En släkting ska byta panna.

Prisförslag på
CTC V35 med 2x750l, laddomat 21, Thermomatic CBJ komplett installerad.
Ca 90 000 kr

Är detta rimligt? Enligt Rinkaby rör ligger detaljerna på ca 55 000:- Vart tar resten av pengarna vägen?
 
_ap_
18000:- moms, 10000:- arbete, 7000 i påslag jämfört med rinkabypriser.

18000 + 10000 + 62000 (55000+7000) = 90000
 
Resten av pengarna går till rörfirman.
Momsen är väl inte 18000 på 10000kr´s jobb?
Men det kostar om man inte kan göra jobbet själv.
 
Vad är det för isolering på tankarna?Expationskärl? Isoleras rördragningen? Hur mycket el jobb är det?
Ingår el patron?
Jag fick en offert på ca 90 000 Calmar v33 2st 750L tankar 90mm pur.
110 beredare,Solslinga.El instalation.100L expantionskärl.Drift klar.

Jag tog inte den
 
Andreas_Hansson skrev:
Vad är det för isolering på tankarna?Expationskärl? Isoleras rördragningen? Hur mycket el jobb är det?
Ingår el patron?
Jag fick en offert på ca 90 000 Calmar v33 2st 750L tankar 90mm pur.
110 beredare,Solslinga.El instalation.100L expantionskärl.Drift klar.

Jag tog inte den

Jag bytte min gamla anläggning i maj-07
Här är mitt "kalas"

Vad är det för isolering på tankarna?90mm PUR
Expationskärl? Ja 105L rostfritt oisolerat
Isoleras rördragningen? Nej.
Hur mycket el jobb är det? Ingår ej.
Ingår el patron? Ja 9kW i två steg med inbyggt termostat.
Panna: Calmar v33 med sidomonterad lucka för pelletsbrännare.
Tankar: 2st 750L tankar 90mm PUR. Calmar/Strömsnäs + 1st tekniktank 750L 90mm PUR innehållande, 1st solslinga 15m, 200 VV-beredare, inkopling av radiatorkretsen. 3 termometrar / tank.
Möjlighet att koppla bort tank 2+3 vid annan drift än ved.
Inkl. shuntkoppel och cirk.pump för radiatorkretsen.
Laddomat 21
Inkl. erforderligt mtrl. för rökrörets tillpassning mot stålröret i skorstenen inkl. isolering. Svetat själv.

Tankarna är pacerade i angränsande rum utanför pannrum varför 35mm rör använts i riklig mängd med mängder av pressade kopplingar/böjar med o-ringar (som kostar skjortan och halva slipsen).
I priset ingick även flytt av vattenfilter från pannrum till den nya acc.rummet och likaså fick radiatorkretsen förlängas ut dit. Demontering av det som skulle bort ingick självklart.
Däremot fick jag själ frakta bort den gamla pannan till tippen eftersom det är kostnadsfritt för hushåll medans företag betalar per kg. Kostnaden för mig var bensin för 3mil och en starköl till grannen så att han skulle få lite ork :)
Styrningen av shunten sköts av min gamla välfungerande villaregulator från Landis&Gyr, Billman 3'a med framlednings och utomhus givare.

Mitt kalas kostade ca. 120 000. exkl. el och eget jobb med att bygga+byggmaterial.
En viktig faktor för mig var att få jobbet gjort i tid på ett proffsigt sätt.

Priset är naturligtvis marknadsmässigt och stiger när rörkrökarna har mycket att göra för att gallra bort lite jobb och leva på de som blir kvar. Koppar priset spelar en stor del i detta och har en förmåga att öka :(

Om det är ett för högt eller rimligt pris kan det säkert tvistas om men i slutändan är det att jag som betalar är nöjd och att priset per producerad kWh blir låg i ett perspektiv om 5-25år och då kommer ju faktorer som pellets/ved priser alt. egen ved in i bilden.
Jag har själv även lagt lite slantar på att bygga en rejäl vedbod, Husqvarna 350 brumbrum och en Faxe500 klyv.
 
_ap_
chaffis skrev:
Resten av pengarna går till rörfirman.
Momsen är väl inte 18000 på 10000kr´s jobb?
Men det kostar om man inte kan göra jobbet själv.
priset han fick var 90000:- och i det ingår moms med 18000:-
att momsen ingår antar jag bara.
 
_ap_
läste just ett annat inlägg och här kan man verkligen undra vars "resten" tar vägen?!

"Det blir till att installera ett FTX system..
Synd bara att det är så fruktansvärt dyrt,
150 000 sa ventfirman..

Gör det självpaket 50 000.
Kanske ska försöka göra det själv..."
 
det kostar att ligga på topp!
 
_ap_
för att återgå till ämnet tycker jag personligen inte priset var tokigt, att jämföra priserna mellan rinkabyrör och en installatör
är ju svårt självklart måste dom tjäna pengar.
Brukar tänka så här, kan man allt själv ska man givetvis handla där det är billigast kan man lite(inget) själv skulle jag välja
en seriör installatör som har många nöjda referenser, om det sen är några tusen dyrare än en som inte har några referenser
alls, eller missnöjda är det ju värt för att få en fungerande anläggning direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.