Håller med om en del av vad du säger - en stor del av de hus som idag byggs "en masse" som nyfunkishus, kommer säkerligen anses fula och tråkiga (och billiga) om några år - hur uppskattade är idag bostadsområden med likadana mexivillor med brunpanelade gavelsidor? Inte mycket. Varför skulle "nyfunkisvillorna" gå ett annat öde till mötes?

Däremot tror jag att fler börjar få en insikt om man inte bara kan avfärda en tidsepok utan att se till aktuella byggnadens kvalitet och utförande - 70-tal kan faktiskt vara riktigt trevligt, även om jag kanske bara uppskattar 5% av de villor jag sett från just denna epok. Tänk rejäl tegelvilla i etage med platt eller svagt lutat sadeltak och perfekt placerade panoramafönster/panel, snygga nivåskillnader och uppväxta tallar i trädgården etc....).

Vill man "bygga modernt" men behålla värde på sikt tror jag därför inte på att köpa på sig ett pakethus i nyfunkisghettot som klippt från omslaget på Sköna hem, utan snarare leta tomt i ett område med varierad byggstil, anlita arkitekt som kan rita ett hus som har något mer än de stereotypa husen i senaste katalogen från Trivselhus eller Anebyhus (t.ex. :)). De som gjorde så på 70- och 60-talet har iallafall hus som är värda betydligt mer än än dåtidens standard-mexi-byggsatser i förortsghettot (låt vara att de kostade en slant mer då också).

/A
 
Jag har förmånen at ha tillgång till ett fritidshus i skärgården i jättefin klassisk stil med lite Carl Larssonvibbar.

Problemet med det som jag ser är just första halvan av ordet fritidshus.

Det är rätt mycket jobb med ett hus av denna typ och det jag egentilgen vill göra när jag är där är att vila och återhämta mig. Inte olja golv eller måla om räcken. Men jag har ju själv ett hus som kräver en del underhåll, bor man i lägenhet kan de ju vara avkopplande att "fixa lite".

Hade jag byggt nytt, så hade det verkligen blivit nytt, underhållfria material, gärna slipade betonggolv med värme i så man får med lite av klippkänslan in. Stora välisolerade fönsterpartier mot havet (där de funkar, fattar inte vem som vill bo i ett skyltfönster mitt i ett bostadsområde). är det påliggande sol på det hållet hade jag valt aluminium, annars har jag inga fördomar mot plastramar. Eftersom jag är lite skeptisk till en stor ljusgrå klump hade jag nog gått på infärgade betongväggar.

Är föruitsättningarna rätt hade jag inte backat för ett sedumtak, annars är jag en sucker för valsade plåttak.
 
Valsade??

Menar du inte falsade?
 
ja. De är iofs valsade oxå, men det var falsade jag menade.
 
Bygg ett hus som passar i omgivningen. Är det gammal och lantlig miljö så skall det vara ett hus därefter. Vill man sticka ut och följa någon trend så finns det gott om andra sätt att göra det på. Det är fullt möjligt att med ett enda bygge förstöra en gammal trevlig bymiljö för alltid och detta är inte bara någon som berör en själv utan ävan alla andra som bor och vistas där. Visa hänsyn och förstå omgivningen.
 
Bygg modernt! "förstöra en gammal trevlig bymiljö" , en högst modern tanke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.