Klart som f-n att det skall finnas golvbrunn i ett garage. En mycket liten kostnad i jämförelse med det stora hela.
 
jureit skrev:
Någon racerbil blir det nog aldrig.
Jorå ni har en sån fin liten räser, det berättade ju Marcus för er! :D
 
Ja jusst det, raggabil var det ju han sa! ;D Just nu är det räserbil som gäller...

Fast jag vidhåller ändå att det är en liten räserbil...

sprtds05.jpg

Fast den KAN ju vara leksak OCKSÅ...

CITROEN%20DS%2019%20CELESTE%20RADIO%20CUSTOMIZADO%20PAYA.jpg

Eller varför inte RÄSERBIL!!!!

DS%20Fantomas%2002.jpg

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Nä nu ska jag nog knoppa, börjar spåra ut lite efter tredje vaknatten känner jag, sorry... ;) :surprised: ::) :-*
 
jureit skrev:
Och som svar på Tommy_S här ovan säger jag att klart som f-n att golvet måste vara plant! Helst så plant så att man kan göra som TVR som svetsade ramarna utifrån kritsrecksmarkeringar i golvet en gång i tiden ;D

Och med ett plant golv ser jag knappast nyttan med golvbrunn(?).
Då bygger man ju inte ett garage om det inte skall stå en bil där. Det låter mer som en verkstad och DÅ kan man vara utan golvbrunn.

Desutom finns ju möjligheten att göra ett plant golv som lutar mot dörren och där ha en långsmal ränna som fångar vatten. ;)
 
Någon som vet hur det är med Älvsbyhus ekonomidel V21, finns det golvbrunn i den?
 
Tommy_S skrev:
Desutom finns ju möjligheten att göra ett plant golv som lutar mot dörren och där ha en långsmal ränna som fångar vatten. ;)
Den varianten är jag inne på.
Även i en verkstad är det bra att kunna tvätta golvet med vatten ibland.
 
Hur är det med Älvsbyhus. Ingår det verkligen golv över huvud taget i deras garage? Har för mig att det endast är kantbalkarna som garaget står på som ingår. Sen får du fixa resten själv...
 
micke_011 skrev:
hmm..det är jag inte så säker på att du avgör, det torde kommunen där ditt garage kommer att stå avgöra. i vårt fall fanns det nada krav, även om man kan hålla med om att det inte skadar att ha det.

vi vårt fall kostade avloppsbrunn i garaget exakt noll kronor extra så jag tycker absolut att det var värt kostnaden. :)
Du kan ju kontrollera själv på Boverkets regler!!!!!

Vi ska vara rädda om naturen........
 
Jag håller just på med dubbelgarage. Det blir en brunn som är centerad på ena halvan (en bilplats). Den andra halvan får helt plant golv.

Dessutom blir det en plåt-diskho. Det är väldigt bra att ha när man t.ex ska skölja ur tvättsvampar, sämskinn, etc. Men då ska man förstås dra vatten också.

Iofs ska jag ha en vägg mitt i samt förmodligen trägolv på den plana halvan eftersom det ska bli snickarverkstad. Men så kan man ju göra även i ett öppet dubbelgarage (brunn bara under ena bilen alltså).

/Micke
 
Rekommenderar utan brunn för att slippa oljeavskiljare och liknade. Har dubbelgarage och vi sparkar av stänkskydden på bilarna varje dag och har absolut inga problem med att ibland sopa ut extra vattnet.

Lite lutning på golvet så kan du sopa och tvätta garaget någon gång per år på våren när sand och saltslasket är borta.

Vi målade garaget inne med utomhusfärg för att slippa fuktproblem.
 
Min make pendlar 16 mil varje dag på saltat väg och har därför "bestämt" att våran garage ska ha vatten och golvbrun samt vara isolerad (dock ej golvvärme har jag för mig att han säger), då kan han spola av bilen inomhus. Jag, som får 50 meter väg till arbetet från nybygget har vel inget att ställa upp mot dessa argument... ::)
 
Vad kostar en oljeavskiljare? Någon som har en länk?

/Björn
 
Jag blev tvungen att lägga i en oljeavskiljare (inte billig) till mitt 72 kvm garagebygge
,så olika det kan vara mellan kommunerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.