Jag har funderingar på att göra egna garderobsdörrar till ett utrymme med speciella mått. Jag vill gärna ha dem i ek-look. Jag fick en liten idé nu efter att vi lagt en ekparkett i ett rum o fått ett packet över att jag kasnke kan använda dem. Jag har för mig att jag har sett att någon här på forumet har gjort egna garderobsdörrar och satt golv på dem. Men jag kan inte hitta inlägget och jag kommer inte riktigt ihåg hur personen hade gjort o hur det såg ut.
Jag vet nämligen inte riktigt hur jag ska gå tillväga.
Nån som kan ge mig lite tips+
 
Ingen som känner igen det gamla inlägget som jag pratar om eller har nån bra idé hur man skulle kunna göra det här?
Jag kommer nämligen inte alls ihåg hur personen hade gjort, jag borde väl använda en skiva o göra dörren av o sen sätta golvplankorna på den. Men vad för skiva ska man isf använda? Det måste ju bli en stabil konstruktion men det kan ju heller inte väga 2 ton.
 
Jag tror att det var någon som tillverkade skjutdörrar av click-golvet.
 
Limma upp det på en 6mm MDF, sen kan du sätta en tunn kantlist runt som liknar golvet baksidan målar du vit, garderobsdörrar brukar väl ändå väga en hel del, iaf skjutdörrar.
 
kyticka skrev:
Jag tror att det var någon som tillverkade skjutdörrar av click-golvet.
Jag har oxå för mig att det va så. Personen hade lagt upp bilder på det, men nu kan jag inte hitta dem :( Jag har prövat o söka på olika saker men inte lyckats.
det hade varit så bra o se de bilderna igen innan jag sätter igång, som jag mins det tyckte jag att de blev himla snygga.

RealElwood: Lite så går mina tankar o funderingar. MDF e ju toppen, men rätt tungt. Men det måste ju iofs bli styvt o hållbart oxå. De kommer nämligen bli drygt 2,2 m höga!
 
Skall det bli traditionella dörrar eller skjutdörrar?
 
KurreBurre skrev:
Jag har oxå för mig att det va så. Personen hade lagt upp bilder på det, men nu kan jag inte hitta dem :( Jag har prövat o söka på olika saker men inte lyckats.
det hade varit så bra o se de bilderna igen innan jag sätter igång, som jag mins det tyckte jag att de blev himla snygga.

RealElwood: Lite så går mina tankar o funderingar. MDF e ju toppen, men rätt tungt. Men det måste ju iofs bli styvt o hållbart oxå. De kommer nämligen bli drygt 2,2 m höga!
Jag minns också dessa bilder. Tror mig komma ihåg att parketten var ihoplagd i en ram. Den var alltså inte limmad på någon annan skiva.
 
Tackar för den coss, nu har jag bara fått 3,5 timmes sömn inatt. :O, men för att ni andra skall slippa lida på samma sätt så kan jag dela med mig av vad jag kom fram till inatt.

MDF, detta fantastiska material, skaffa en helskiva 19 mm så kan du tillverka garderobsdörrar, lite osäker på hur många det blir på en skiva men 4-5 dörrar skall vara fullt möjligt. Tanken är att tillverka delarna sedan lämna in dem på lackering så man får en hård lack, sen är det bara att montera ihop, limma samt skruva från insidan.

Modellen är baserad på klickgolv 6mm tjockt.
 
  • Garderobsdörr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varsegod tror jag. Vet dock inte vad som kunde ha tagit sån tid för så lång var inte den tråden ;)
Tänkte köra eklister och fylla med grått glas till våra skjutdörrar till garderoben.
 
Vet någon var man hittar ett 3skens system. Har en TV i Mitten på en 290cm garderob. Varje dörr ska vara 100mm för att det ska funka med utdragslådor. Var köpa?
 
  • garderob.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj! vad många o bra svar här har kommit när jag ahr varit borta över helgen :-D

RealElwood: Det ska vara "vanliga" dörrar ej skjut då öppningen bara är ca 94cm.
Tack för ditt nattliga tankearbete och fina skiss :)

coss: TACK! För länken. Det va just den jag mindes och letade efter!

Nu ska jag fundera på dessa lösningar och se hur och om vi kan använda oss av dem.

Jag hade glömt på vilket håll han hade lagt sina golvbitar. Jag hade tänkt ha mina på höjden, men jag kanske ska tänka om där eller inte?! Jag har ju ett ekparkett golv, 16mm. Det kanske blir full med ådringen på tvären.
Vad tror nu om min tjocklek på 16 mm? Det blir kanske för tjockt och för tungt och fästa på en MDF-skiva?!
Problemet e att mina dörrar öppnas utåt så att man kommer se baksida då måste ju den oxå va snygg. Det "problemet" hade ju inte Krambulle som gjorde skjutdörrar.
 
mina skenor tar max 18mm tjocklek men det är en dubbelskena.
det där kommer bli tungt, måste du ha MDFen? Du ritade liggande, hade du nu tänkt om och skall ha hela längden utan mellanribbor?
jag tuggar smrtstillande så språket e lite virrigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.