Hej,
Har en furutrappa som är stängd, jag vill betsa den. Vad är lättas göra?
Hur ska jag göra? Måste det slipas? Finns det något annat sätt att göra?
 
J Jimmy Andersson7 skrev:
Hej,
Har en furutrappa som är stängd, jag vill betsa den. Vad är lättas göra?
Hur ska jag göra? Måste det slipas? Finns det något annat sätt att göra?
Är den lackad, vilket den troligtvis är, måste all lack slipas bort, det går inte att betsa på lack.
 
  • Gilla
Jimmy Andersson7
  • Laddar…
Jodå det går att stryka bets på lack och sedan lägga på ett lacklager.
Görs väldigt ofta av träbåtsägare som inte kan skrapa/sickla trärent pga tjockleken på träet.
Man får inte samma djup i utseendet bara.
Man slipar lite på lacken, gör dammrent med t-röd och klisterduk innan man betsar och lägger på ett lager lack.
 
  • Gilla
Jimmy Andersson7
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jodå det går att stryka bets på lack och sedan lägga på ett lacklager.
Görs väldigt ofta av träbåtsägare som inte kan skrapa/sickla trärent pga tjockleken på träet.
Man får inte samma djup i utseendet bara.
Man slipar lite på lacken, gör dammrent med t-röd och klisterduk innan man betsar och lägger på ett lager lack.
Det måste helt bero på tillvägagångsätt. Grundmetoden att betsa trä brukar väl vara att lösa betset i vatten. Skulle vatten på lack ge en jämn pigmentisering? Verkar otroligt, men jag har inte provat.
 
  • Gilla
Jimmy Andersson7
  • Laddar…
smurfarfrasse smurfarfrasse skrev:
Det måste helt bero på tillvägagångsätt. Grundmetoden att betsa trä brukar väl vara att lösa betset i vatten. Skulle vatten på lack ge en jämn pigmentisering? Verkar otroligt, men jag har inte provat.
Det finns lackbets också och köpa om man föredrar, dvs färdigblandad lack och bets.
När jag betsar trärena ytor blandar jag betsen med t-röd för att minska fiber resningen samt att betsen tränger djupare in i träet.
 
  • Gilla
Jimmy Andersson7
  • Laddar…
Lackbets på redan lackad yta blir, som förtydligande, inte alls som att betsa på trärena ytor.
Furu brukar många inte vilja ha trärent utan med ett tunt lager av något* innan som gör att resultatet inte blir lika mycket furu.
Har man inte betsat furu tidigare så gör ett antal provbitar.

*Personligen gillar jag furu som det är men ska det betsas så kör jag betsen direkt så exakt vilka produkter som används och när har jag inte koll på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.