Hej!
Om jag ska lägga nya rör med mera i befintlig infiltrationsbädd. går det att återanvända makadamen om jag tvättar den med högtryckspruta eller måste jag gräva bort allt och lägga ny?

mvh
Per
 
Claes Sörmland
Den går bra att återvinna. Dess jobb är bara att fungera som en stenkista och att sprida ut avloppsvattnet över infiltrationsytan.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den går bra att återvinna. Dess jobb är bara att fungera som en stenkista och att sprida ut avloppsvattnet över infiltrationsytan.
Topp och tack!
Jag ska gräva upp en och se vad som behövs bytas eller rensas.


mvh
Per
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den går bra att återvinna. Dess jobb är bara att fungera som en stenkista och att sprida ut avloppsvattnet över infiltrationsytan
Nej, makadamens funktion förutom att vara ett spridningslager är få in syre i bädden, Syret främjar bakterierna som finns där. Klart att makadamen går att återvinna, men till vilket pris? att du får göra om infiltrationen om ganska snart då den är tät igen.
Makadamen är en bara en av posterna då man anlägger en infiltration, tycker det låter lite dumsnålt om varför du gräver om den är för att den inte fungerar.
 
S Svammlet skrev:
Nej, makadamens funktion förutom att vara ett spridningslager är få in syre i bädden, Syret främjar bakterierna som finns där. Klart att makadamen går att återvinna, men till vilket pris? att du får göra om infiltrationen om ganska snart då den är tät igen.
Makadamen är en bara en av posterna då man anlägger en infiltration, tycker det låter lite dumsnålt om varför du gräver om den är för att den inte fungerar.
Tack för svaren. Det var mer om det fungerar att, om den inte är jättelerig, om det då går att spola av den och återanvända just den delen. Sen vill jag inte plöja ned för mycket pengar i det. Troligtvis så får vi kommunalt avlopp om 1 år eller 2.
 
Claes Sörmland
S Svammlet skrev:
Nej, makadamens funktion förutom att vara ett spridningslager är få in syre i bädden, Syret främjar bakterierna som finns där. Klart att makadamen går att återvinna, men till vilket pris? att du får göra om infiltrationen om ganska snart då den är tät igen.
Makadamen är en bara en av posterna då man anlägger en infiltration, tycker det låter lite dumsnålt om varför du gräver om den är för att den inte fungerar.
Ja precis, makadamen ska fungera som en stenkista, alltså bidra med fyllnadsvolym för luft och avloppsvatten.

Varför skulle en ny infiltrationen ganska snart bli tät igen för att gråstenen i spridarlagret har sett avloppsvatten förut?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sigge1000 skrev:
Tack för svaren. Det var mer om det fungerar att, om den inte är jättelerig, om det då går att spola av den och återanvända just den delen. Sen vill jag inte plöja ned för mycket pengar i det. Troligtvis så får vi kommunalt avlopp om 1 år eller 2.
Är makadamen lerig så kan den inte användas. Det ska vara ren sten.

Finns det rester av biofilm på den kan den återvinnas. Troligen är det bara en fördel de första veckorna för den nya infiltrationen att den ympas med befintliga bakterier. Det första som händer är nämligen att en biofilm byggs upp på infiltrationsytan, alltså mellan spridarlagret och markytan. Det är det lagret som renar avloppsvattnet mest.
 
Denna funkade när jag ville skilja bord sand från gruset som skulle återanvändas.
Sanden hamnade på insidan och gruset på utsidan.

Slängde materialet högt upp på nätet.
Silverkonstruktion med nät placerad snett över en hög av sand och grus, separerar sand från grus vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sigge1000 och 2 till
  • Laddar…
Släng s a s sned in i nätet från den mer eller mindre vertikala delen.. med en svepande rörelse
Funkar bäst om den lutar lite.

Den horisontella råkade bara vara med, när jag plockade fram den tidigare skyddsnätet för kycklingar gjort av två fönsterbågar.
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är makadamen lerig så kan den inte användas. Det ska vara ren sten.

Finns det rester av biofilm på den kan den återvinnas. Troligen är det bara en fördel de första veckorna för den nya infiltrationen att den ympas med befintliga bakterier. Det första som händer är nämligen att en biofilm byggs upp på infiltrationsytan, alltså mellan spridarlagret och markytan. Det är det lagret som renar avloppsvattnet
Har du sett en infiltration som är förbrukad? det finns inget att återbruka från en sådan!
 
Claes Sörmland
S Svammlet skrev:
Har du sett en infiltration som är förbrukad? det finns inget att återbruka från en sådan!
Beror helt på den enskilda infiltrationen och hur länge spridarlagret har legat och hur mycket ler- och siltpartiklar det finns i jorden som smådjuren har transporterat upp i makadamlagret.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror helt på den enskilda infiltrationen och hur länge spridarlagret har legat och hur mycket ler- och siltpartiklar det finns i jorden som smådjuren har transporterat upp i makadamlagret.
jovisst, men anledningen den ska göras om är ju för att den är tät, då finns det sällan något bra material kvar.
 
Claes Sörmland
S Svammlet skrev:
jovisst, men anledningen den ska göras om är ju för att den är tät, då finns det sällan något bra material kvar.
Ja finns inget makadam så finns ju inget. Då går det ju inte att återanvända. Är helt med dig där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.