Jag skall isolera min oinredda vind som enbart har impregnerade masonitskivor som undertak. Alltså överst takpannor av betong på bärläkt 2 tum 3 och sedan masoniten under som skydd.
Hur isolerar jag utrymmet under masoniten bäst? Bör väl ha en luftspalt mellan isolering och masoniten?
Tacksam för hjälp i frågan!
 
Hej!

Tack för intressant läsning!
Har fundering på att inreda vår vind som har samma vinkel som er ~ca 30 grader.
Hur högt har ni från golv till taknock?  Vi har takstolar som är av typ fackverk så golvet antar jag behöver läggas på nederbalk av takstolen.  Vet dock inte om höjden till taket räcker till då höjden utan isolering och luftspalt är 214 cm från ovankant av nederbalk till taknock.
Skulle uppskatta om du kunde nämna ungefär vilka mått din vind har och hur mycket isolering, luftspalt, innertak bygger inåt? Vi behöver dessutom bygga takkupor för att få tillräcklig höjd i rummet. Ett alternativ skulle kunna vara att höja taket, men det låter som ett mycket mer kostsamt projekt.

Vänlig hälsning NB
 
Det var ju kul att du hittade något i min tråd som var intressant :)

Från vårt spångolvs ovansida till takstolarnas ovankant har vi en höjd på ~2650mm.
I och med att jag har böjt luftspaltsskivan i taket så tar ju luftspalten i taket lite mer plats än om man följer taket upp i nock.
Som jag har gjort så får jag en höjd från spångolvet och upp till luftspalten i taket på ~2500mm.

Jag tänker lösullsspruta både tak och snedtak och har då tänkt ha en tjocklek högst upp i taket på ~300mm och ~235mm i snedtak.

Efter isolering, gles och gips så får jag en takhöjd på 2150mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.