Någon som har en känsla för om det är lönt att polisanmäla?

Jag blev uppringd av en bedragare (blockchain support). När jag avfärdade honom blev han tokig och skulle våldta och mörda mig och hela min familj.

Svenskt telefonnummer.

Är det lönt att polisanmäla?
 
  • Wow
EllinorLag
  • Laddar…
Varje svenskt telefonnummer ska väl ha en registrerad användare? En polisanmälan kanske åtminstone stänger telfonnumret.
 
  • Gilla
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Tycker jag.
Ju mer man anmäler ju större chans att något händer i slutändan.
/W
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 14 till
  • Laddar…
Man ska alltid göra en anmälan även om man tror ärendet kommer att läggs ner. Det är ju ett allvarligt hot och statistiken över brott är viktig. Svenskt telefonnummer kan de ha fast de sitter i Nigeria eller liknande.
 
  • Gilla
Krille4 och 12 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Någon som har en känsla för om det är lönt att polisanmäla?

Jag blev uppringd av en bedragare (blockchain support). När jag avfärdade honom blev han tokig och skulle våldta och mörda mig och hela min familj.

Svenskt telefonnummer.

Är det lönt att polisanmäla?
Om du har samtalet inspelat så kan det ev ge nått.
Annars kan du iofs amäla för att uppmärksamma polisen om det. Då kommer det inte att leda till något, men är det många som anmäler samma telefonnummer kanske de tillslut gör något.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Om du inte anmäler så är det ju samma sak som accepterat. Välj.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Tveksamt om det gör någon praktisk skillnad och telefonnumret är säkert fejk, men en polisanmälan skulle jag ändå kosta på mig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
spoofing= kapning

  • operatörer ska stoppa samtal från utlandet till Sverige som ser ut att komma från svenska fastnätsnummer.
  • operatörer ska stoppa samtal från utlandet som ser ut att komma från svenska mobilnummer efter att de har kontrollerat att mobilnumret inte används i utlandet.
  • operatörerna ska i vissa fall blockera nummerpresentationen i stället för att stoppa samtalet.
Reglerna som rör nummer i fasta nätet träder i kraft den 4 november 2024 och reglerna som rör mobilnummer träder i kraft den 3 mars 2025. Reglerna ersätter den vägledning för operatörer som vi publicerade under hösten 2023.

https://pts.se/internet-och-telefoni/sakerhet-och-skydd-av-uppgifter/telefonbedragerier/
 
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Hej! Jag jobbar på polisen. Vi tar emot många anmälningar av den här typen och jag ska vara ärlig och säga att många läggs ned. Trots det uppmanar jag dig ändå att anmäla då det inte bara är ett försök till bedrägeri utan även olaga hot. Om inte annat så anmäl för din egen skull, för att du ska känna att du har gjort vad du kunnat. Lycka till med allt!
 
  • Gilla
  • Ledsen
HenrikHuslöse och 27 till
  • Laddar…
N nyanvändaren skrev:
Hej! Jag jobbar på polisen. Vi tar emot många anmälningar av den här typen och jag ska vara ärlig och säga att många läggs ned. Trots det uppmanar jag dig ändå att anmäla då det inte bara är ett försök till bedrägeri utan även olaga hot. Om inte annat så anmäl för din egen skull, för att du ska känna att du har gjort vad du kunnat. Lycka till med allt!
Det kanske också kan hjälpa dem som fått sina riktiga nummer kapade. Har tre gånger råkat ut för att jag kollat ett nummer efter väldigt mystiska telefonsamtal (tex ett inspelat meddelande "this is from the swedish police....) och fått fram en verklig person, som jag sen kontaktat. Och då fått höra: " du är inte den ände som ringt! jag vet att mitt nummer är kapat men min operatör vill inte göra nåt!"
 
  • Gilla
  • Ledsen
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Det kanske också kan hjälpa dem som fått sina riktiga nummer kapade. Har tre gånger råkat ut för att jag kollat ett nummer efter väldigt mystiska telefonsamtal (tex ett inspelat meddelande "this is from the swedish police....) och fått fram en verklig person, som jag sen kontaktat. Och då fått höra: " du är inte den ände som ringt! jag vet att mitt nummer är kapat men min operatör vill inte göra nåt!"
Dessvärre så söker polisen inte aktivt upp den som fått sitt nummer spoofat, utan den utsatte måste själv kontakta polisen för en eventuell anmälan. Den enda "fördelen" med att få sitt nummer spoofat är att det oftast är under en väldigt kort period, sedan byter bedragarna nummer.
 
TRJBerg
H hempularen skrev:
Någon som har en känsla för om det är lönt att polisanmäla?

Jag blev uppringd av en bedragare (blockchain support). När jag avfärdade honom blev han tokig och skulle våldta och mörda mig och hela min familj.

Svenskt telefonnummer.

Är det lönt att polisanmäla?
Har du det skriftligt så polisanmäl absolut. (Men det bara för att han explicit hotar med mord och våldtäkt, hade han inte gjort det hade det (i praktiken) varit lönlöst.)
 
H hempularen skrev:
Är det lönt att polisanmäla?
Polisanmälan är för statistiken..
Det kan också bilda underlag för skyddad identitet.

Ta ett snack med din telefonoperatör att du vill att detta nummer som är aktuellt blockeras. Det "går inte att göra" osv.. men de besitter stora möjligheter att blockera, om de vill.

Generallfelet är att telefonisystemets SS7 signalering var byggt på att endast stora etablerade operatörer kunde utbyta metadata om telefonitrafik den vägen. Men man har senaste 10-20? åren släppt in i princip vem som helst i detta system vilket gör att man inte kan lita på nummerpresentation (A-nummer?). För verifikation av någon som helst tyngd måste man motringa.
Så det är ett tips.. säg att "har inte tid just nu, men jag kan ta dit nummer och ringa senare?" ;) se dock upp med betalnummer!

En annan konsekvens av denna idioti är att 2-faktorautentisering med SMS inte är säkert för skarpa lägen.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Får du ett bedrägeri sms så vidarebefordra det till 7726, det är något gemensamt mellan alla telefonoperatörer. Får de in många bedrägeriförsök så spärras numret. 7726 bildar ordet SPAM om tittar på bokstäverna på knapparna på telefonen, gör det lite lättare att komma ihåg numret.
 
  • Gilla
g.kraft och 9 till
  • Laddar…
P
spikplanka spikplanka skrev:
Ta ett snack med din telefonoperatör att du vill att detta nummer som är aktuellt blockeras. Det "går inte att göra" osv.. men de besitter stora möjligheter att blockera, om de vill.
Jag brukar blockera jobbiga typer själv. Det hindrar dem förvisso bara att ringa just mig, men det är bättre än ingenting. Det handlar oftast om försäljare vilket vanligen inte är en brottslig verksamhet, men jag vill ändå inte bli uppringd av dem.

Men lite kan det nog hjälpa andra att jag blockerar eftersom blockeringen registreras av Google. Jag har fått markeringen "possible spam" (eller nåt i den stilen) ett par gånger när ett okänt telefonnummer har ringt. Då svarade jag förstås inte.

En av dessa "försäljare" borde jag nog ha polisanmält. Han påstod sig ringa från Telia, men telefonnumret tillhörde Leaddesk Solutions AB. Han försökte få mig att göra en digital signering med BankID för att få veta mer om nåt slags erbjudande. Brevet med länken till signeringen var mycket lurigt och såg ut att komma från Telia, med Telia-logo och typisk Telia-layout. Jag fick en "automatisk" påminnelse också, två dagar senare.

Telia tackade mig när jag tipsade om att en bedragare försökte låtsas vara Telia.
spikplanka spikplanka skrev:
Så det är ett tips.. säg att "har inte tid just nu, men jag kan ta dit nummer och ringa senare?" ;) se dock upp med betalnummer!
Kan jag få ditt hemnummer så kan jag ringa upp dig i kväll, ska man säga. :)
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.