Hejsan,

Vi håller på isolera om våran inredda vind med tjockare isolering och en korrekt fungerande ångbroms. Tidigare ägare inredde vinden i början av 70 talet med en felaktigt monterad ångspärr, de var stora glipor här och där i den. Vilket lett till läckage och påväxt i vinden.

I mitten av vinden finns den gamla murstocken, som ej avänds längre då oljepannan byttes i slutet av 90 talet.

Vi kommer montera ångbroms och reglar rätt emot murstocken så att det blir tätt uppåt kallvinden.

Vi ska inte använda skorstenen till kamin, och skulle vi bestämma oss för de ändå. Så kommer vi isf montera in ett helmantlat rör i den eller någonannanstans i huset. Detta pga av att de finns mkt bränbart material runt om hela murstocken på vinden och första våning (bärande balkar, väggar, kök m.m.). Och åtgärda det är något som vi varken har tid/möjlighet/pengar till nu. Så att lägga till lite mer är försumbart i situationen som är nu.

Med det i åtanke så kommer nu min fundering. Om vi behöver isolera runt om skorstenen och isf med hur mkt?

Vi ser och har noterat att det tidigare vintrar har kondenserat emot skorstenen. Så känns som vi borde gör något, annars har vi en kondenspunkt i mitten av rummet.

Tack för era svar!
 
  • Gammal murstock med synliga fuktfläckar och kondensringar i en oinredd vindsutrymme, omgärdad av byggmaterial och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolering och reglar monterade på vinden runt en gammal murstock i ett pågående renoveringsprojekt. Verktyg och material ligger utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min undran är - hur är er ventilation i huset efter att pannan slängdes ut.

Klassiska hus med skorstensstock och oljepanna som uppvärmning, så har man ingen fukt på vinden av den enkla anledningen att via skorstensstocken och dess ventilationskanaler i stocken såg till att det var undertryck i huset - även på övervåningen vilket innebär att luften sögs in i rummen utifrån - ja även via taket på övervåningen sögs det luft från vinden - (dvs. märkbar innåtgående drag via vindsluckans springa om det fanns sådan) och med sådan upplägg har man ingen fukt och mögel på vinden fast det går 100 år så länge taket är helt och eldas i pannan dagligen

Det är när man kasta ut pannan och stocken blir kall och draget som förlorades inte är kompenserat med aktiva fläktar vid toalett och badrum och ev. lågvarvsläge på spisfläkten som problemen börja komma.

Jag skulle tro att hittade mögeangreppen ni fann är något som uppkom först efter att pannan slängdes ut i slutet av 1990-talet och ersattes med en BVVP eller liknande - inte av den 'slarviga' ombyggnaden på 1970-talet då fuktspärren som lades in då, hade egentligen ingen praktisk påverkan - inte förrän pannan slängdes ut...

---

Att ni får kondens efter skorstensstocken är av kylan från skorstenen över nocken leds ned till skorstensstocken under taket och att det blir så kallt att kondens fäller ut ned efter sidan halvvägs ned efter skorsstensstocken i vinden tyder på att det är ingen värme alls till skorsstensstocken - inte ens värme av ev. ventilationsluft ut ur huset.

Att kapsla in skorstensstocken med fuktspärr så tror jag att ni gör er själva en otjänst och ger senare problem med fukt på fel ställe och senare mögel i anslutning till skorstenen.

det viktiga är att titta på hur er ventilation ser ut och om det inte fins något alls aktivt
- plocka i moderna vartalstyrda PAX-fläktar¹ på era toalett och badrum så att rumsluft blåses in i ventilationskanalerna i skorstensstocken och den vägen håller den varmare och ni slipper troligen kondensutfallet på vinden - och att ventilationen blir bättre inomhus.



¹ med ett grundläge och sedan mer forcerad fart som efter dusch och bad då dessa har både ljussensorer och hygrometrar som känner av närvaro i utrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.