Demmpa Demmpa skrev:
Skulle tippa på att du har fas-skyddjord i uttaget samt fas2 på jordblecket.

Var det gamla elementet jordat?
Är det nya elementet jordat?
Det nya elementet är jordat.
Det gamla är cirka 20 år så jag tror att det inte är jordat, men är inte säker
 
Bryt säkringarna till alla elradiatorer för säkerhets skull.
Ta sedan och mät upp uttagen.
Öppna även uttagen och titta.
 
Det går alltid att spekulera i vad som gick fel. Men att du skulle ha fått tag på två nya trasiga element låter för mig otroligt. Jag tror att något är fel i uttaget. Och jag skulle rekommendera att inte prova med några andra saker. Det är bara onödigt att få fler trasiga apparater. Kan du inte felsöka det själv så få dit någon som kan.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
En multimeter kostar nästan ingenting, eller en uttagstestare om man inte förstår hur man mäter. Fixa en dylik och återkom om resultatet.
 
Nackdelen med uttagstestare o detta läget där det är risk för 400V är att typ alla bara är klassade för 250V, samt har bara "CAT II"-klassning.

En multimeter måste även vara klassad för minst 450V och vara minst "CAT III"-klassad.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
O
Demmpa Demmpa skrev:
Skulle tippa på att du har fas-skyddjord i uttaget samt fas2 på jordblecket.
Det förutsätter att det inte finns en jordfelsbrytare för den skulle ha löst ut omedelbart om fas-skyddsjord belastas.

Finns det jordfelsbrytare @hildrutt?

Sen skulle jag avråda från både multimeter och uttagsprovare och istället rekommendera en spänningsprovare. En sådan är konstruerad enbart för att mäta upp spänningen och därmed både enklare och säkrare att använda.

T.ex.: https://www.jula.se/catalog/el-och-...nstrument/testpennor/spanningsprovare-013739/
 
O Oldfart skrev:
Det förutsätter att det inte finns en jordfelsbrytare för den skulle ha löst ut omedelbart om fas-skyddsjord belastas.

Finns det jordfelsbrytare @hildrutt?

Sen skulle jag avråda från både multimeter och uttagsprovare och istället rekommendera en spänningsprovare. En sådan är konstruerad enbart för att mäta upp spänningen och därmed både enklare och säkrare att använda.

T.ex.: [länk]
Tack.

Jordfelsbrytare är inte installerat
 
A
Återkom gärna med bild på mätresultat eller liknande.
 
O Oldfart skrev:
Sen skulle jag avråda från både multimeter
Vilka risker ser du här med en multimeter? Ja om man nu inte lyckas välja strömmätning...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O
H hildrutt skrev:
Jordfelsbrytare är inte installerat
Och för att förklara vad det är vi pratar om och hur det kan ha blivit så fel:

Skyddsjord och neutralledare är elektriskt sett exakt samma sak. Båda är ansluta till jordpotential, det vill säga "nollpunkten" i det elektriska systemet. Ledarna har dock olika funktion. Neutralledaren är den ledare som är tänkt att leda strömmen "tillbaks" vid normal funktion. Skyddsjordledaren är tänkt att anslutas till en apparats ledande ytterhölje. Om det då blir fel på apparaten blir det omedelbart en sluten strömkrets som resulterar i kortslutning vilket får säkringen att lösa ut. Utan skyddsjordningen skulle apparatens hölja fortsätta vara spänningssatt och därmed potentiellt livsfarligt. Förr var tanken att golvet och omgivningen i rummet skulle vara icke-strömförande så att även om man då tog i det spänningsförande höljet skulle det inte resultera i en sluten krets och man skulle inte råka ut för någon strömgenomgång. Det funkade sisådär i praktiken.

Jordfelsbrytaren mäter att lika mycket ström går genom fasledaren och neutralledaren. Om det skiljer sig så går strömmen någon annanstans, t.ex. genom skyddsjord eller till sann jord. Om den skillnaden blir större än 30 mA så bryter den spänningen på fasledaren.

Ett element som går på 400 volt kopplas in mellan två olika faser. Spänningen mellan två faser är nämligen 400 volt. Det behövs då ingen neutralledare eftersom strömmen flyter mellan faserna. Om det i ditt hus satt ett sådant element från början är det troligt att det alltså ingen nolla.

Nog med bakgrund och teori:

Om en okunnig hemmafixare fått för sig att ta bort ett sådant element och istället sätta ett vanligt uttag kan det då ha kopplats fel. Den driftiga hemmafixaren kan ha mätt mellan skyddsjord och en av faserna och sett att det blir 230 volt och då felaktigt antagit att det är fas och nolla, och kopplat det i uttaget. Eftersom skyddsjord och neutralledaren är samma sak elektriskt, och det inte finns någon jordfelsbrytare som upptäcker att strömmen går fel väg fungerar det. Med en jordfelsbrytare skulle den omedelbart ha märkt att strömmen går fel väg så fort uttaget belastats med en apparat.

Om hemmafixaren sedan antagit att den överblivna ledaren är skyddsjord och satt den på jordblecket blir det riktigt farligt. Dels för att jordblecket i uttaget är åtkomligt och beröringsbart vilket är livsfarligt! Dels för att den spänningssätter höljet på en jordad apparat. I bästa fall inträffar det du nu råkat ut för och det blir kortslutning så att säkringen löser ut när du pluggar i något.

Så jag upprepar: Om @Demmpa har rätt är uttaget livsfarligt. Om du inte kan vara säker på att ingen kommer röra det skulle jag omedelbart bryta strömmen. Oavsett vilket behöver du skaffa ett mätinstrument och säkerställa att jordblecket inte är spänningsförande.

Om Demmpas teori är rätt så får du 230 volt mellan de två hålen i uttaget, men 400 volt mellan ett av dem och jordblecken, och 230 volt mellan det andra och jordblecket.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Men det är väl bara att mäta med en multimeter så får man fakta? Meningslöst sitta här och gissa över alla upptänkliga konstiga felscenarios.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.