På ena sidan väggen sitter en sådan där bricka för någon sorts elinstallation (se bild). I övrigt inga uttag alls på den väggen. På andra sidan väggen finns däremot både strömbrytare och termostat. Betyder det att jag måste vara försiktig när jag borrar på motsatt sida väggen?

Jag har använt en sådan där elmätare och den ger lite halv utslag (ljus bara och varning om ”nära”) här och var på väggen jag vill borra i. Om jag däremot kör den på andra sidan väggen där uttagen finns så börjar den tjuta och blinka tydligt.
 
  • En rund täckbricka för elinstallation på en ljus vägg, fästad med två skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ska du borra för ?.
 
J jonaserik skrev:
Vad ska du borra för ?.
Ska sätta upp en liten hylla. String Pocket.
 
P Palleball skrev:
Ska sätta upp en liten hylla. String Pocket.
Sitter brytare och termostat direkt under den dosan, tänker mig att det är en toa/bad på andra sidan, å dosan är på andra sidan väggen. Är det en spegel med armatur, så kan den gå lite snett till armaturen. Då gå elrör rakt ner eller upp. Fota andra sidan så hela den väggen syns med eldelarna.
 
J jonaserik skrev:
Sitter brytare och termostat direkt under den dosan, tänker mig att det är en toa/bad på andra sidan, å dosan är på andra sidan väggen. Är det en spegel med armatur, så kan den gå lite snett till armaturen. Då gå elrör rakt ner eller upp. Fota andra sidan så hela den väggen syns med eldelarna.
 
  • Tvättstuga med vita väggplattor, ett skåp med metallhandtag, tvättmaskin och en träfärgad dörr med silverhandtag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och var ska hyllan sitta. Mellan brytare och termostat kanskem ed konsol utmed dörrfoder.
 
J jonaserik skrev:
Och var ska hyllan sitta. Mellan brytare och termostat kanskem ed konsol utmed dörrfoder.
Hyllan ska sitta i hallen. Och ja, det blir strax bredvid termostat om man det det från andra sidan. Det är flera konsoler. Om strömmen är dragen längs badrumsväggen är det lugnt tror jag. Men om den sitter närmre väggen jag ska borra i blir det svårare.
 
Troligt som normalt är att rören går rak ner från dosan som syns, så utmed dörrfodret så är ok att borra där, sen blir det nog kanske en konsoll kanske 300 till 400 hundra mm från centrum under dosan. Det ska nog inte finnas några rör där vad jag kan tänka mig.
 
P Palleball skrev:
På ena sidan väggen sitter en sådan där bricka för någon sorts elinstallation (se bild). I övrigt inga uttag alls på den väggen. På andra sidan väggen finns däremot både strömbrytare och termostat. Betyder det att jag måste vara försiktig när jag borrar på motsatt sida väggen?

Jag har använt en sådan där elmätare och den ger lite halv utslag (ljus bara och varning om ”nära”) här och var på väggen jag vill borra i. Om jag däremot kör den på andra sidan väggen där uttagen finns så börjar den tjuta och blinka tydligt.
Om du tar bort locket ser du ju åt vilka håll kablarna går åt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Troligt som normalt är att rören går rak ner från dosan som syns, så utmed dörrfodret så är ok att borra där, sen blir det nog kanske en konsoll kanske 300 till 400 hundra mm från centrum under dosan. Det ska nog inte finnas några rör där vad jag kan tänka mig.
Hur tjocka är rören? Och vart tar de vägen sen för att nå termostaten på andra sidan, går sladdarna då ut ur röret och ”bort från väggen” jag ska borra i?
 
Det rör för brytaren lyset går rakt upp till dosan säkert och den för golvvärmen går rakt ner till golvet, så var inte orolig, det går bra att borra ca 10 cm från centrum vid belysningsknappen. Till belysningen på väggen så går det säkert ett rör rakt upp i taket från dosan. Så borra på du, du ska väl inte ha herrrejösses skruvar till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.