Vad är fördelarna med en vattenfelsbrytare? Jag vill gärna skaffa en men tänkte höra med experterna hur tankarna går!

Har kollat på Grohe, Phyn och Vatette men de verkar både dyrare och svårare att installera pga sin storlek.

Tänkte i första hand fixa en till min stuga, men sen också till lägenheten. Har någon installerat såna i sin lägenhet?

Länk till den jag tittar på: https://dethanderaldrigdig.se/
 
Man behöver inte vara Einstein för att förstå fördelarna med en ventil som stänger av vattnet och på så vis undviker vattenskador.
De tillverkare du radar upp är kända kvalitetsmärke, det ska normalt inte vara några problem att installera dessa.


Vattenfelsbrytare i en lägenhet kan vara trixigt att få till, vatteninst. kan skilja mycket mellan olika fastigheter/lägenheter.
 
  • Gilla
Martin Möllier
  • Laddar…
H
Slippa vattenskada i bostaden med renoveringar som följd.
10 % rabatt på försäkringen.
 
  • Gilla
Martin Möllier
  • Laddar…
Jag dammar av denna tråden då trådrubriken känns som att detta kan bli en samlings tråd för denna vattenfelsbrytare.

Jag installerade denna för ca 1 år sedan och är mer är nöjd och rekommenderar den till alla jag känner. För en som haft vattenskada tidigare så det väldigt tryggt att ha den installerad. Bidrag till installationen från försäkringsbolaget samt rabatt på årsavgiften.

Direkt efter installationen var jag dock lite missnöjd med funktionerna i appen så jag mailade till LK och fick snabbt och bra svar. Efter någon månad kom funktionerna jag efterfrågade, bl a. att kunna anpassa larm.

Två gånger har den larmat och stängt av vattnet när huset stått tomt och båda gångerna fick jag hjärtat i halsgropen. Nu var det bara enkla grejer som att utkastaren läckte samt att ungarna glömt stänga av blandaren till handfatet i morgonstressen. Den har med andra ord redan betalat tillbaka investeringen.

Ytterligare en bra funktion är mätningen av temperaturen på vattnet. Perfekt att ha vid köldknäppen i januari med -35 flera dagar och inkommande vatten i dåligt isolerat garage.

Jag kan tycka att standardlarmnivåerna är lite väl tilltagna så det skulle vara kul att se hur andra har anpassat larmnivåerna? Nedan är standardinställningar.
Inställningar för vattenfelsbrytare med standardnivåer för stort och medelstort läckage: 1500 l/h och 1m 30s för stort läckage, 5 l/h och 45m 00s för medelstort läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inställningsskärm för en vattenfelsbrytare med reglage för lägsta larmnivå vid mikroläckage satt till 0,3 bar och trycktestets varaktighet satt till 45 sekunder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har precis skaffat en LK cubic som skall installeras. Tyvärr har jag en vattenläcka på inkommande vattenledning och den är troligtvis mellan huset och två meter ut. Det var denna bit vi hade uppgrävd under dränering. Vi provtrycktes ledningen i torsdags och det pyser ut direkt. Så en vattenfelsbrytare hade inte hjälpt i just detta fall eftersom läckan är utanför huset. Men då hela källaren är renoverad så vill jag undvika skador och tycker kan vara en bra försäkring.

Hur är det med koppling till villalarm? Vet att LK WSS hade detta. Det skulle vara önskvärt att få in det i larmet. Stänga vattnet vid pålarmning, få larm vid läckage via larmet osv.
 
H
Själv är jag lite konservativ till att köpa vissa teknikprylar som styra av appar speciellt saker som jag förväntar mig ska hålla länge, tex en vattenfelsbrytare som inte är billig dessutom. Ett exempel är lex sonos högtalare som diskuteras just nu på forumet.
Eller volvobilar

Doc så gillar även jag prylar som styrs av appar men det finns alltid en baksida med dom ska man komma ihåg.

https://www.byggahus.se/forum/threads/sonos-vad-goera-at-haveriet.529900/

https://www.volvocars.com/se/support/topic/3dfde34564514717c0a8015113d79a83
 
Richard_F
Jag har en LK CubicSecure installerad sedan nästan 2 år och i kombination med deras CubicDetector. Upplever samma stresspåslag som Barbapappa89 när den gett larm. I mina fall har det varit vattenutkastare vid poolen som inte varit helt avstängda.

Var in kontakt med LKs support innan köp och då lovades support för t.ex. Apple HomeKit m.fl. detta har inte kommit än tyvärr.

Förstår skepsisen till att ha uppkopplade prylar för en sådan vital del som vattenförsörjningen men CubicSecure-enheten har fungerat utan anmärkning. CubicDetector svajar dessvärre i uppkopplingen som kanske beror på avstånd/placering av router eller accesspunkt.

Oavsett val av märke kan jag rekommendera installation av vattenfelsbrytare och kostnaden återbetalar sig inom ca 8 år genom rabatt på hemförsäkringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.