Hej,

Köpte ett nytt element idag och när jag kopplar in stickkontakten smäller det till och det börjar ryka. Åkte för att reklamera det och fick ett nytt, kopplade in och samma sak hände igen. Elementet fungerar cirka 5 sekunder innan det säger *poff*.

När detta sker går även proppen.
Elementet är 800w och 230v.

Det gamla elementet som satt monterat var också 800w 230v och det fungerar utan problem. (Det byts då det är cirka 20 år gammalt och termostaten felat).

Vad kan orsaka detta felet på dom nya elementen? Är det lönt att prova något annat fabrikat eller ligger felet i mitt hus?
 
Redigerat:
Säkerligen en felkoppling, elementet få 400 V i sig om det är för 230 V och det säger poff. Det gäller att koppla rätt, med att mäta först. Finns ingen genväg
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Du måste mäta så du har 230V och inte 400V. Det är fullt möjligt att det gamla elementet var felkopplat men tålde det i flera år. Det var i så fall på 2400W istället för angivna 800W.
Eller har du fler än 3 plintar/trådar att ansluta och antagit att det nya ska kopplas lika som det gamla?
Har du bild på inkopplingen?
 
H hildrutt skrev:
Vad kan orsaka detta felet på dom nya elementen? Är det lönt att prova något annat fabrikat eller ligger felet i mitt hus?
Om två nya element går sönder omedelbart vid inkoppling är det tveklöst inkopplingen det är fel på. Har du något mätinstrument? Troligast är det som Jonaserik föreslår 400 V i dosan. Det är inte omöjligt att det gamla elementet fungerat trots fel spänning. Eller så är det ett hopplock med fel termostat och därmed fel märkning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om två nya element går sönder omedelbart vid inkoppling är det tveklöst inkopplingen det är fel på. Har du något mätinstrument? Troligast är det som Jonaserik föreslår 400 V i dosan. Det är inte omöjligt att det gamla elementet fungerat trots fel spänning. Eller så är det ett hopplock med fel termostat och därmed fel märkning.
Provade bara koppla in en liten radio, den fungerar. Om det nu har något betydelse
 
B Bjober skrev:
Du måste mäta så du har 230V och inte 400V. Det är fullt möjligt att det gamla elementet var felkopplat men tålde det i flera år. Det var i så fall på 2400W istället för angivna 800W.
Eller har du fler än 3 plintar/trådar att ansluta och antagit att det nya ska kopplas lika som det gamla?
Har du bild på inkopplingen?
Jag provade koppla i en radio och den fungerar, om det har något betydelse 😁
 
R
H hildrutt skrev:
Hej,

Köpte ett nytt element idag och när jag kopplar in det smäller det till och det börjar ryka. Åkte för att reklamera det och fick ett nytt, kopplade in och samma sak hände igen.
När detta sker går även proppen.
Elementet är 800w och 230v.

Det gamla elementet som satt monterat var också 800w 230v och det fungerar utan problem. (Det byts då det är cirka 20 år gammalt och termostaten felat).

Vad kan orsaka detta felet på dom nya elementen? Är det lönt att prova något annat fabrikat eller ligger felet i mitt hus?
är de köpta på feltema?
då kommer det nog snart en recall på dessa när de upptäcker att den kinesiska underleverantören inte uppfyller de låga förväntningarna
 
J jonaserik skrev:
Säkerligen en felkoppling, elementet få 400 V i sig om det är för 230 V och det säger poff. Det gäller att koppla rätt, med att mäta först. Finns ingen genväg
R returen skrev:
är de köpta på feltema?
då kommer det nog snart en recall på dessa när de upptäcker att den kinesiska underleverantören inte uppfyller de låga förväntningarna
Jula faktiskt 😀
 
R
H hildrutt skrev:
Jula faktiskt 😀
same the same
 
Fairlane
När du "kopplar" in, innebär det att du ansluter en stickkontakt i ett vanligt uttag eller kopplar du?
 
Fairlane Fairlane skrev:
När du "kopplar" in, innebär det att du ansluter en stickkontakt i ett vanligt uttag eller kopplar du?
Stickkontakt. Kan till lägga att elementet fungerar cirka 5 sekunder innan det small.
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
Är lite spännande att radion klarade sig. Gissar att det är för att den drar förhållandevis lite ström.

Är nästan helt säker på att det är som de andra skriver med 400 V. Om du inte har en mätare så kan du testa med något som drar mycket ström t.ex. en dammsugare. Proppen kommer då att gå och troligen får du köpa en ny dammsugare också...

EDIT: Notera att ovanstående hände hemma hos mig när jag trodde att ett uttag var vanligt 230 V (Det var det INTE)
 
Bild på anslutningen i väggen underlättar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Bild på anslutningen i väggen underlättar.
Var otydlig, det är ett vanligt vägguttag. Har redigerat tråden. Sorry
 
H hildrutt skrev:
Stickkontakt. Kan till lägga att elementet fungerar cirka 5 sekunder innan det small.
Skulle tippa på att du har fas-skyddjord i uttaget samt fas2 på jordblecket.

Var det gamla elementet jordat?
Är det nya elementet jordat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.