Under byte av några fönster upptäckte jag att det saknas isolering i väggen. Nån verkar ha slagit råspont på ribbor utan att isolera bakom. Eftersom m det är ett gammalt hus kanske man inte hade nåt att tillgå för tillfället(??)
Men inte undra på att väggarna varit iskalla under vinterhalvåret..🥶😄

Nån som har några idéer på vad man kan göra? Fylla med skum? Sågspån?
 
  • Bild på en vägg bredvid ett fönster där råspont syns bakom panelen utan isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterbyte visar en väggsektion med råspont utan isolering bakom ribborna. Det är tydligt varför väggarna varit kalla under vintern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggstruktur med synliga träplankor och en tom utrymme utan isolering bakom råsponten, upptäckt vid ett fönsterbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är huset? Det kan ju finnas isolering djupare in i väggen. Jag tror inte på att få in något isolerande i den springan. Det är möjligt att riva innerväggen och sätta in en ny med isolering. Men det blir ganska mycket jobb för en måttlig mängd isolering.
 
A Avemo skrev:
Hur gammalt är huset? Det kan ju finnas isolering djupare in i väggen. Jag tror inte på att få in något isolerande i den springan. Det är möjligt att riva innerväggen och sätta in en ny med isolering. Men det blir ganska mycket jobb för en måttlig mängd isolering.
Jag har fått berättat för mig att det är en timmerstomme ifrån sent 1700-tal, sen har det väl lappats på diverse brädor långt senare.
Men som sagt så blir väggarna kalla, så jag skulle helst vilja göra nåt åt det på nå vis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.