är inget problem att bända loss dem, de går i 2-3 bitar men lämnar en mycket slät och fin yta. Foam på det och sen parkett :cool:

Foam ja, är det någon som testat den varianten som finns/fanns på Bauhaus där undersidan är av nån sorts folie och man får viss isoleringseffekt om jag inte minns fel?
 
  • Gilla
Jotos.60
  • Laddar…
David_Q skrev:
Hej,

Under min hallrenovering har jag insett att befintligt klinker måste väck. Det ligger direkt på betongplattan utan golvvärme. Hur tar jag enklast bort det så att jag får en slät och fin yta för parkettinläggning? Huggmejsel, hammare, våld, öron+ögonskydd och tålamod eller?

Hej
Vad du änn gör så starta inte vinkelslipen inomhus! Om du inte gillar att damma.
Det brukar gå bra med hammar och huggmejsel..

Muraren :D
 
Nej jag hade inte tänkt starta vinkelslipen inomhus trots rådet. Jag kapade en asfaltskant i somras för att få en rak och fin kant och herregud va skitig jag blev. Såg ut som jag kom direkt från djungeln i mörkaste Kongo ;D. Damm överallt är bara förnamnet...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.